لزوم بازنگری در فهرست بهای ابلاغی سال 96 راه و باند یک خواسته منطقی

لزوم بازنگری در فهرست بهای ابلاغی سال ۹۶ راه و باند

طبق بند 2-8-1 مشخصات فنی عمومی راه چنانچه زمين بستر اوليه خاكريز از نوع خاكهاي ريزدانه A5 تا A7 بوده و احتمال بالا آمدن آب زيرزميني در اثر خاصيت موئينه خاك وجود داشته باشد، بايد از مصالح زهكشي در اولين لايه خاكريزي استفاده شود. اين مصالح از حركت ذرات آب به طرف بالا و به جسم خاكريز جلوگيري نموده و مانع افزايش رطوبت و كاهش مقاومت آن مي‌گردد.

کد خبر: 960426001 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۶ تیر ۹۶ - ۲:۴۷ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)،طبق بند ۲-۸-۱ مشخصات فنی عمومی راه چنانچه زمين بستر اوليه خاكريز از نوع خاكهاي ريزدانه A5 تا A7 بوده و احتمال بالا آمدن آب زيرزميني در اثر خاصيت موئينه خاك وجود داشته باشد، بايد از مصالح زهكشي در اولين لايه خاكريزي استفاده شود. اين مصالح از حركت ذرات آب به طرف بالا و به جسم خاكريز جلوگيري نموده و مانع افزايش رطوبت و كاهش مقاومت آن مي‌گردد.لزوم بازنگری در فهرست بهای ابلاغی سال ۹۶ راه و باند

 لزوم بازنگری در فهرست بهای ابلاغی سال 96 راه و باند

لزوم بازنگری در فهرست بهای ابلاغی سال ۹۶ راه و باند

 

از دیر باز استفاده از مصالح سنگی مانند مخلوط رودخانه ای و قلوه سنگ بعنوان مصالح دارای خاصیت زهکش مناسب بعنوان ساخت فونداسیون راه معمول بوده است.اما متاسفانه با ابلاغ فهرست بهای راه و باند ۹۶ از سوی سازمان برنامه بودجه و حذف آیتم بلوکاژ قلوه سنگ (آیتم ۶۰۱۰۳) جهت بستر تقویتی راه و نیز محدود کردن حمل مصالح سنگی به ۵۰ کیلومتر(معمولاً پروژه های مذکور از مناطق دارای معادن مصالح سنگی و … بیش از ۵۰ کیلومتر فاصله دارند)  برآورد بسیاری از پروژه های راهسازی که در مناطق با آبهای زیرزمینی بالا و خاکهای بستر سست واقع شده اند را دچار مشکل کرده است. پرداخت آیتم قلوه سنگ و حمل مازاد بر ۵۰ کیلومتر مصالح سنگی  بعنوان آیتم ستاره دار نیز در بسیاری از موارد با توجه به محدودیت آیتم های ستاره دار نسبت به کل مبلغ برآوردی گره از حل این مشکل نمی گشاید.

لذا جا دارد با توجه به اهمیت موضوع بازنگری های لازم در این خصوص بعمل آید تا اینکه اجرای این قبیل پروژه ها مطابق ضوابط و آیین نامه های مربوطه میسر گردد.

 

پیروز رجبی نژاد 

 

کانال آموزش الکترونیک در تلگرام

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۶ تیر ۹۶
2372 بازدید
2 نظر
امتیاز به این خبر:
10 2