عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی مطرح کرد:

عمر پایین ساختمانها هر ساله چهار هزار میلیارد تومان سرمایه را هدر میدهد

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران بیان کرد: هرساله صد و بیست هزار میلیارد تومان صرف ساخت‌وساز میشود و اگر عمر مفید ساختمانها که بطور میانگین سی سال است را بر این عدد تقسیم کنیم هر ساله چهار هزار میلیارد تومان از سرمایه کشور هدر میرود.

کد خبر: 960501004 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱ مرداد ۹۶ - ۸:۰۰ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)،عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران بیان کرد: هرساله صد و بیست هزار میلیارد تومان صرف ساخت‌وساز میشود و اگر عمر مفید ساختمانها که بطور میانگین سی سال است را بر این عدد تقسیم کنیم هر ساله چهار هزار میلیارد تومان از سرمایه کشور هدر میرود.هدر رفتن چهار هزار میلیارد سرمایه به خاطر عمر پایین ساختمانها

هدر رفتن چهار هزار میلیارد سرمایه به خاطر عمر پایین ساختمانها

هدر رفتن چهار هزار میلیارد سرمایه به خاطر عمر پایین ساختمانها

هدر رفتن چهار هزار میلیارد سرمایه به خاطر عمر پایین ساختمانها

بیژن خطیبی در مورد پایین بودن عمر مفید ساختمانها و این که چه میزان ضرر و زیان از این ناحیه بر کشور تحمیل میشود،بیان کرد: معضل عمر پایین ساختمان در ایران به علت پایین بودن کیفیت ساخت و کیفیت پایین مصالح و عدم حضور مجریان و سازندگان ذیصلاح در پروژه‌های ساختمانی است.
خطیبی گفت: این تصور غلطی است که کیفیت ساختمان را میتوان بدون هزینه افزایش داد، زیرا که کالای با کیفیت گران‌ تر از کالای بی ‌کیفیت است، ولی این هزینه بالاتر در طول زمان برگشت‌ دارد و بواقع یک سرمایه ‌گذاری به حساب می آید.
وی تصریح کرد: دائماً شعار میدهیم در ساخت‌وساز از مصالح غیراستاندارد استفاده میشود ولی هیچ مرجعی به این موضوع رسیدگی نمیکند. یکی از دلایل استفاده از مصالح غیراستاندارد هم همین عدم حضور سازندگان ذی ‌صلاح است.
وی ادامه داد: بر اساس آمار هر ساله صد و بیست هزار میلیارد تومان صرف ساخت‌وساز در کشور میشود و از آن جا که به گفته کارشناسین، عمر مفید ساختمانها در ایران امروز بطور میانگین سی سال است، اگر میانگین سی سال را بر صد و بیست هزار میلیارد تومان تقسیم کنیم هر ساله چهار هزار میلیارد تومان از سرمایه کشور هدر میرود.


خطیبی افزود: در این شرایط اگر به ‌ازای هر سال فقط ۱ سال به عمر ساختمانها اضافه گردد ، هر ساله چهار هزار میلیارد تومان به بودجه و سرمایه ملی کشور کمک کرده‌ایم. حال حساب کنید اگر ده سال به عمر مفید ساختمانها اضافه گردد از هدررفت چه هزینه ‌ای جلوگیری میشود.
عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران در مورد ضرورت حضور مجریان ذیصلاح در عرصه ساخت‌وساز تصریح کرد: حضور سازندگان ذی‌ صلاح در پروژه‌های ساختمانی از چند بعد ضرورت دارد. در عرف عمومی جامعه اگر فردی به بیمارستانی مراجعه و ادعا کند توانایی عمل جراحی کردن را دارد مسئولین بیمارستان حتی اجازه یک تزریق را هم به او نمیدهند.
وی با اشاره به این که این یک امر ضروری است که قانون مجریان ذی ‌صلاح فرهنگ ‌سازی گردد و هم زمان باید یک پشتوانه قوی برای عملیاتی شدن آن وجود داشته باشد، تاکید کرد: از همین رو اخیراً سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان استان تهران ابلاغیه‌ ای را صادر و به تمام ناظرین تأکید کرده است ساختمانهای بدون مجری ذیصلاح اجازه فعالیت ندارند و اگر فعالیت کنند مهندس ناظر متخلف خواهد بود.
منبع : خبرگزاری فارس

 

کانال تلگرام نظام مهندسی لرستان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱ مرداد ۹۶
1049 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0