نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند مشاور ارشد رئیس جمهوری

چند خانه خالی در کشور هست؟

مشاور ارشد رئیس جمهوری با اشاره به هدررفت انرژی در ایران بیان کرد: در حالیکه تولید ناخالص ملی ترکیه ۲ برابر ایران است برای تولید نصف ایران انرژی مصرف میکند.

کد خبر: 960503014 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳ مرداد ۹۶ - ۲:۵۲ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)،مشاور ارشد رئیس جمهوری با اشاره به هدررفت انرژی در ایران بیان کرد: در حالیکه تولید ناخالص ملی ترکیه ۲ برابر ایران است برای تولید نصف ایران انرژی مصرف میکند.چند خانه خالی در کشور هست

 

چند خانه خالی در کشور هست

سازمان نظام مهندسی ساختمان

چند خانه خالی در کشور هست

اکبر ترکان در یک همایش با اشاره به موفقیتهای سازمان نظام مهندسی در اجرای  مبحث بیست ودوم مقررات ملی ساختمان اظهار داشت: در طول دوره‌های مختلف بنا بضرورت آیین‌نامه‌های جدیدی در حوزه ساختمان از طرف سازمان نظام مهندسی گرداوری و بتصویب رسید. زمانیکه چند زلزله تلخ در ایران را تجربه کردیم آیین‌نامه مربوط بزلزله مصوب گردید که بتواند آسیبها در برابر زلزله را بحداقل برساند.

ترکان با بیان این که خوشبختانه امروز ساز‌ه‌های ساختمانی در کشور قابل قبول هستند، عنوان کرد: هفتاد و پنج درصد ساختمانهای کشور بعد از آغاز بکار سازمان نظام مهندسی ساخته شدند. لذا از همه قواعد ساخت و سازی این سازمان پیروی کرده‌اند و سازمان نظام مهندسی بر ساخت این هفتاد و پنج درصد ساختمان نظارت داشته است.

ترکان با تاعلام این که هرچه بسمت صنعتی کردن ساخت و سازها پیش میرویم سهم تاسیسات در قیمت تمام شده  یک ساختمان و میزان ساخت‌وسازها افزایش می‌یابد، اظهار داشن: کشور ایران جزو کشورهای پر مصرف در جهان است و انرژی در کشورمان هدررفت زیادی دارد.

مشاور ارشد رییس جمهوری تصریح کرد: این هدررفت انرژی ۲ علت عمده دارد؛ یک عادت نادرست مردم در مصرف انرژی و دوم عدم ورود تکنولوژیهای نوین در بخش ساخت و ساز به کشور است.

وی ادامه داد: اکنون سی و پنج درصد پرت حرارتی ساختمانها تنها از طریق پنجره‌ها است که باید تاسیسات ساختمانی برای کاهش مصرف انرژی را جدیتر بگیریم.

او با مقایسه میزان مصرف انرژی در ایران و ترکیه افزود: شاخص شدت انرژی، میزان مصرف انرژی برای تولید هزار دلار است و با این نسبت مشخص میشود که چقدر انرژی مصرف میکنیم تا چقدر تولید داشته باشیم.

ترکان عنوان کرد: اکنون تولید ناخالص ملی ایران چهارصد میلیارد دلار است و تولید ناخالص ملی ترکیه هزار میلیارد دلار. بعبارت دیگر تولید ناخالص ملی ترکیه ۲ برابر ایران است ولی نصف انرژی‌ای که ما برای تولید استفاده میکنیم در کشور ترکیه مصرف میشود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به اینکه این که برای اصلاح مصرف انرژی در کشور میتوان یک کسب و کار بسیار بزرگ را راه‌اندازی کرد گفت: در تمام دنیا شرکتهای خدمات انرژی مشغول بکار هستند و این یک کسب و کار بسیار بزرگ است که از بودجه عمومی کشور هم استفاده نمیکند و از محل صرفه‌جویی در مصرف انرژی درآمد خود را بدست می‌اورد.

وی هم چنین با اعلام  این که نگذارید سازمان نظام مهندس ساختمان و قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به یک اتحادیه صنفی کوچک تبدیل گردد مطذح کرد: هر قانون و مصوبه جدید باید با تکیه بر قانون مادر نظام مهندسی و کنترل ساختمان تعریف و تصویب گردد.

هم چنین در ادامه این آیین فرج‌الله رجبی با تاکید بر این که کشورمان با بحران کم‌آبی روبرو است ابراز داشت: در حالیکه بررسی توزیع آب یک کار مهندسی است ولی امروز سیاسیون درباره توزیع آب تصمیم میگیرند و همین یکی از اشکالات بزرگ است.

رجبی با اشاره به میزان تعداد خانه‌های خالی در تهران بیان کرد: اکنون چهار میلیون و پانصپ هزار خانه خالی و خانه دوم در کشور وجود دارد ولی هیچکس نتوانسته پلی میان خریداران و فروشندگان خانه‌های خالی ایجاد کند و معتقدهستم اگر مهندسین وارد این موضوع گردند میتوانند عملکرد موفقی داشته باشند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان  با تاکید بر این که معتقدهستم باید در بسیاری از عرصه‌های کشورمان از حضور مهندسین استفاده شود ادامه داد: در دهه شصت در ایام جنگ در شرایطی که قیمت نفت هغت دلار بود این مهندسین بودند که توانستند که کشور را مدیریت کنند و معتقدهستم امروز هم باید از ظرفیت مهندسین در بسیاری از عرصه‌ها استفاده نمود.

منبع: تی نیور

 

فیلم آزمون نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳ مرداد ۹۶
1201 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0