بیطرف همزمان با پیوستن به کمپین‌ «کارگاه ایمن، ساختمان ایمن» در گفت‌:

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران‌: بیشترین تلفات حوادث ساختمانی مربوط به سقوط از ارتفاع است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اعلام اینکه بیشترین تلفات در بخش حوادث ساختمان مربوط به سقوط کارگران ساختمانی از ارتفاع است گفت: وجود الزام قانونی و به تبع آن اقدامات فرهنگی و ترویجی، برنامه ریزی، تامین ابزار و امکانات و همچنین آموزش مسئله ایمنی را حل می‌کند.

کد خبر: 960506058 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۹ آبان ۹۵ - ۱۰:۲۲ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)، هیات رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در حاشیه بازدید ازغرفه در بیست ودومین نمایشگاه مطبوعات ضمن استقبال از راه‌انداری کمپین «کارگاه‌ایمن،ساختمان ایمن» و کمپین. بیشترین تلفات حوادث ساختمانی مربوط به سقوط از ارتفاع است

«ساختمان پایدار،محیط زیست پایدار» از سوی مجتمع رسانه‌ای ساختمان (مجله ساختمان)، با امضای لوایح این کمپین ها حمایت خود را از این جریان رسانه‌ای اعلام کردند.

حبیب الله بیطرف ضمن استقبال از راه‌اندازی این کمپین‌ها در گفت‌وگوی تفصیلی با این رسانه تخصصی، گفت: در صنعت ساختمان سه موضوع بین رشته‌ای شامل مسئله ایمنی، انرژی در بخش ساختمان و محیط زیست وجود دارد که از اهمیت بسیار استراتژیک و گسترده‌ای برخوردار است.

بیشترین تلفات حوادث ساختمانی مربوط به سقوط از ارتفاع است

سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

وی با بیان اینکه مقوله ایمنی هم در دوره ساخت و هم در دوره بهره برداری موضوعیت دارد تصریح کرد: به خصوص در شرایط امروز که حوادث ناشی از کار در کشور در مقایسه با بسیاری از کشورها رقم بالاتری را به خود اختصاص می دهد، باید با اجرای دستورالعمل های ایمنی و تهیه لوازمی که ایمنی را تامین می کند، این آمار کاهش پیدا کند.

بیطرف با ابراز تاسف از اینکه ۲۵ درصد از حوادث ناشی از کار در بخش ساختمان که منجر به فوت می شود، در استان تهران به وقوع می پیوندد ادامه داد: طبیعی است که به لحاظ حجم بالای ساخت و سازها در استان تهران آمار حوادث ساختمانی در این استان رقم بالایی است اما خوشبختانه این آمار درصورت برنامه ریزی قابل کاهش است.

بیشترین تلفات حوادث ساختمانی مربوط به سقوط از ارتفاع است:

وی با بیان اینکه کاهش آمار حوادث ساختمانی نیاز به عزم جدی همه دست اندرکاران صنعت ساختمان و استفاده از روش های شناخته شده پیشگیری از حوادث دارد، تاکید کرد: بر اساس نظر سازمان بین المللی کار، ۹۸ درصد از تلفات و حوادث ایمنی در کارگاه های ساختمانی قابل پیشگیری است و لذا همه دست اندرکاران باید برای کاهش حوادث و تلفات تلاش و برنامه ریزی کنند.

اقدامات سازمان نظام مهندسی در بخش ایمنی

وی درخصوص اقدامات سازمان نظام مهندسی در بخش جلوگیری از حوادث ساختمانی و تامین ایمنی در ساخت و سازها تشریح کرد: سازمان نظام مهندسی کشور ۱۷خط مشی را برای سازمان های استانی معین کرده که یکی از این خط مشی ها کاهش حوادث ساختمانی است.

بیطرف با بیان اینکه استان تهران دبیرخانه اجرایی این خط مشی است و این استان با همکاری ۸ استان دیگر فعالیت های این دبیرخانه را انجام می دهد، ابراز امیدواری کرد: با برنامه ریزی هایی که از سوی این دبیرخانه صورت می گیرد، روز به روز شاهد کاهش حوادث و تلفات در بخش ساختمان باشیم.

فوت سالانه ۲ هزار نفر در اثر حوادث ناشی از کار

وی همچنین درخصوص آمار ناشی از حوادث کار در بخش ساختمان کشور چه در دوره ساخت و چه در دوره بهره برداری گفت: براساس آمار سازمان نظام پزشکی کشور، سالانه حدود ۲ هزار نفر جان خود را در اثر حوادث ناشی از کار در سطح کشور جان خود را از دست می دهند و عمده این تلفات ناشی از سقوط از ارتفاع و بلندی است.

بیطرف ادامه داد: یعنی در کارگاه های ساختمانی به دلیل عدم رعایت الزامات ایمنی و عدم ایجاد حفاظ های مورد نیاز برای تامین امنیت فعالیت ها در طبقات و ارتفاعات، متاسفانه کارگران دچار سقوط می شوند و در این بخش بیشترین تلفات را شاهد هستیم.

وی اضافه کرد: این در حالی است که راه پیشگیری از تلفات در این بخش هم بسیار ساده است و اگر پیمانکاران، ناظران و دست اندرکاران ساخت وساز به این مقوله توجه کنند، ان حوادث و خطرات به راحتی کنترل می شود.

مشکل ریشه ای صنعت ساخت و ساز

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در ادامه سخنان خود مشکل ریشه ای صنعت ساخت و ساز را مداخله افراد فاقد صلاحیت در ساخت و سازها دانست و تاکید کرد: بر اساس ماده ۴ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، هیچ فرد فاقد صلاحیت نباید در ساخت و ساز دخالت کند.

وی ادامه داد: اما در حال حاضر با گذشت ۲۱ سال از تصویب این قانون، هنوز شاهدیم که در بخش اجرا و انجام فعالیت های اجرایی ساختمان، افراد فاقد صلاحیت و افراد بی سواد دخالت و در مورد مباحث فنی، تصمیم گیری های اشتباه و ناآگاهانه می کنند که یکی از مصادیق بارز آن، تبعات ناشی از عدم رعایت مسائل ایمنی در فرآیند ساخت است که باعث از دست رفتن جان کارگران می شود.

بیشترین تلفات حوادث ساختمانی مربوط به سقوط از ارتفاع است:

هزینه تدابیر ایمنی بسیار ناچیز است

بیطرف در عین حال در پاسخ به این پرسش که آیا صرف هزینه برای تامین ایمنی ساختمان، منجر به عدم استقبال کارفرمایان در پرداخت این هزینه ها جهت تامین ایمنی می شود و یا چالش دیگری در این زمینه مطرح است عنوان کرد: نقش هزینه در این بخش بسیار کمرنگ است، چرا که هزینه تدابیر ایمنی در مقایسه با هزینه ساختمان بسیار ناچیز است. بیشترین تلفات حوادث ساختمانی مربوط به سقوط از ارتفاع است

بیشترین تلفات حوادث ساختمانی مربوط به سقوط از ارتفاع است

وی با تاکید بر اینکه درواقع این معضل ناشی از مواردی شامل عدم آموزش و دخالت افراد بی سواد و فاقد صلاحیت و عدم برنامه ریزی در زمینه تامین ایمنی است توضیح داد: در حال حاضر وقتی وارد بسیاری از واحدهای صنعتی و یا کارگاه ها می شویم، می بینیم که تابلوهایی مبنی بر اولویت و یا اهمیت ایمنی روی دیوارها برای مثال با شعار «اول ایمنی، بعد کار» نصب شده که به طور مرتب در دید کارگران است.

به گفته بیطرف، بنابراین اگر در یک کارگاه ابتدا ایمنی تامین نشود، اصلا نباید هیچ گونه فعالیت ساختمانی در آن انجام گیرد و آنچه که در این حوزه اهمیت دارد، فرهنگ رعایت ایمنی، الزامات رعایت ایمنی، برنامه ریزی ایمنی و آموزش های ایمنی است.

لزوم توجه به سه مقوله بین رشته ای

وی همچنین درخصوص راهکارهای پیشنهادی برای ارتقای ایمنی در بخش ساخت و سازها اظهار داشت: یک اقدام زیربنایی که باید در این بخش صورت بگیرد، لحاظ شدن سه مقوله بین رشته ای یعنی ایمنی، انرژی و محیط زیست در قوانین است و ما در قانون نظام مهندسی به این مقولات باید بیشتر توجه کنیم.

بیشترین تلفات حوادث ساختمانی مربوط به سقوط از ارتفاع است:

بیطرف افزود: کما اینکه بحث اخلاق حرفه ای هم به صورت صریح و واضح در قانون نیامده، اما امروز همه دست اندرکاران و مقامات وزارت راه و شهرسازی و مسکن و ساختمان، صحبت از اخلاق حرفه ای می کنند و ما امیدواریم که در فرآیند اصلاح قانون که اکنون در کمیسیون های مجلس شورای اسلامی در دست بررسی و انجام است، به مقوله ایمنی هم توجه بیشتری شود.

این مسئول با تاکید بر اینکه ایمنی از مقولاتی است که تا ۹۸ درصد قابل پیشگیری است خاطرنشان کرد: وجود الزام قانونی و به تبع آن اقدامات فرهنگی و ترویجی، برنامه ریزی، تامین ابزار و امکانات و نیز آموزش می تواند مسئله ایمنی را به طور کلی حل کند.

منبع: صما

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

بیشترین تلفات حوادث ساختمانی مربوط به سقوط از ارتفاع است بیشتر ببینید

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۹ آبان ۹۵
1698 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0