عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور توصیه کرد :

ضرورت تشکیل کمیسیون ترویج مقررات ملی ساختمان در نظام مهندسی

تشکیل این کمیسیون میتواند در تعامل وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان هم اثر گذار باشد.

کد خبر: 960424017 تاریخ انتشار: شنبه ۲۴ تیر ۹۶ - ۵:۱۸ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)، تشکیل این کمیسیون میتواند در تعامل وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان هم اثر گذار باشد.ضرورت تشکیل کمیسیون ترویج مقررات ملی ساختمان در نظام مهندسی

ضرورت تشکیل کمیسیون ترویج مقررات ملی ساختمان در نظام مهندسی

ضرورت تشکیل کمیسیون ترویج مقررات ملی ساختمان در نظام مهندسی

ضرورت تشکیل کمیسیون ترویج مقررات ملی ساختمان در نظام مهندسی

دکتر طاهره نصر؛ عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور وعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز در پیشنهادی بر لزوم تشکیل کمیسیون ترویج مقررات ملی ساختمان در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان تاکید کرد.
این کمیسیون میتواند بعنوان مرجع مناسب در استانها و هم چنین در شورای مرکزی در راستای ترویج قانون در جامعه قدم بردارد.
بر اساس بند سه، چهار، پنج، هفت و نه از ماده دو قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، تنسیق امور مربوط بمشاغل و حرفه های فنی و مهندسی، تأمین موجبات رشد و اعتلای مهندسی در کشور، ترویج مقررات ملی ساختمان و ارتقا بهره وری، ارتقا کیفیت خدمات مهندسی و نظارت بر حسن اجرای خدمات، وضع مقررات ملی ساختمان در جهت حمایت از مردم بعنوان بهره برداران از ساختمانها و فضاهای شهری و الزام برعایت مقررات ملی ساختمان از طرف همه دستگاهها تأکید شده است.
لذا تشکیل کمسیون ترویج مقررات ملی ساختمان بصورت کمیسیونی مستقل در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان و واجد جایگاه ویژه (و نه زیرمجموعه از سایر بخشهای ارائه شده) در چارت سازمانی نظامهای استانهای کشور پیشنهاد میگردد. تشکیل این کمیسیون میتواند در تعامل وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان هم اثر گذار باشد.
هم چنین بر اساس ماده سی و سه فانون نظام مهندسی، سازمانهای استانها میتوانند متناسب با شرایط ویژه هر استان پیشنهاد تغییرات خاصی را در مقررات ملی ساختمان و قابل اجرا در هر استان بدهند که پیشنهادها بعد از تأیید شورای فنّی استان با تصویب وزارت راه و شهرسازی قابل اجراست.
لذا ،در ماده پانزده قانون نظام مهندسی نیز هم کاری با مراجع مسئول در امر کنترل ساختمان و اجرای دقیق و صحیح کنترل ساختمان و هم چنین کمک به ترویج اصول مهندسی و معماری و هم کاری با وزارت راه و شهرسازی در زمینه گرداوری و اجرا و کنترل مقررات ملی و استانداردها و معیارها تأکید شده است.


در ماده بیست و یک هم از اهم وظایف شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان، برنامه ریزی و فراهم آوردن زمینه اجرای اهداف و خط مشیهای قانون با جلب مشارکت سازمان استانها و هماهنگی وزارت راه و شهرسازی عنوان شده است.
لذا لزوم تعامل وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان کاملا واضح است و این کمسیون میتواند در این زمینه اثرگذار باشد.
از طرفی در ماده سی و شش قانون هم تدریس مقررات ملی ساختمان در دروس دانشگاهی و تأکید بر فراهم ساختن تمهیدات توسط وزرات علوم و تحقیقات و فن آوری مورد تأکید قرار گرفته است.
از‌اینرو جایگاه این کمیسیون در بحث آموزش هم دارای جایگاه ارزشی خواهد بود و به نوعی به ایجاد زمینه های فرهنگی در قانون یاری مینماید. از طرفی این کمسیون میتواند در تعامل وزارت راه و شهرسازی و وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و هم چنین سازمان نظام مهندسی ساختمان نقشی ویژه ایفا کند.
منبع : سازه نیوز

 

کانال آموزش الکترونیک در تلگرام

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۴ تیر ۹۶
1008 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0