نایب‌رئیس نظام مهندسی معدن استان خراسان‌رضوی مطرح کرد:

سود تسهیلات رونق تولید برای بخش معدن بالاست/ برخورد با معدن ها بدون “مسئول فنی” بعهده دولت است

نایب رئیس نظام مهندسی معدن استان خراسان رضوی بیان کرد: سود تسهیلات رونق تولید هجده درصد است و این سود بالا برای فعالیت در بخش معدن توجیه اقتصادی ندارد.

کد خبر: 960506003 تاریخ انتشار: جمعه ۶ مرداد ۹۶ - ۷:۴۶ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)،نایب رئیس نظام مهندسی معدن استان خراسان رضوی بیان کرد: سود تسهیلات رونق تولید هجده درصد است و این سود بالا برای فعالیت در بخش معدن توجیه اقتصادی ندارد.سود تسهیلات رونق تولید برای بخش معدن بالاست

سود تسهیلات رونق تولید برای بخش معدن بالاست

سود تسهیلات رونق تولید برای بخش معدن بالاست

سود تسهیلات رونق تولید برای بخش معدن بالاست

معدن یکی از بخشهای مولد اقتصادی است که توسعه آن میتواند بهترین جای گزین برای نفت باشد.
استان خراسان رضوی دارای ظرفیتهای بالقوه بسیاریی در حوزه معدن است که با کمی توجه میتوان آن ها را بصورت بالفعل درآورد با توجه به اهمیت موضوعات در ارتباط با معدن در استان خراسان‌رضوی گفتگویی با غلام رضا نازپرور عضو هیئت‌رئیسه خانه معدن استان خراسان رضوی و نایب رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان خراسان رضوی داشته‌ایم که مشروح آن را در ادامه میخوانید.
از دیدگاه شما مهمترین کمبود بخش فرآوری معدن در استان خراسان رضوی چیست؟
وی گفت: کمبود و به‌روز نبودن دانش فنی یکی از مهمترین ایراداتی است که در فعالیت صنایع معدنی استان خراسان رضوی وجود دارد و متأسفانه در طول سالها به این بخش ورود جدی نشده است.
آمارها نشان از این دارد که در استان خراسان رضوی حدود هشتصد معدن فعال هستند ولی باید گفت که بخش اکتشاف ما در حال حاضر ضعیف شده که دلیل اصلی آن کم شدن مشوقاتی است که بحوزه اکتشاف اختصاص داده میشود.
زمانی بمنظور ورود متخصصین در این بخش، به هر چند نفر از فارغ‌التحصیلین در حوزه معدن یک محدوده اکتشافی واگذار میشد که در آن اکتشاف انجام دهند و یا تسهیلاتی را به افراد متخصص در این حوزه اعطا میکردند ولی امروز چنین حمایتهایی وجود ندارد.
در قانون معادن آمده که دولت موظف است در لایحه بوجه سالانه، نسبت به تأمین اعتبار ضروری برای  ایجاد بستر مناسب برای اکتشاف ذخایر معدنی در کل کشور اقدام کند؛ ولی عملا این کار بمرور زمان ضعیف شده است.
ماهیت کار در بخش معدن خیلی پر خطر است در نظر بگیرید در بخش صنعت فردی که وارد سرمایه‌گذاری میشود بنایی را میسازد و تجهیزاتی را میخرد که ارزش تمام آن ها به تناسب مشخص است ولی فردی که بحوزه معدن ورود دارد، عملا سرمایه خود را در بیابانی میبرد که ممکن است علی رغم انجام هزینه‌های اکتشافی هیچ ذخیره‌ اقتصادی در آن محدوده بدست نیاورد.
هم چنین ما در حوزه اتصال زنجیره بهره‌برداری به فرآوری هم ضعیف عمل کرده‌ایم بعنوان نمونه ما ذخایر مس، منگنز و کرومیت خیلی خوبی داریم ولی زمانی که معدن‌دار و بهره‌بردار به فکر بهره‌برداری می‌افتند مساهده می کنیم که دانش فنی ما خیلی ضعیف بوده و با این که ظرفیت مناسبی در این بخش داشته و مهندسین متالوژی بسیاری در استان خراسان رضوی فعالیت دارند از توان آن ها استفاده نمیشود.
در واقع برای بالا بردن بازده فعالیت در بخش معدن بهره‌برداران باید به دانشگاهها و یا کشورهای دارای دانش فنی متصل گردند تا بتوان زنجیره تولید را به فرآوری وصل نمود.
ما این درخواست را از بخش دولتی داریم که در صورتی که مقرر است یک هیئت تجاری از کشورهای دیگر که در زمینه معدن دارای توفیقاتی هستند به استان خراسان رضوی وارد گردند این موضوع را به تشکلهای بخش معدن اطلاع دهند تا بتوانیم با آن ها مذاکره داشته و در مورد بهره‌برداری از ظرفیتهای معدنی استان بتفاهم برسیم.
وقتی بخشهای دولتی از تولیدکنندگان حمایت کنند علاوه بر ایجاد رونق، بموضوع اشتغال هک کمک میشود چرا که در خیلی از واحدهای فرآوری فعلی که در حال تأسیس هستند، سرمایه‌گذارانی حضور دارند که متخصصین این حوزه را بکار گرفته‌اند و  این تعداد میتواند افزایش داشته باشد.
سودهایی که برای تسهیلات رونق تولید در نظر گرفته میشود برای بخش تولید خیلی بالا است بویژه این که مبالغ آن ها باید بصورت رأسی تا موعد مقرر بازگردانده شود و این موضوع قدری کار را سخت میکند در بعضی از کشورهای پیشرفته، تولیدکنندگان تسهیلاتی با سود ۱ درصد با حمایت دولتی دریافت میکنند که این میزان در ایران به هجده درصد میرسد و علاوه بر این ها انتظار ایجاد اشتغال بالا و رونق تولید هم از کارآفرین میرود که این امر کاری بسیار سخت است.
هم چنین برخی از معافیتهایی که در نظر گرفته میشود برای اجرایی شدن بروکراسی خیلی زیادی داشته و حتی برای اجرای قوانین تصویب گردیده هم گاها مشکلات زیادی بوجود می‌آید.
وضعیت معدن های منطقه خواف و سنگان به چه صورت است؟
نازپرور بیان داشت: بخشی از رکود معدن بویژه در حوزه سنگ آهن مربوط به قیمتهای جهانی است که بوضعیت داخلی ارتباطی ندارد هرچند باید گفت که بهره‌برداران در زمان رونق سودهای چندین میلیاردی از بخش معدن دریافت کرده بودند که باید برای دوره رکود نیز برنامه‌ریزی میکردند رکود بازار مسکن داخل نیز بمشکلات معادن خواف و سنگان افزوده ولی در حال حاضر چند کارخانه خیلی خوب در حوزه فرآوری سنگ آهن در بخش خواف و سنگان در حال تأسیس هستند که محصولات معدن ها را خریداری کرده و علاوه بر این از خام فروشی هم پیش گیری میکنند.
در مورد وضعیت دریافت حقوق دولتی و حق‌الارضها توضیحاتی را ارائه دهید.
نازپرور اظهار داشت: حقوق دولتی که متناسب با ماده معدنی برای افراد در نظر گرفته میشود ولی یکی از موضوعات خیلی مهم در حوزه دریافت حقوق دولتی این است که میزان آن با تأخیر به شرکتها اعلام گردیده و معمولا ۱ سال تفاوت دارد بعبارت دیگر شرکت حسابهای مربوط بحقوق دولتی را بسته ولی به یک باره اعلام میشود که باید مبلغ دیگری را بعنوان حقوق دولتی پرداخت کنند که این موضوع در حسابهای شرکتها مشکل ایجاد میکند.
هم چنین در بخش حق‌الارضها نیز مشکلات اساسی وجود دارد که معضلات بسیاری را ایجاد کرده تصور کنید شما میخواهید در بخش معدن سرمایه‌گذاری داشته باشید؛ هنوز هیچ ذخیره معدنی کشف نشده دولت برای محدوده اکتشافی مبلغ بالایی را دریافت میکند و با توجه به این که فرآیند کشف ماده معدنی هزینه بالایی دارد اضافه شدن موضوع حق‌الارض موجب کم شدن انگیزه افراد برای ورود به این حوزه است.
با توجه به این که معادن جزو انفال هستند و در واقع به بهره‌برداران اجاره داده میشوند البته دولت باید حق‌الارض و یا حقوق دولتی را دریافت کند ولی در مورد حق‌الارض باید زمانی این مبلغ از افراد گرفته شود که وجود ذخیره ماده معدنی اثبات گردیده باشد.
پیش از تشکیل خانه معدن در استان خراسان رضوی منتقدان بسیاری برای این موضوع وجود داشت که این تشکل را بموازی کاری با تشکلهای معدنی دیگر در استان متهم میکرد شما بعنوان یکی از اعضای هیئت رئیسه این خانه دراستان خراسان رضوی در پاسخ به این انتقادات چه توضیحاتی دارید؟
نازپرور: خانه معدن در استان ما در حال حاضر حالت نمایندگی دارد و ما باید آن را از این حالت خارج کنیم هم چنین باید در نظر داشت که در شورایعالی معادن، یک نماینده از خانه معدن در نظر گرفته شده است که مطالبات فعالین حوزه معدن را بیان میکند. این مسئله در استانها هم باید وجود داشته باشد.
اگر نظام مهندسی معدن خدمات مهندسی را ارائه میدهد خانه معدن در واقع تشکلی خصوصی است که از حقوق بهره‌برداران دفاع میکند هم چنین باید در نظر داشت که خانه صنعت، معدن و تجارت بیش تر صنعتی بوده و بخش معدن آن خیلی کم رنگ است و این که یک تشکلی صرفا کار معدنی انجام دهد برای بهره‌برداران دارای مزیت بیش تری است.


در دوره قبلی مجلس یکی از مشکلاتی که اعضای تشکلها داشتند این بود که تنها یک نماینده در کمیسیون صنایع و معادن وجود داشت که در حوزه معدن هم فعالیت بسیاری نداشت وضعیت فعلی به چه صورت است آیا تعامل نمایندگان استان خراسان رضوی با تشکلهای بخش معدن مناسب است؟
نازپرور: ما هنوز بصورت مستقیم با نمایندگان تعاملی نداشته‌ایم ولی از طرف کمیسیون معدن اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی تلاشهایی برای تعامل با نمایندگان صورت گرفته و حتی اشکالاتی که در حوزه قانونی وجود داشته استخراج و به آن ها داده شده است.
ما نشیتی داشتیم که در آن پانزده نماینده مجلس و تعدادی از کمیسیون صنعت و معدن حضور داشتند ولی هنوز نتیج آن قابل لمس نیست. هم چنین باید در نظر داشت که متخصص واقعی در بخش معدن در بین نمایندگان تنها یک نفر است در حالی که نیاز به تشکیا کمیسیون تخصصی معدن در مجلس وجود دارد.
در استان خراسان رضوی ظرفیت برداشت بیش از چهل و شش نوع ماده معدنی وجود دارد ولی این ظرفیتها مورد استفاده قرار نمیگیرد شما دلیل این موضوع را در چه میدانید؟
نازپرور: این که تنوع ماده معدنی در استان خراسان رضوی بالا است در واقع یک ظرفیت بوده که باید به آن عنایت داشت این موضوع که ما معدن بزرگ پورفیری مثل مس سرچشمه در استان خراسان رضوی نداریم درست است ولی ذخایر معادن کوچک ما روی هم رفته میزان قابل توجهی شده و برای بهره‌برداری از همین محدودههایی که وجود دارد نیاز بحمایت دولت، ورود سرمایه‌گذار و استفاده از دانش فرآوری محسوس است.
این موضوع را باید قبول کرد که در طول سالها بخش اکتشاف ضعیف گردیده و هم چنین مطالعات زمین شناسی به روز نیز در کشور ما وجود ندارد و سرعت تکمیل اطلاعات آن ها خیلی کم است که باید برای این موضوعات هم اقداماتی در دستور کار قرار گیرد.
بحث ایمنی معادن در حال حاضر خیلی مورد توجه است شما وضعیت استان خراسان رضوی را به چه صورت ارزیابی میکنید؟
نازپرور: رسالت سازمان نظام مهندسی این است که موضوعات ایمنی را در معادن تقویت کند ما در سال پیش در ایران مقام نخست را در حوزه آموزش بخود اختصاص دادیم که نه دوره شامل هفتاد و هشت نفر کارگران و صد و بیست و سه نفر کارشناسان برگزار کردیم.
ما موظفیم که معادن را کنترل کرده و ببینیم که آیا طبق قانون مسئول فنی و مسئول ایمنی دارند یا خیر ولی سازمان صنعت، معدن و تجارت باید در این حوزه برخورد حاکمیتی داشته باشد.
در حال حاضر بیش از سیصد معدن در استان خراسان رضوی مسئول فنی ندارند و این موضوع را نمیتوان از طریق سازمان نظام مهندسی معدن پی گیری کرد زیرا در حوزه اختیارات آن نیست و فقط میتواند گزارش کند. ولی بر اساس قانون سازمان صنعت، معدن و تجارت میتواند با استفاده از ابزارهایی که دارد بعد از چند نوبت اخطار از بهره بردار معادن سلب امتیاز کنند.
متأسفانه تا زمانی که اتفاقات تلخ نیفتاده در کشور ما بفکر ایمنی نمی‌افتند و بعد از آن حادثه یورت بتازگی به اهمیت آموزش مسئول فنی و مسئول ایمنی پی برده شده و برای اجرایی شدن موضوعات مربوط به آن همت میشود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

 

اطلاعات عمومی تاسیسات برقی و الزامات آن، مراجع علمی و فنی معتبر

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۶ مرداد ۹۶
1164 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0