انعقاد تفاهم‌نامه‌های بی‌سرانجام بین سازمان نظام‌مهندسی و شهرداری تهران

بررسی کارگاه‌های ساختمانی از حیث دارا بودن مجری‌ذی‌صلاح

پس از کش‌وقوس‌های فراوان بر سر اجرای قانون مجری ذی‌صلاح و انعقاد تفاهم‌نامه‌های بی‌سرانجام بین سازمان نظام‌مهندسی و شهرداری تهران، صبح امروز سازمان نظام‌مهندسی استان تهران در این راستا وارد کار شد و نسبت به برگزاری مانور بازرسی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران اقدام کرد.

کد خبر: 960502001 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲ مرداد ۹۶ - ۹:۱۷ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)، استفاده از مجری ذیصلاح در فرآیند ساخت‌وساز به‌عنوان عنصری که سبب افزایش طول عمر ساختمان و صرفه‌جویی در هزینه ساخت می‌شود بارها به‌عنوان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر از سوی مسئولان سازمان نظام‌مهندسی ساختمان گوشزد شده است.بررسی کارگاه‌های ساختمانی از حیث دارا بودن مجری‌ذی‌صلاح

بررسی کارگاه‌های ساختمانی از حیث دارا بودن مجری‌ذی‌صلاح

بررسی کارگاه‌های ساختمانی از حیث دارا بودن مجری‌ذی‌صلاح

بررسی کارگاه‌های ساختمانی از حیث دارا بودن مجری‌ذی‌صلاح

 

گزارش خبرنگار  حاکی از آن است که پربازدیدهای سرزده تیم‌های فنی سازمان نظام‌مهندسی که متشکل از بازرسان و مهندسان ناظر عضو سازمان نظام‌مهندسی ساختمان بود، ساختمان‌ها برخوردار از مجری ذی‌صلاح تمامی الزامات فنی و ایمنی در آن‌ها رعایت شده بود به‌طوری‌که بهره‌گیری از مصالح ساختمانی استاندارد، محوطه کارگاهی ایمن، رعایت مسائل ایمنی توسط عوامل اجرایی ازجمله این موارد بوده است.

این در حالی است که در پروژه‌های فاقد مجری ذی‌صلاح عموماً کارگران دارای لباس غیر ایمن بوده و مسائل ایمنی و ملاحظات زیست‌محیطی و… در این نوع کارگاه‌ها به‌هیچ‌وجه رعایت نشده بود.

محاسن به‌کارگیری مجری ذی‌صلاح در کارگاه های ساختمانی

در همین راستا حسن قربانخانی –رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران ضمن حضور در جمع خبرنگاران درباره جزییات برگزاری، دلیل و ضرورت‌های اجرای این مانور گفت: یکی از وظایف نظام‌مهندسی کنترل کیفیت خدمات مهندسی است بنابراین به‌طور مستمر از نحوه خدمات‌دهی مهندسان در سطح شهر بازدید و نحوه انجام وظایف آن‌ها را مورد پایش مداوم قرارمی دهیم.

وی گفت: در همین راستا بر اساس برنامه‌های ریزی‌های صورت گرفته سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران بر آن شد که امروز به‌صورت ویژه از دو منطقه شهرداری پنج و دو بازدید ویژه‌ای به عمل آورد و تمامی کارگاه‌های ساختمانی این دو منطقه را مورد بازدید سرزده قرارداد.

قربانخانی با تأکید بر اینکه در این بازدیدها مقررشده است که کارگاه‌های ساختمانی از حیث دارا بودن مجری ذی‌صلاح موردبررسی قرار بگیرد گفت: در فاز بعدی ضمن تفکیک این ساختمان‌ها به لحاظ دارا بودن مجری ذی‌صلاح ساختمان‌ها، مقرراست که کیفیت آن‌ها موردبررسی فنی دقیق کارشناسان سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران قرار بگیرد.

وی گفت: ما معتقد هستم که به هر جهت در قانون نظام‌مهندسی ساختمان و نیز مجموعه مقررات ملی ساختمان، قانون‌گذار ساخت مسکن توسط سازنده صاحب صلاحیت را الزام‌آور کرده است و از این‌ رو پایش این مهم از سوی سازمان نظام‌مهندسی به‌عنوان یکی از ارکان ساخت‌وساز ضروری است.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران با یادآوری محاسن به‌کارگیری مجری ذی‌صلاح که سبب افزایش عمر مفید ساختمان‌ها، رعایت الزامات ایمنی ونیز حفظ سرمایه‌های ملی کشور می‌شود در همین حال گفت: پایین بودن عمر مفید ساختمان‌ها که ناشی از ساخت مسکن توسط افراد فاقد صلاحیت است دربردارنده هزاران میلیارد خسارات مادی است.

رسیدگی به تخلفات ساختمانی در حیطه وظایف شهرداری است

قربانخانی در ادامه اظهارات خود همچنین درباره تخلفات ساختمانی با یادآوری این موضوع که رسیدگی به این نوع تخلفات در حیطه وظایف شهرداری از طریق کمیسیون ماده صد است گفت: مجری ذی‌صلاح اگرچه کمک شایانی به کاهش تخلفات ساختمانی می‌کند اما درعین‌حال بیش ازهر چیز حضور مجریان ذی‌صلاح دربردارنده افزایش کیفیت ساخت‌وسازها و ایمنی است.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران در ادامه اظهارات خود با گسترده خوانده موضوع تخلفات ساختمانی بر ضرورت حضور دستگاه‌های مختلف برای جلوگیری از کاهش حجم این تخلفات خبر داد و گفت: در شهر تهران ۶۸ درصد از ساختمان‌ها، دارای متراژ زیر هزار و پانصد مترمربع هستند که متأسفانه ناظران تأسیساتی و مکانیکی، برق و معماری حضور در فرآیند ساخت آن‌ها ندارند و ما معتقد هستیم چهار ناظره کردن ساختمان‌های در حال ساخت سبب افزایش کیفیت ساختمان‌ها می‌شود.

ممانعت از هدر رفت انرژی در ساختمان‌ها

قربانخانی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود بر مشکل هدر رفت انرژی در ساختمان‌ها تأکید کرد و گفت: در کشور ما چندین برابراستانداردهای جهانی، مصرف انرژی صورت می گیرد که بخش اعظمی از اتلاف انرژی مربوط به ساختمان‌ها است که برای جلوگیری ازاین مهم لازم است که همگی دستگاه ها وارد عمل شوند و ساخت مسکن بر اساس مقررات ملی ساختمان صورت بگیرد.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران همچنین  مبنی بر اینکه با توجه به ترکیب جدید شورای شهر آیا فضای مثبتی برای اجرایی کردن مجری ذی‌صلاح درآینده وجود دارد گفت: سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران تاکنون چندین جلسه با ترکیب جدید شورای شهر تهران برگزار کرده است و خواستار اجرای قانون و مقررات ملی ساختمان در ساخت‌وسازها شده است و ما امیدوارم که در دوره جدید فعالیت شهرداری و نیز شورای شهر تهران، زمینه مساعدی برای عملیاتی کردن این مهم فراهم شود.

 

منبع: سازه نیوز

کیلد آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی نظارت اسفند ۹۶

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲ مرداد ۹۶
906 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0