منوچهر شیبانی‌اصل

لزوم اصلاح عنوان شناسنامه فنی در قانون پیش‌فروش‌ ساختمان

مدیر کل دفتر سازمانهای مهندسی و تشکلهای حرفه‌ای، تفاوتهای شناسنامه فنی و ملکی و شناسنامه فنی ساختمان را تشریح و بیان کرد: منشا قانونی «شناسنامه فنی و ملکی»، قانون نظام مهندسی ساختمان مصوب سال هفتاد و چهار و منشا قانونی «شناسنامه فنی» قانون پیش فروش ساختمان مصوب سال هشتاد و نه است که امید است در بازنگری قانون پیش‌ فروش ساختمان این سوء برداشت از کلمه شناسنامه فنی، اصلاح گردد.

کد خبر: 960426009 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۶ تیر ۹۶ - ۹:۵۹ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)،مدیر کل دفتر سازمانهای مهندسی و تشکلهای حرفه‌ای، تفاوتهای شناسنامه فنی و ملکی و شناسنامه فنی ساختمان را تشریح و بیان کرد: منشا قانونی «شناسنامه فنی و ملکی»، قانون نظام مهندسی ساختمان مصوب سال هفتاد و چهار و منشا قانونی «شناسنامه فنی» قانون پیش فروش ساختمان مصوب سال هشتاد و نه است که امید است در بازنگری قانون پیش‌ فروش ساختمان این سوء برداشت از کلمه شناسنامه فنی، اصلاح گردد.لزوم اصلاح عنوان شناسنامه فنی در قانون پیش‌فروش‌ ساختمان

لزوم اصلاح عنوان شناسنامه فنی در قانون پیش‌فروش‌ ساختمان

لزوم اصلاح عنوان شناسنامه فنی در قانون پیش‌فروش‌ ساختمان

لزوم اصلاح عنوان شناسنامه فنی در قانون پیش‌فروش‌ ساختمان

منوچهر شیبانی‌اصل مدیرکل دفتر سازمانهای ‌مهندسی و تشکلهای‌حرفه‌ ای وزارت راه و شهرسازی، تفاوتهای چندگانه شناسنامه فنی ملکی ساختمان با شناسنامه فنی ساختمان را تشریح نمود.
شیبانی اصل ادامه داد: اخیرا ابهامات و پرسشهایی بین ذینفعان، مهندسین و حتی مسئولین امر در مورد شناسنامه فنی ساختمان و ارتباط آن با شناسنامه فنی ملکی مطرح گردیده که بعضا عنایت و توجهی به تفاوتهای این ۲ مدرک نشده و آن ها را اشتباها بجای یک دیگر مطرح میکنند.
وی گفت: این سوء برداشت ناشی از درج عنوان مشابه و بسیار نزدیک بهم در ۲ قانون مجزاست که باید بعنوان ایراد قانون‌نویسی از آن ذکر کرد.
مدیرکل دفتر مهندسی و تشکل‌های‌حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: نگارش صحیح قانون حکم میکند که واژگان مترادف یا استفاده شده در قوانین قبلی، بررسی و برای جلوگیری از اشتباه در تفسیر و برداشت از آن، عناوین جداگانه قید گردد. هم چنین، وجود ۲ کلمه شناسنامه فنی در هر ۲ مدرک که در ۲ قانون جداگانه ذکر شده، موجب بروز ابهام و سوء‌برداشت شده است.
وی در تشریح تفاوتهای ۲ مدرک شناسنامه فنی ملکی و شناسنامه فنی، مواردی را بشرح ذیل عنوان کرد:
۱٫ منشا قانونی شناسنامه فنی ملکی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال هفتاد و چهار و منشا قانونی شناسنامه فنی قانون پیش‌فروش ساختمان مصوب سال هشتاد و نه است.
۲. واجد لفظ و عنوان قانونی متفاوت شامل شناسنامه فنی و ملکی و شناسنامه فنی هستند.

۳. شناسنامه فنی و ملکی در زمان پایان کار و شناسنامه فنی هنگام صدور پروانه ساختمان صادر میشود.
۴. شناسنامه فنی و ملکی حاوی چگونگی رعایت مقررات ‌ملی ‌ساختمان، ضوابط شهرسازی و اطلاعات فنی و ملکی ساختمان و شناسنامه فنی دارای اطلاعات عموم ساختمان، مشخصات کلی معماری، سازه و تاسیسات است.
۵. شناسنامه فنی و ملکی بوسیله سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و شناسنامه فنی توسط شهرداری یا دیگر مراجع صدور پروانه و کنترل ساختمان صادر میشود.

۶. صدور شناسنامه فنی و ملکی با پرداخت هزینه آن و صدور شناسنامه فنی بدون پرداخت، صورت میگیرد.


۷. برای یک ساختمان یا مجموعه که پروانه دار ساختمانی واحد است با هر تعداد واحد و زیربنای متفاوت فقط یک شناسنامه فنی و ملکی صادر میشود. ولی شناسنامه فنی برای هریک از واحدهای یک ساختمان ولو با تشابه بصورت جداگانه صادر میشود.
۸. شناسنامه فنی و ملکی برای خریداران و شناسنامه فنی برای پیش ‌خریداران صادر میشود.
شیبانی اصل اظهار داشت: با توجه به تفاوتهای ۲ مدرک شناسنامه فنی ملکی و شناسنامه فنی بهتر بود تا قانون گذار در قانون پیش‌ فروش ‌ساختمان از واژگان دیگری بجای شناسنامه فنی استفاده میکرد تا اولا این اشتباه بین بهره‌برداران و استفاده‌کنندگان بوجود نمی‌آمد و ثانیا عنوان شناسنامه‌ فنی که در واقع برگ مشخصات آتی ساختمان و عمدتا بر طبق پروانه‌ساختمانی صادر میشود با کاربرد اساسی آنکه نظم‌ بخشی به پیش‌فروش‌ ساختمان است تطابق بیش تری می‌یافت.
این مسئول در وزارت راه و شهرسازی اظهار امیدواری کرد تا در بازنگری قانون پیش فروش ساختمان این موضوع مورد نظر قرار بگیرد.
تفاوتهای شناسنامه فنی ملکی و شناسنامه ساختمان در نامه‌ ای به امضای مدیر کل دفتر سازمانهای مهندسی و تشکلهای حرفه ای وزارت راه و شهرسازی، ۴ تیرماه سال جاری به مدیران کل راه و شهرسازی استانهای کل کشور، روسای سازمانهای نظام‌مهندسی‌ساختمان استانها و هم چنین ریاست سازمان های نظام‌کاردانی استانها اعلام گردیده است.
منبع : ترابر نیوز

 

کانال تلگرام برق ساختمان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۶ تیر ۹۶
1188 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0