نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند ریاست سازمان نظام مهندسی کشور

بازار “مسکن” اوضاع و احوال خوبی ندارد

ریاست سازمان نظام مهندسی کشور بیان کرد: آمار دقیقی از میزان صدور پروانه ها ساختمانی نداریم، اما از گلایه‌ های مهندسین اینطور بنظر میرسد که بازار مسکن اوضاع و احوال خوبی ندارد.

کد خبر: 960430001 تاریخ انتشار: جمعه ۳۰ تیر ۹۶ - ۶:۲۲ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)،رکود نفس‌ های پروانه‌ های ساختمانی را بشماره انداخت ریاست سازمان نظام مهندسی کشور بیان کرد: آمار دقیقی از میزان صدور پروانه ها ساختمانی نداریم، اما از گلایه‌ های مهندسین اینطور بنظر میرسد که بازار مسکن اوضاع و احوال خوبی ندارد.بازار  مسکن اوضاع و احوال خوبی ندارد

بازار مسکن اوضاع و احوال خوبی ندارد

سازمان نظام مهندسی ساختمان

بازار  مسکن اوضاع و احوال خوبی ندارد

بعضی از کارشناسین معتقد هستند که عدم حمایت دولت از تولید کنندگان مسکن و انبوه سازان و پرداخت نکردن تسهیلات کافی بسازندگان، سبب کاهش میزان صدور پروانه‌ های ساختمانی طی چند سال پیش شده است.
گزارشهای میدانی در بازار مسکن حاکی از نفوذ کردن رکود در این بازار است، به طوری که بسیاری از سازندگان مسکن در طی این ایام تغییر شغل داده و بسمت بازار دیگری روی پیدا کرده اند.
بسیاری از مسئولین بر خلاف این موضوع معتقد هستند که بازار مسکن بویژه بخش ساخت وساز بسمت رونق در حال حرکت است، این در حالیست که آمار‌های بانک مرکزی حاکی از آنست که میزان صدور پروانه‌ های ساختمانی در سال نود و پنج نسبت به سال نود و چهار فقط ده درصد رشد داشته است.ولی این میزان رشد برای بازار پر تقاضایی همچون مسکن، کافی نیست. با توجه به افزایش میزان ازدواج و طلاق در کشور باید هرساله حداقل ۱ میلیون واحد مسکونی ساخته شود تا بخشی از این نیاز‌ها در کشور پاسخ داده شود.
از طرف دیگر با توجه به حدود دو و نیم میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور، بسیاری از کارشناسین و مسئولین معتقد هستند که نیازی به ساخت مسکن جدید در کشور نیست، در حالی که بسیاری از این واحد‌های خالی، لوکس هستند و اقشار متوسط جامعه قادر به خرید آن ها نیستند، لذا ساخت واحد‌های با متراژ متوسط در مرکز شهر میتواند جواب گوی این نیاز‌ها باشد. هم چنین عدم حمایت دولت ازتولید کنندگان مسکن و انبوه سازان و پرداخت نکردن تسهیلات کافی بسازندگان سبب کاهش میزان صدور پروانه‌ های ساختمانی طی چند سال گذشته گردیده است.
فرج الله رجبی ریاست سازمان نظام مهندسی کشور با بیان این که یکی از بحثهای مهم دولت با وزیر کشور و شورای شهر ایجاد تسهیلات برای ارتقا میزان صدور پروانه‌ های ساختمانی است، اظهار داشت: افزایش هم کاری با انبوه سازان میتواند، زمینه ساز ایجاد افزایش صدور پروانه‌ های ساختمانی باشد.
رجبی ادامه داد: با افزایش صدور پروانه ‌های ساختمانی رونق اولیه به بازار مسکن باز میگردد و با کمک به سازندگان مسکن میتوانیم، زمینه ساز کاهش قیمت تمام شده مسکن گردیم.
وی افزود: آمار دقیقی از میزان صدور پروانه های ساختمانی نداریم، اما از گلایه‌ های مهندسین اینطور بنظر میرسد که بازار مسکن اوضاع احوال خوبی ندارد.
اصلاح بازار عرضه و تقاضا با ارتقا صدور پروانه ‌های ساختمانی
صدیف بدری سخن گوی کمیسیون عمران مجلس، با بیان این که پروانه‌ های ساختمانی در کشور وضعیت مناسبی ندارد، عنوان کرد: متأسفانه یک سیاست جامع وکلی و هم یک تحرک در طی چهار ساله گذشته بازار مسکن تجربه نکرده است.


بدری گفت: با توجه به رسیدن فصل جابجایی‌ها در تابستان طبیعی بنظر میرسد که قیمتها در این ایام با افزایش مواجه گردد. از طرف دیگر ایرادات به مجریان و سیاست گذاریهای غلط وارد است که باید هرچه سریع تر این بخش اصلاح گردد.
نوسازی بافتهای فرسوده روی کاغذ
محمدرضا رضایی ریاست کمیسیون عمران مجلس، با تاکید بر این که در بخش مسکن و هم بافتهای فرسوده موفق عمل نکرده ایم، افزود: در برنامه ‌های ۴ و ۵ توسعه بر روی نوسازی بافتهای فرسوده تأکید شده،اما متأسفانه آثار جدی از آن ها تا به امروز مشاهده نمیشود.
سخن گوی کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: با افزایش صدور پروانه‌ های ساختمانی بازار عرضه و تقاضا هم اصلاح میشود که این خود میتواند، زمینه ساز بهبود و رونق در این بازار گردد.
رییس کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: باید سعی کنیم با زنده کردن وزارت مسکن و کنترل بافتهای فرسوده وضعیت فعلی پروانه ‌های ساختمانی و بازار مسکن را بهبود ببخشیم.
وی با بیان این که مسکن پویایی و شادابی خود را از دست داده، اظهار کرد: در حوزه مسکن حرکتهای جدی نمیکنیم و عقب ماندگیهای بسیاری در این بخش داشته ایم، که ارتباط مستقیمی با ارتقا قیمت مسکن و اجاره دارد.
طبق این گزارش نمیتوان انتظار داشت برای شهر پنجاه هزار نفری ساختمان ده طبقه ساخته گردد، همانطور هم نباید انتظار داشت برای شهر ۵ میلیون ‌نفری هم فقط ساختمان ۱‌ طبقه ساخته شود. باید علاوه بر نوع و میزان ساخت و ساز، مکان‌ یابی مناسب هم صورت گرفته، مشکلات دسترسی حل شده و ساخت و ساز‌ها طبق ضابطه شهرسازی و رعایت فاصله، میانِ هر برج باشد.
منبع : پایگاه تحلیلی خبری صراط

 

کانال تلگرام نظام مهندسی فارس

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۰ تیر ۹۶
942 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0