عضو هیئت مدیره و دبیر کمیسیون آموزش سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

تصمیم نظام‌مهندسی و وزارت‌راه برای بالا رفتن سطح تخصص مهندسین

عضو هیئت مدیره و دبیر کمیسیون آموزش سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران بیان کرد: اکنون وقتی یک مهندس از دانشگاه فارغ ‌التحصیل میشود، متاسفانه با حرفه ساخت و ساز آشنا نیست و در چنین شرایطی وقتی وارد حرفه میشود، سرخورده میشود.

کد خبر: 960505010 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۵ مرداد ۹۶ - ۱۱:۵۲ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)،عضو هیئت مدیره و دبیر کمیسیون آموزش سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران بیان کرد: اکنون وقتی یک مهندس از دانشگاه فارغ ‌التحصیل میشود، متاسفانه با حرفه ساخت و ساز آشنا نیست و در چنین شرایطی وقتی وارد حرفه میشود، سرخورده میشود.تصمیم نظام‌مهندسی و وزارت‌راه برای بالا رفتن سطح تخصص مهندسین

تصمیم نظام‌مهندسی و وزارت‌راه برای بالا رفتن سطح تخصص مهندسین

تصمیم نظام‌مهندسی و وزارت‌راه برای بالا رفتن سطح تخصص مهندسین

تصمیم نظام‌مهندسی و وزارت‌راه برای بالا رفتن سطح تخصص مهندسین

شمس نوبخت  با بیان این مطلب تتصریح کرد: در واقع وقتی مهندسین با اصول حرفه و کار آشنا نیستند، نیروهای فعال در کارگاههای ساختمانی مثل استادکاران نمیتوانند آن ها را بعنوان سرپرست خود قبول کنند و در این جا مهندسین سرخورده میشوند.

نوبخت با اشاره به  این که آموزشهای تخصصی و کاربردی باید در حین تحصیل در دانشگاهها به مهندسین ارائه گردد اظهار داشت: به لحاظ این که در حین تحصیل در دانشگاهها آموزشهای ضروری به مهندسین داده نمیشود، طبیعتا مهندسین از مهارت کافی در حرفه برخوردار نخواهند بود.
وی عنوان کرد: بهترین حالت اینست که مهندسین پس از فارغ ‌التحصیلی از دانشگاه و قبل از ورود بحرفه، دوره کارورزی را در کارگاههای ساختمانی طی کنند و بعنوان یک کارورز با کارهای عملی و کاربردی از نزدیک آشنا گردند.
دبیر کمیسیون آموزش سازمان نظام مهندسی استان تهران در پاسخ به این که سازمان نظام مهندسی در زمینه فراهم نمودن زمینه های لازم برای آموزش عملی و کاربردی مهندسین چه نقشی بعهده دارد ادامه داد: در این رابطه سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی این تصمیم را گرفته‌اند که پیش از ورود مهندسین بحرفه، گذراندن دوره کارورزی را برای آن ها عملیاتی کنند.

وی با اشاره بموانع اجرای این تصمیم افزود: اما متاسفانه صاحبان شرکت‌ها حاضر بصرف هزینه در این زمینه نیستند، چون بر این باور هستند که حضور مهندسین کارورز در حین اجرای پروژه های ساختمانی دست‌ و پای آن ها را می‌بندد و سبب میشود تا کار کندتر پیش برود.
نوبخت در ادامه سخنان خود عنواند: برای برطرف کردن این مسئله باید قانونی وضع گردد که شرکتها و مجریان ساختمانی حتما ملزم به انجام این کار باشند. علاوه بر این دانشگاهها باید از طرف وزارت علوم ملزم شوند که حتما کارگاههای خود را تجهیز کنند.

وی با بیان این که در سالهای پیش اغلب دانشگاهها مجهز به کارگاهها و آزمایشگاههای تخصصی بودند مطرح کرد: در سالهای قبل از انقلاب اسلامی بیش تر دانشگاهها از کارگاهها و آزمایشگاههای تخصصی برخوردار بودند.

عضو هییت مدیره سازمان با ارائه مثالی گفت: برای مثال دانشگاه علم و صنعت از هشت کارگاه اجباری و پنج کارگاه تخصصی در اختیار داشت که دانشجویان باید در آن ها حضور می یافتند و آموزشهای ضروری را فرامیگرفتند. ولی پس از انقلاب متاسفانه فعالیت این کارگاهها کم رنگ شد و طبیعتا وقتی این مسئله پیش آمد، دانشجویان کم تر با اصول کار آشنا شدند.
نوبخت افزود: بمرور هم که دانشگاههای آزاد و غیرانتفاعی و علمی- کاربردی روی کار آمدند و اقدام به پذیرش دانشجو در رشته های مهندسی نمودند، بطور کلی این کارگاهها جمع شدند و اکنون اغلب دانشگاهها اصلا آزمایشگاه و کارگاهی ندارند.
دبیر کمیسیون آموزش سازمان نظام مهندسی استان تهران اظهار داشت: نتیجه این روند این گردید که امروز وقتی یک مهندس وارد حرفه میشود حتی نمیداند چیدن آجر باید به چه صورت باشد، یا فرضا برای مخلوط بتن باید چه نوع شن و ماسه و چند درصد آب و سیمان استفاده نماید.

منبع: تی نیوز

 

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی برق اسفند ۹۵

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۵ مرداد ۹۶
938 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0