ریاست سازمان نظام مهندسی استان خراسان رضوی

ساخت سی درصد ساختمان های شهر مشهد بدون نظارت نظام مهندسی/ افزایش نظارت بر پروژههای بزرگ

ریاست سازمان نظام مهندسی استان خراسان رضوی بیان کرد: این سازمان بر ساخت و اجرای سی درصد از ساختمان های شهر مشهد به علل مختلف از جمله غیرقانونی بودن ساخت و سازها نظارت ندارد.

کد خبر: 960507008 تاریخ انتشار: شنبه ۷ مرداد ۹۶ - ۱:۲۶ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)،ریاست سازمان نظام مهندسی استان خراسان رضوی بیان کرد: این سازمان بر ساخت و اجرای سی درصد از ساختمان های شهر مشهد به علل مختلف از جمله غیرقانونی بودن ساخت و سازها نظارت ندارد.ساخت سی درصد ساختمان های شهر مشهد بدون نظارت نظام مهندسی

ساخت سی درصد ساختمان های شهر مشهد بدون نظارت نظام مهندسی

ساخت سی درصد ساختمان های شهر مشهد بدون نظارت نظام مهندسی

ساخت سی درصد ساختمان های شهر مشهد بدون نظارت نظام مهندسی

مهندس حسین کامران دیسفانی گفت: بخش عمده ای از این ساختمان ها در منطقه ثامن واقع در پیرامون حرم مطهر امام رضا(علیه السلام) قرار دارند. بخش دیگر هم به ساختمان های مشارکتی شهرداری مشهد بر میگردد که سبب شده نظام مهندسی نظارت کافی بر آن ها نداشته باشد.
کامران اظهار داشت: برای نمونه در مورد ‘برج سلمان’ سازمان نظام مهندسی استان خراسان رضوی به علت این که اطلاعی از زمان ساخت این پروژه نداشت هیچ نظارتی در حین ساخت آن انجام نداده است.
وی ادامه داد: هم چنین نظارت مهندسین بر اجرای پروژه های بزرگ به علت خلاء های قانونی موجود از کارآمدی لازم برخوردار نیست. در آئین نامه جدید موضوع ‘مهندسین ناظر’ از حالت انتخاب تصادفی خارج کرده و مالک را در انتخاب آن ها سهیم میداند.
رئیس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی تصریح کرد: مهندسین ناظر برای پروژه های بزرگ زیر نظر یک شرکت حقوقی و یک مدیرعامل فعالیت می کنند و در این خصوص مدیرعامل مسئولیت اصلی پروژه را بر عهده دارد.
کامران دیسفانی ادامه داد: اجرای ‘ارجاع حقوقی نظارت’ یکی از برنامه های اصلی سازمان نظام مهندسی استان خراسان رضوی است. ارجاع حقوقی از تاریخ پانزدهم مرداد جاری در این سازمان اجرایی میشود و قطعا میتواند برای پروژههای عظیم شرایط بهتری را فراهم کند.
او افزود: طبق این اساس مدیرعامل شرکت حقوقی که مسئولیت نظارت پروژههای عظیم را بعهده میگیرد در مقابل شهرداری و نظام مهندسی مسئولیت دارد و باید نظارت های خود را بصورت دقیق در مورد پروژه انجام دهد.


کامران عنوان کرد: در بسیاری از پروژه های عظیم در منطقه ثامن و پروژههایی که توسط سازمان مشارکت های شهرداری اجرا میشوند نظارت کافی وجود ندارد.
رئیس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی افزود: پیشنهادهایی در هیات ۴ نفره استان خراسان رضوی در مورد نظارت بر پروژههای عظیم ارائه شده و در این چارچوب تلاش میشود تا نظارت سازمان نظام مهندسی بر پروژههای عظیم شهر مشهد افزایش یابد.
وی بیان داشت: در مورد پروژه های خارج از محدوده شهری از جمله ساختمان و واحدهای شهرک صنعتی هم تلاش میشود تا کنترل و نظارت های لازم شکل بگیرد.
او اظهار داشت: در هر پروژه ای که ناظرین سازمان نظام مهندسی حضور داشته باشند گزارش های مناسبی توسط مهندسین ارائه میشود که میتواند از آسیب ها و حوادث در آینده جلوگیری کند.
دویست کارشناس در استان خراسان رضوی هرساله افزون بر بیست و پنج هزار بازرسی از روند ساخت ساختمان ها در سطح استان انجام میدهند. سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی دارای بیست و چهار نمایندگی در شهرستان های این استان است. سی و پنج هزار مهندس در ۷ رشته ساختمان عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی هستند.
منبع : ایرنا

 

دانلود راهنمای مبحث ۱۳ مقررات ملی ساختمان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ مرداد ۹۶
1185 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0