تخلف مهندسان ناظر در کمیسیون ماده 100 ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران مطرح کرد:

ورود افراد بدون صلاحیت و غیرمتخصص به امر ساخت‌وساز/ تلفات ساختمانی در ایران بیست برابر اروپا است

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان این که حضور سازندگان ذیصلاح در امر ساخت‌وساز یک خلاء بزرگ است، بیان کرد: یکی از مشکلاتی که امروز درگیر آن هستیم ورود افراد غیرمتخصص و بدون صلاحیت به امر ساخت و ساز است.

کد خبر: 960431018 تاریخ انتشار: شنبه ۳۱ تیر ۹۶ - ۱۱:۱۷ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان این که حضور سازندگان ذیصلاح در امر ساخت‌وساز یک خلاء بزرگ است، بیان کرد: یکی از مشکلاتی که امروز درگیر آن هستیم ورود افراد غیرمتخصص و بدون صلاحیت به امر ساخت و ساز است.ورود افراد بدون صلاحیت و غیرمتخصص به امر ساخت‌وساز

ورود افراد بدون صلاحیت و غیرمتخصص به امر ساخت‌وساز

سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران

ورود افراد بدون صلاحیت و غیرمتخصص به امر ساخت‌وساز

حسن قربان خانی با اعلام این که هدف سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان در طول بیست سال گذشته این بوده است که ساختمانهای بهتر و با کیفیت‌ تری داشته باشیم، تصریح کرد: همه همت نظام مهندسی این بوده که پرت مصالح کاهش و از تکنولوژیهای مدرن استفاده گردد.
قرباخانی ادامه داد: در قانون نظام مهندسی ساختمان برای همه این موارد راه کارهایی پیش‌بینی گردیده است،چرا که قانون میگوید هر کسیکه میخواهد در امر ساختمان‌سازی ورود کند، نیازمند صلاحیت حرفه ‌ای است و کسیکه فاقد صلاحیت حرفه ‌ای است نباید در امر ساختمان‌ سازی دخالت کند.
وی در پاسخ به این پرسش که علت حضور افراد غیرحرفه‌ ای و بصرف داشتن سرمایه در ساخت و ساز چیست؟ افزود:متأسفانه یکی از نکاتی که امروز ما درگیر آن هستیم اینست که کسانیکه به امر ساخت‌وساز وارد شده اند متخصص و صاحب صلاحیت نیستند و اگر شرایط بگونه‌ ای پیش برود که همه افرادیکه در امر ساخت‌وساز فعال‌ هستند صلاحیتهای لازم را داشته باشند میتوانیم امیدوار باشیم همه مراحل و مسائل ساخت‌وساز با سرعت بالاتر و کیفیت و ایمنی بیش تر انجام گردد.
او عنوان کرد: بر اساس قانون در بخش ساخت‌وساز چند نهاد دخیل هستند که صدور پروانه ساختمانی بعهده شهرداریها و نظم دادن و آراستن امور مربوط بمهندسین بعهده سازمانهای نظام‌مهندسی است، زیرا که نظام‌مهندسی تشکیلاتی است که مهندسین را در جهت اهداف قانون هدایت میکند.
وی تصریح کرد: همه ساختمانهایی که در کشور ساخته میشود، باید تحت نظر مهندسین ناظر باشد، ولی مشکل این جاست که بسیاری از کسانیکه در پروسه تولید و ساخت یک ساختمان حضور دارند، صلاحیت لازم را ندارند و متأسفانه با هدف کسب سود بیش تر قوانین و مقررات و استانداردهای ضروری را رعایت نمیکنند. دراین‌ میان مهندسین ناظر تنها ابزاری که در دست دارند گزارش بشهرداری و درخواست توقف عملیات است که بازهم در خیلی از موارد این توقف روی نمیدهد.
*ورود افراد بدون صلاحیت به امر تخصصی و مهمی مانند ساختمان‌ سازی است که کاری خلاف قانون است.


رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تاکید کرد:متأسفانه عده‌ای از تولیدکنندگان ساختمان این اجازه را بخود میدهند باوجوداین که صلاحیتهای ضروری را ندارند براحتی به این عرصه وارد می شوند و اشکال اصلی در امر ساختمان ‌سازی در کشور اینست که دنبال سود بودن در یک امر اقتصادی فی‌ نفسه مسئله بدی نیست ولی اشکال کار، ورود افراد بدون صلاحیت به امر تخصصی و مهمی مانند ساختمان ‌سازی کاری خلاف قانون است.
وی اظهار داشت:در قانون نظام مهندسی این ضرورت وجود دارد ولی در عمل هیچ مانعی برای حضور افراد بدون صلاحیت در امر ساخت‌وساز وجود ندارد در نتیجه هر ساله هزار و نهصد نفر در کشور در حوادث ساختمانی جان خود را از دست میدهند، یعنی به ازای هر ۳ میلیون نفر ساعت ۱ تلفات ساختمانی داریم. درصورتیکه این آمار در ترکیه به ‌ازای هر هشت میلیون نفر ساعت، در کره جنوبی به ‌ازای هر سیزده میلیون نفر ساعت و در کشورهای اروپایی به ‌ازای هر بیست میلیون نفرساعت ۱ تلفات است.
به گفته قربانخانی، ایران بیست برابر کشورهای اروپایی و پیشرفته تلفات ساختمانی دارد، زیرا متخصصین امر به بخش ساخت‌وساز ورود نکرده‌اند.
منبع : خبرگزاری فارس

 

کانال تلگرام نظام مهندسی خراسانشمالی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۱ تیر ۹۶
1081 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0