ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی ساختمان استان خوزستان مطرح کرد:

آمار بیکاری فارغ‌التحصیلین کشاورزی در استان خوزستان نگران ‌کننده است

ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان خوزستان بیان کرد: اگرچه کشاورزی یکی از اساسی ترین محورهای توسعه است ولی آمار بالای بیکاری در میان فارغ التحصیلین این بخش نگران‌ کننده است.

کد خبر: 960431008 تاریخ انتشار: شنبه ۳۱ تیر ۹۶ - ۸:۴۶ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)،ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان خوزستان بیان کرد: اگرچه کشاورزی یکی از اساسی ترین محورهای توسعه است ولی آمار بالای بیکاری در میان فارغ التحصیلین این بخش نگران‌ کننده است.آمار بیکاری فارغ‌التحصیلین کشاورزی در استان خوزستان

آمار بیکاری فارغ‌التحصیلین کشاورزی در استان خوزستان

آمار بیکاری فارغ‌التحصیلین کشاورزی در استان خوزستان

آمار بیکاری فارغ‌التحصیلین کشاورزی در استان خوزستان

محمدرضا بهبهانی‌نژاد با اشاره به اینکه ناآشنایی دانش آموختگان کشاورزی با فعالیتهای عملی به دلیل ضعف سیستم آموزشی و اجرا نشدن صحیح قانون افزایش بهره‌ وری بخش کشاورزی از مشکلات این بخش است، گفت: لذا سازمان نظام مهندسی کشاورزی با برگزاری دوره‌های آموزشی به افزایش توانمندی حرفه‌ ای اعضای خود کمک میکند و با ایجاد سیستم کارورزی، خلاء میان دانشگاه و بازار کسب‌ وکار را پر کرده و ضمن تقویت مهارتهای حرفه ‌ای و افزایش توانمندیهای اعضا موجب تقویت حس اعتماد به نفس فارغ التحصیلین خواهد شد.
بهبهانی نژاد ادامه داد: اگر چه تعداد فارغ التحصیلین جویای کار در بخش کشاورزی بسیار بالاست ولی با سازمان دهی متمرکز و تقویت مهارتهای عملی و نیز اجرای صحیح قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی، موجب تحول در عرصه کشاورزی خواهیم گردید.
وی، اصلیترین وظیفه سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی را بسترسازی و وصل کردن دانش آموختگان بخش کشاورزی و محیط زیست به دستگاههای دولتی و خصوصی عنوان کرد و افزود: طبق اصل چهل و چهار قانون اساسی و قانون افزایش بهره‌ وری بخش کشاورزی، می‌ بایست بخشی از امور به دستگاهها و تشکلهای خصوصی واگذار گردد، اگر چه در سیستم کارورزی همه کارورزان جذب ادارات و سازمانها نخواهند شد ولی با کسب مهارت و افزایش اعتماد به نفس موجب ایجاد و خلق کارآفرینان جدید خواهیم شد.
وی با اشاره به اینکه این سازمان بدنبال کارآفرینی برای فارغ التحصیلین کشاورزی است، تصریح کرد: از میان رشته ‌های کشاورزی، دانش آموختگان محیط زیست با نرخ بالای هشتاد و پنج درصد بیکاری، نگران‌ کننده‌ ترین بخش را نشان میدهند.
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان عنوان کرد: موضوع اشتغال و بیکاری یکی از مهم ترین دغدغه‌های کشور است، چنان که بند شش سند چشم‌انداز بیست ساله کشور، رسیدن به اشتغال کامل را در افق ۱۴۰۴ مطرح میکند. در این رابطه موضوع اشتغال جوانان و فارغ التحصیلین دانشگاهی از جایگاه ویژه ‌ای برخوردار است. چنان که بند پانزده و بیست و چهار سیاستهای کلی برنامه چهارم توسعه کشور بترتیب همت در جهت رفع دغدغه‌ های شغلی جوانان و ایجاد اشتغال مولد و کاهش آمار بیکاری را مطرح میکنند.
وی عنوان کرد: در اين ميان فارغ‌التحصيلین جوان نيز با وجود سرمايه گذاری و هزينه ‌های كلانی كه برای بثمر رسيدن و آموزش دانشگاهی آنها انجام گرفته است امكان يافتن مشاغل مناسب و مرتبط با ويژگیها و شرايط خود را نمیيابند و برای حل این معضل راه کارهای متفاوت و مختلفی انديشيده شده است.
بهبهانی نژاد تاکید کرد: در این رابطه در سالیکه توسط رهبر معظم انقلاب بعنوان سال “اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال” نام گذاری گردیده است و با توجه به اجرای بند ب ماده پنجاه و پنج قانون برنامه چهارم توسعه و بمنظور افزایش توانمندیهای حرفه ‌ای فارغ‌التحصیلین بخش کشاورزی و ایجاد زمینه ‌های مناسب برای به کارگیری نیروهای متخصص در واحدهای مرتبط بخش کشاورزی و هم چنین افزایش سطح علمی بخشهای تولیدی و ایجاد زمینه‌ های لازم برای تقویت اعتماد به نفس و افزایش مهارتهای ضروری در فارغ التحصیلین دانشگاهی رشته‌ های کشاورزی و توسعه فکر خود اشتغالی و کارآفرینی در فارغ التحصیلین، طرح کارورزی فارغ التحصیلین بخش کشاورزی اجرا شده است.
وی مطرح کرد: طرحی با عنوان طرح كارورزی بمنظور ایجاد زمینه ‌های ضروری برای به کارگیری نیروهای تحصیل کرده در دستگاههای اجرايی پيش‌بينی شده كه طبق آن فارغ‌التحصيلین دانشگاهی با هدف مهارت ‌آموزی و كاربردی كردن دانش تئوری خود و هدایت به سمت و سوی بازار کار از راه تلفیق آموخته ‌های علمی با تجربیات عملی بتوانند جرات و جسارت را در گرایش بخوداشتغالی و انجام مهارتهای مرتبط با رشته تحصیلی در خود شکوفا کنند که بخش كشاورزی يكی از بخشهای گسترده، مهم و موثر است كه بعنوان يكی از مجريان طرح كارورزی هم در سال جاری در نظر گرفته شده است.
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان اظهار کرد: نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در راستای رسالت ذاتی و تحقق هدف های خود از طرفی در پی افزایش کمی و کیفیت محصولات کشاورزی و هر چه اقتصادیتر کردن چرخه تولید محصولات صنعتی است و از منظر سلامت محصولات کشاورزی هم امنیت غذایی را سرلوحه کار خود قرار میدهد که این مساله پایه‌ های استحکام، رشد و توسعه جامعه محسوب میشود و با احراز جایگاه واقعی خود و حضور در مجامع مهم و تصمیم ‌ساز، با پشتوانه علمی و انسانی خود برای رسیدن به این هدف تلاش میکند.

 


بهبهانی نژاد تاکید کرد: واگذاری همه کارهای سپرده ‌شده به این سازمان از طرف دستگاههای دولتی هم چون صدور پروانه ‌های دام، شیلات، گلخانه، پرورش قارچ خوراکی، فروشند گی سموم، انسکتاریوم، کلینیکهای گیاه پزشکی و واحدهای حفظ نباتات سبب شده است تا بتوانیم طیف وسیعی از کارشناسین عضو این سازمان را در گرایشهای دام، شیلات، باغبانی و گیاه پزشکی بفعالیت مشغول کنیم که از این میان برخی از کارشناسین توانسته‌ اند با کسب تجربه و مهارت بکارآفرینی موفق تبدیل گردند.
وی گفت: با توجه به آن که در بحث محیط زیست، کاری به این سازمان محول نشده، این سازمان نتوانسته اعضای جویای کار خود را آن گونه که شایسته است بفعالیت مشغول کند. تمام اعضای محیط زیست این سازمان هزار و سیصد و سی و پنج نفر بوده که هزار و صد و پانزده نفر جویای کار هستند و شهرستان اهواز به تنهایی دارای هشتصد و چهل و یک نفر عضو با گرایش محیط زیست بوده که هفتصد و هجده نفر از آنها جویای کار هستند. با این وجود توانسته‌ ایم تا به حال از بین این اعضا چهل نفر را با عنوان ناظر، صد و پنجاه و چهار نفر بعنوان کارورز و پنجاه نفر را جهت بیمه‌ گری معرفی کنیم.
وی با تاکید بر اینکه توان مندی و هدف مندی از ویژگیهای سازمان نظام مهندسی کشاورزی است، ابراز داشت: به همه مدیران دولتی اطمینان میدهیم که هرگونه فعالیتی در بخش کشاورزی بویژه در زمینه محیط زیست به این سازمان واگذار گردد، به بهترین و سریع ترین شکل ممکن انجام میشود.
او گفت: امروز موفقیت و اثربخشی هرگونه برنامه‌ ریزی مدیریتی در راستای حفظ و نگهداری از محیط زیست و منابع طبیعی، تحت پایش بهینه و مناسب کمی و کیفی قرار میگیرد. از اینرو پایش واحدهای تولیدی خدماتی و صنعتی، نقش و اهمیت بسیاری در امر مدیریت آلودگی و حفظ کیفیت محیط ایفا میکند.
بهبهانی نژاد اظهار داشت: ما بدنبال پیشرفتی هستیم که به حفظ منابع طبیعی و محیط زیست بیانجامد تا امانتی را که بدست ماست با حفظ منابع طبیعی و محیط زیست بنسل بعد بسپاریم.
منبع : ایسنا

 

کانال تلگرام نظام مهندسی آذربایجانغربی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۱ تیر ۹۶
1269 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0