نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی

راه کار اشتغال پایدار مهندسین در دهه سوم سازمان نظام ‌مهندسی

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اعلام این که نقش سازمان نظام‌ مهندسی در بهبود کیفی ساخت‌ و ساز انکار ناپذیر است بیان کرد: این سازمان با داشتن جمع زیادی از متخصصین چیره دست و اهل‌ فن توانسته قدمهای مثبتی در روند بهبود وضعیت کیفی و ایمنی ساختمان‌ ها داشته باشد؛ولی در این مسیر دارای نقاط ضعف و قوت متعددی هم است.

کد خبر: 960427005 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۷ تیر ۹۶ - ۸:۱۴ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)،مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اعلام این که نقش سازمان نظام‌ مهندسی در بهبود کیفی ساخت‌ و ساز انکار ناپذیر است بیان کرد: این سازمان با داشتن جمع زیادی از متخصصین چیره دست و اهل‌ فن توانسته قدمهای مثبتی در روند بهبود وضعیت کیفی و ایمنی ساختمان‌ ها داشته باشد؛ولی در این مسیر دارای نقاط ضعف و قوت متعددی هم است.راه کار اشتغال پایدار مهندسین در دهه سوم سازمان نظام ‌مهندسی

راه کار اشتغال پایدار مهندسین در دهه سوم سازمان نظام ‌مهندسی

راه کار اشتغال پایدار مهندسین در دهه سوم سازمان نظام ‌مهندسی

راه کار اشتغال پایدار مهندسین در دهه سوم سازمان نظام ‌مهندسی

حامد مانی‌فر در حاشیه بیستمین همایش هیئت عمومی سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان کشور بابیان مطلب فوق گفت: یکی از نقاط ضعف این سازمان مربوط بعدم توجه به اصول حرفه‌ ای و رعایت اخلاق حرفه ‌ای است، اگرچه این مباحث در ساخت‌وساز‌های کنونی نسبت به ساختمانهای پنجاه سال پیش که خبری از سازمان نظام‌ مهندسی نبود بهبود داشته ولی این میزان کافی و چشم گیر نبوده است.
مانی فر ادامه داد: در طول سالهای اخیر کاستی‌ هایی در بکارگیری بخش فناوری و استفاده از تکنولوژی ‌های روز جهان‌ دیده شده است که این مورد باید مورد توجه قرار گیرد.
گفت: با توجه به رشد روزافزون جوامع بشری و احساس نیاز به استفاده از فنّاوری‌های نو پیشرفته دنیا، این انتظار از سازمان نظام‌مهندسی وجود دارد كه با برنامه‌ریزی و تدوین راهکارهایی، تحولی شگرف در نوع ساخت‌وسازها و چگونگی استفاده از مصالح نوین ساخت در استان از خودشان نشان دهند.
مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به این که بجز موارد ذکرشده در ماده دو قانون، نظام‌ مهندسی در مورد توجه به معماری ایرانی اسلامی مطالبی ذکرشده که باید به این موضوع اهمیت داده شود. افزود: در جامعه امروز شاهد تغییر ارزشها و فاصله گرفتن با گذشته هستیم؛ وقتی یک سرمایه ‌گذار با یک سلیقه خاص برای سیل کثیری از آدم‌ ها با سلایق مختلف گام در وادی ساختمان ‌سازی می‌ گذارد نباید بهتر از شرایط موجود را انتظار داشته باشیم.
وی تصریح کرد: معماری باید بگونه‌ای باشد تا به تمایلات و نیازهای انسانی و اجتماعی بشر به بهترین شکل ممکن پاسخ دهد.
مانی فر عنوان کرد: معماری ایرانی اسلامی از جنبه‌ های مختلف می‌ تواند در شهرسازی جدید اثر گذار باشد زیرا در کنار تأثیر فرهنگی بر روش زندگی مردم در حوزه اجتماعی هم می ‌تواند تأثیرات خوبی بجا بگذارد. باید شرایطی فراهم گردد تا در کنار استفاده از فنّاوری که در معماری مدرن وجود دارد از معماری سنتی نیز در شهرسازی نوین استفاده گردد تا تأثیر گذاری فرهنگی لازم هم به این وسیله در شهرسازی نوین لحاظ گردد.
مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: متأسفانه در این مقوله نتوانستیم بشکل مطلوبی در حفظ و گسترش معماری ایرانی مؤثر واقع گردیم.
وی خاطر نشان کرد: امروزه ساخت‌وساز‌های کشور بواسطه ورود تکنولوژیهای مدرن، ساخت‌وسازهای بلند مرتبه و پروژه‌ های خیلی بزرگ به چالش کشیده شده است. وجود بیش از دو و نیم مسکن خالی در کشور فرصت مغتنمی است که سازمان نظام‌مهندسی بتواند در مورد کیفیت، کمیت ساخت‌وسازهای و اشتغال مهندسین چاره‌اندیشی کند.
وی در ادامه در مورد اشتغال مهندسین در دهه سوم سازمان نظام مهندسی عنوان کرد: با توجه بشرایط خاص حاصل از رکود باید برای اشتغال فارغ‌التحصیلین فکرهای جدید داشت. ایجاد اشتغال مهندسین در بخش ساخت‌وساز موجود میتواند راه گشای انفعال این قشر باشد.
مانی فر در این مورد گفت: بخش‌ هایی مثل بافت فرسوده، نوسازی و بهسازی املاک موجود، بخش نگه داری و تعمیر جز مواردی است که نجات‌ بخش اشتغال مهندسین در زمان رکود است.


وی با اشاره به این که حوزه کیفیت‌بخشی ساخت‌وسازها موردی است که در دوران رونق مورد غفلت مانده است یاد آور شد: دوران رکود مقطع مناسبی برای توجه به این مقوله است. مهندسین باید بازنگری دوباره‌ای به ساخت‌وسازهای موجود داشته باشند و با اعمال فعالیتهایی همچون نگه داری، کیفی سازی و بهینه ‌سازی می‌ توانند در افزایش عمر مفید ساخت ‌وساز ها مؤثر باشند.
وی در ادامه به اهمیت ایجاد رقابت میان مهندسین پرداخت و در این مورد افزود: با رقابتی کردن فعالیت مهندسین می ‌توان نگرش تازه‌ای به این صنف وارد کرد. با گسترش رقابت بین مهندسین بمرور زمان مفهوم سهمیه ظرفیت اشتغال از بین رفته و خود مهندسین به یک کارآفرین مبدل میشوند.
مانی فر با اعلام این که در زمان رکود ساخت‌ و ساز باید شرایط اشتغال نیز تغییر کند مطرح کرد: بطور یقین با روش‌ های قدیمی نمی‌ توان در بازار جدید فعالیت گسترده و سودمند داشت.
وی عنوان کرد: متأسفانه سازمان ‌های مهندسی همواره بصورت کنترلگر مهندسین بوده و آنها را در چارچوب قرار داده و موظف کرده که خارج از چارچوبها فعالیت نداشته باشند. موارد فوق سبب شده مهندسین دیگر بعنوان بالاترین مقام ساخت ‌و ساز انگاشته نشوند. بطور مثال مهندسین تأسیسات را درگیر کنتور آب و برق و مسائلی از دست کردیم این در حالیست که این مهندسین وظایف مهمتری در عرصه تأسیسات دارند.
مانی فر در مورد چشم‌انداز سازمان نظام ‌مهندسی اظهار داشت: باید این سازمان بجای توجه به صنف و مسائل مهندسین به حرفه و مقوله مهندسی بپردازد. نباید مهندسین خود را جدا از جامعه و مردم بدانند و مردم هم باید مدافع و مطالبه گر از جامعه مهندسی باشند.
او در پایان ابراز داشت: در این دوران سازمان نظام‌ مهندسی میتواند پاسخهای مناسبی برای ارتقا کیفی ساخت‌وساز، روشهای کارآفرینی توسط مهندسین، افزایش آگاهی و توانمندی مهندسین در مورد کاربرد و شناخت فنّاوری، بالا بردن جایگاه اخلاق حرفه‌ ای در میان مهندسین پیدا کند.
منبع : سازه نیوز

 

کانال تلگرام برقی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۷ تیر ۹۶
1168 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0