از بین رفتن رقابت

از بین رفتن رقابت در حرفه مهندسی

موضوع ارجاع کار توسط سازمان نظام مهندسی، طی سالهای اخیر به یک بحث چالش برانگیز و جنجالی در میان مهندسین و مسئولین این سازمان تبدیل گردیده ودرمورد موفقیت یا شکست آن نقطه نظرات متفاوتی مطرح است.

کد خبر: 960431012 تاریخ انتشار: شنبه ۳۱ تیر ۹۶ - ۹:۳۸ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)،موضوع ارجاع کار توسط سازمان نظام مهندسی، طی سالهای اخیر به یک بحث چالش برانگیز و جنجالی در میان مهندسین و مسئولین این سازمان تبدیل گردیده ودرمورد موفقیت یا شکست آن نقطه نظرات متفاوتی مطرح است.از بین رفتن رقابت در حرفه مهندسی

از بین رفتن رقابت در حرفه مهندسی

از بین رفتن رقابت در حرفه مهندسی

از بین رفتن رقابت در حرفه مهندسی

این که کارفرما در انتخاب مهندسین پروژه خود حق انتخاب داشته باشد، بحثی است که اکثر کارشناسین ضمن تاکید بر آن، بر حذف سیستم ارجاع کار توسط نظام مهندسی اصرار میورزند.
ولی از طرف دیگر گروهی هم بر این باور هستند که درصورت آزادسازی سیستم ارجاع کار، عدالت میان مهندسین برقرار نمیشود؛ زیراکه مهندسین بانفوذ از طریق برخی روابط خاص اقدام به گرفتن کارها میکنند و به این ترتیب حقوق دیگر مهندسین در این حوزه نادیده گرفته شود.
رقابت را در حرفه ساخت و ساز از بین برده ایم
در همین راستا ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان در پاسخ به این که سیستم ارجاع کار تا چه اندازه توانسته موفق عمل کند بیان کرد: سیستم ارجاع کار روش مناسبی برای توزیع کار میان مهندسین نیست.
علی عموشاهی با اشاره به این که در نظام ‌نامه فنی اجرایی، ۳ رکن وجود دارد گفت: رکن اول شامل کارفرما است و ارکان بعدی را مشاور و پیمان کار ساخت یا مجری ذیصلاح تشکیل میدهد.
عمو شاهی با اعلام این که ما نمیتوانیم بگوییم که کارفرما حق هیچ دخالتی ندارد و فقط باید پول پرداخت کند تاکید کرد: به یقین کارفرما هم حق انتخاب دارد و اگر به کارفرما در انتخاب مهندسین پروژه خود حق انتخاب ندهیم، این امکان وجود دارد که کار به افرادی واگذار گردد و ارجاع داده شود که اصلا از مهارت لازم برخوردار نباشد و از طرفی ممکن است مهارت داشته باشد، ولی خود کارفرما بتواند این مسئولیت را به فرد توان مند تری که مدنظر اوست، واگذار نماید.
وی با انتقاد از این که در سیستم کنونی ارجاع کار، ما رقابت را در حرفه ساخت و ساز کشته‌ایم عنوان کرد: درواقع دیگر رقابتی میان مهندسین وجود ندارد. مهندسین وظیفه خود را در پروژه های ساختمانی انجام میدهند و بعد از اتمام کار، پروژه بعدی به آن ها واگذار میشود.
وی در مورد راه کار حل این مسئله ادامه داد: بر اساس قانون مهندسین ناظر را باید سازمان نظام مهندسی ارجاع دهد. لذا سیستم ارجاع کار باید به این صورت باشد که ما دقیقا مانند اقدامی که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی انجام می دهد، فهرستی از اسامی ناظران ذی صلاح در رشته‌های مختلف و دارای پایه‌ را به کارفرما ارائه کنیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان تصریح کرد: در مرحله بعدی کارفرما میتواند ذیصلاح بودن مشاورین و ناظرین خود را طبق سوابق مهندسین و بر اساس نوع پروژه انتخاب کند و حتی میتواند برای این منظور مناقصه ای هم برقرار کند.
وی با اعلام این که ما باید به کسانیکه میخواهد در بخش ساختمان سرمایه‌ گذاری کنند، حق اختیار بدهیم تا بتوانند بهترین متخصصین را برای پروژه ها و ساختمانهای خود انتخاب کنند، عنوان کرد: نباید مالکین را مجبور کنیم تا حتما و به اجبار مهندسین و یا شرکتهای معرفی شده از طرف سازمان نظام مهندسی را در پروژه های خود بکار بگیرند.
این مسئول با اشاره بر لزوم بازنگری اصولی روی سیستم ارجاع کار افزود: روال کنونی در سیستم ارجاع کار درست نیست و بنظر میرسد که باید یک بازنگری اصولی روی سیستم ارجاع کار کنیم، چون سیستم ارجاع کنونی مشکلات زیادی دارد و باید اصلاح گردد.
او بیان داشت: در حال حاضر ما در حال اصلاح این سیستم هستیم و کم کم به سمتی پیش میرویم که رقابت مهنسین و جایگاه کارفرمایان و احترام به آن ها هم در حرفه برقرار گردد.
آزادسازی سیستم ارجاع ‌کار نیازمند زیرساختهای لازم
علاوه بر این عضو شورای مرکزی سازمان‌ نظام مهندسی ساختمان کشور در ارزیابی خود از تبعات و اثرات سیستم کنونی ارجاع کار اظهار داشت: اکنون با توجه بدستور وزیر راه و شهرسازی، سیستم ارجاع کار در بخش طراحی آزاد شده، ولی در بخش نظارت اکثرا در اختیار سازمان نظام مهندسی است.
غلام حسن الله ‌دادی با اشاره به این که نظرات دکتر آخوندی در حوزه سیستم ارجاع کار سنجیده و صحیح است تصریح کرد: منتهی این مربوط به زمانیست که همه امور و مسائل مرتب و منظم باشد.

الله دادی با ابراز تاسف از این که در مملکت ما رقابت در کیفیت نیست، بلکه در کمیت است، مطرح کرد: گاها می بینیم که افراد برای ایجاد رقابت، دست مزد با نصف قیمت را پیشنهاد میکنند و این قبیل مشکلات وجود دارد. در حالیکه در کشورهای پیشرفته هیچگاه کیفیت را فدای کمیت نمیکنند و همواره اهمیت کیفیت بالاتر است.
وی عنوان کرد: اما در کشور ما به علت کمبود اشتغال، افراد برای این که بتوانند کار بگیرند، دست مزد زیرقیمت پیشنهاد میدهند. در حالیکه این موضوع قبلا توسط نظام مهندسی در بخش طراحی کنترل میشد،ولی متاسفانه اکنون این اختیار از سازمان گرفته شده است.


او با اعلام این که بنظر میرسد اگر بحث ارجاع در اختیار نظام مهندسی باشد روش بهتری است اظهار داشت: درنهایت این حق طبیعی مالک است که بتواند ناظر و مهندس خود را انتخاب کند، اما این سیستم به علت مسائل و مشکلاتی مانند کمبود شغل و بیکاری، ازدیاد تعداد مهندسین، قیمت ارزان خدمات و بی توجهی به کیفیت خدمات، تا به حال نتیجه خوبی بدنبال نداشته است.
وی با اشاره به این که در سیستم ارجاع کار سازمان نظام مهندسی میتواند کنترل لازم را اعمال کند تا از کیفیت کارها کاسته نشود خاطر نشان کرد: ولی درنهایت باید سیستم ارجاع کار آزاد گردد و برای این منظور باید زیرساختهای آن در کشور فراهم گردد.
این مسئول گفت: ولی با شرایط فعلی حاکم بر جامعه فعلا این امر امکان پذیر نیست. چرا که تجربه نشان میدهد طی حدود یک سال ‌و نیم اخیر که در بخش طراحی ارجاع کار آزاد شده است، شاهد هستیم که کارها بصورت خیلی بی‌کیفیت و در سطح پایینی انجام میشود.
او در این رابطه تشریح کرد: چرا که سیستم کنترل ما بقدری قوی نیست که بتوانیم امور را کنترل کنیم. این در حالیست که در کشورهای پیشرفته هم خود آقایان تعهد دارند و هم سیستم کنترلی آن ها در حد قوی عمل میکند، اما متاسفانه در کشور ما به این ترتیب نیست.
سیستم ارجاع کار در اختیار شهرداری
هم چنین ریاست سازمان‌ نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی در پاسخ بمیزان موفقیت سیستم ارجاع کار در سازمان‌ نظام مهندسی اظهار کرد: این سیستم ابتدا در دستور کار ما قرار گرفت و از زمانیکه سیستم ارجاع کار در اختیار ما بود، ما در اجرای این سیستم با شهرداری‌ها هماهنگ بودیم.
محمد مصطفوی با اشاره به این که اخیرا شهرداری سیستم ارجاع کار را از طریق دفاتر بعهده گرفته است مطرح کرد: اکنون شهرداری سیستم ارجاع کار را بعنوان حقوق خود در اختیار گرفته و در حال قطع این هم کاری با ما است.
منبع : سازه نیوز

 

کانال تلگرام نظام مهندسی ایلام

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۱ تیر ۹۶
1161 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0