رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست نظام مهندسی اصفهان:

رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست نظام مهندسی اصفهان گفت‌: گواهی‌نامه سبز، ساختمان را به برند تبدیل می کند/ همایش، روی نقاط ضعف و قوت جامعه دست گذاشت

دبیر هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان با اشاره به اثرات مثبت برگزاری همایش اجرای قوانین انرژی در ساختمان با حضور مقامات عالی وزارت راه وشهرسازی، وزارت نیرو و نفت گفت: امیدواریم وعده‌های داده شده در این همایش که بسیار مثبت ارزیابی می شود، به نتیجه برسد.

کد خبر: 960506057 تاریخ انتشار: شنبه ۱۵ آبان ۹۵ - ۲:۱۲ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir) ،احمدرضا طاهری اصل   با بیان اینکه در کارگاه‌ها و پنل‌های برگزار شده در طول این همایش دو روزه، چالش‌های موجود در زمینه برچسب انرژی ساختمان، محیط‌زیست و الزامات زیست‌محیطی  مورد بحث و بررسی قرار گرفت افزود: ،  گواهی نامه سبز برند ساختمان،از طرفی کارگاه‌های تخصصی، روی نقاط ضعف و قوت مورد انتظار عموم مردم جامعه دست گذاشت.

 

وی این نقاط ضعف را مربوط به حوزه ساخت‌وسازها دانست و تصریح کرد: این نقاط ضعف که در کارگاه‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت، مربوط به این است که چگونه بهینه‌سازی را رعایت کنیم و ساختمان‌هایی بسازیم که اصول زیست‌محیطی در آنها رعایت شود و یا چه ساختمانی را باید به عنوان ساختمان سبز بشناسیم.

طاهری اصل ادامه داد: همچنین چالش‌ها و نقاط ضعف در بخش طراحی‌ و اینکه از چه مصالحی و چگونه باید در ساختمان‌ها و نمای ساختمان‌ها استفاده شود تا درنهایت بتوانیم یک ساختمان را به سطح زیروانرژی و سبز برسانیم، ازدیگر مسائل مورد بحث بود.

رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست و استاندارد سازمان نظام مهندسی اصفهان در ادامه با بیان اینکه مردم هم اکنون به دنبال این هستند که معضلات اجتماعی را در ساخت و سازها برطرف کنند گفت: معضلات ما مربوط به چهار بحران اساسی شامل آب، انرژی، مسائل زیست‌محیطی و بحث تغییر اقلیم نظیر خشکی دریاچه ارومیه، زاینده‌رود و… است و باید اندیشید که چگونه می‌توان جلوی آنها را گرفت و این مسائل را حل کرد.

گواهی‌نامه سبز برند ساختمان

نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان

وی با تاکید بر اینکه بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی و الزامات زیست‌محیطی باید در فرآیند ساخت‌وسازها مورد توجه قرار گیرد اظهار داشت: ما ۸۰ درصد عمر خود را در ساختمان‌ها می‌گذرانیم و ۵۰درصد منابع انرژی در ساخت‌وسازها صرف می‌شود. از طرفی بیش از ۶۰ درصد منابع و مصالح مورد نیاز در بخش ساختمان و بیش از ۶۰درصد چوب جهان در ساختمان مصرف می‌شود.

گواهی‌نامه سبز برند ساختمان

این مسئول اضافه کرد: پس باید نگاه ویژه‌ای به بخش نظام مهندسی ساختمان داشته باشیم و آن را به عنوان پدیده‌ای ببینیم که می‌تواند بسیاری از معضلات اجتماعی ما را برطرف کند.

جزئیات گواهی‌نامه ساختمان سبز

طاهری اصل همچنین درخصوص اقدامات سازمان نظام مهندسی اصفهان در بخش انرژی تصریح کرد: با توجه به اینکه استان اصفهان به عنوان دبیرخانه الزامات زیست‌محیطی شورای مرکزی نظام مهندسی کشور هم است، با توجه به استانداردهای جهانی و داخلی موجود، مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان و آئین‌نامه اجرایی ماده ۱۸ قانونی اصلاح الگوی مصرف، گواهی‌نامه‌ای تحت عنوان ساختمان سبز را طراحی کرده است.

وی با بیان اینکه گواهی‌نامه سبز برند ساختمان است در این گواهی‌نامه به ۸ محور توجه شده که دقیقا مطابق با استانداردهای جهانی است گفت: در اینجا استانداردهای جدیدی را تدوین نکرده‌ایم، بلکه استانداردهای موجود را به صورت صحیح بومی‌سازی و استانداردهای داخلی را هم رعایت کرده‌ایم و از این ۸ محور که به عنوان الزامات زیست‌محیطی در فرآیند تولید و بهره‌وری ساختمان مطرح می‌شود، خروجی گواهی‌نامه سبز بیرون آمده است.

طاهری اصل تاکید کرد: طبق گواهی‌نامه سبز با رعایت هر کدام از اصول نظیر مبحث ۱۹، بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مناسب، سیستم‌های بهره‌وری و بازیافت آب، مصالح بازگشت‌پذیر محیط‌زیست، یک امتیاز خاص به ساختمان داده می‌شود و بر همین مبنا رتبه اصلی ساختمان تعیین و به آن گواهی‌نامه ساختمان سبز اعطا می‌شود.

گواهی‌نامه سبز برند ساختمان

وی با اعلام اینکه سازمان نظام مهندسی این امتیازات را بررسی، رتبه‌دهی و درجه بندی می‌کند و با همکاری مشترک شهرداری به صورت مشترک به ساختمان اعطا می‌شود افزود: پیامد این رویکرد این است که می‌تواند ساختمان را به یک برند تبدیل و با ساختمان‌های مشابه مقایسه کند و فرهنگ صرفه‌جویی را برای بهره‌برداران و ناظران به دنبال داشته باشد.

طاهری اصل با بیان اینکه در گواهی‌نامه سبز، کل مباحث زیست‌محیطی، انرژی، بهره‌وری آب، تاسیسات کنار هم دیده شده است خاطرنشان کرد: گواهی‌نامه سبز هزینه زیادی را به ساختمان تحمیل نمی‌کند، یعنی اگرچه تا ۵ درصد به هزینه طراحی و رعایت تمامی ۸ محور در کل فرآیند ساخت‌وساز حدود ۱۵ تا ۲۰درصد به هزینه ساخت اضافه می کند، ولی از آن طرف بازگشت سرمایه را به همراه دارد.

منبع : صما

گواهی‌نامه سبز برند ساختمان

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی اینجا کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۵ آبان ۹۵
1537 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0