رئیس مجلس شورای اسلامی در ‌همایش ‌سازمان نظام مهندسی ساختمان مطرح کرد:

با لایحه تفکیک وزارت مسکن از راه و شهرسازی مخالف هستم/مشکل های اقتصادی ‌تاکتیکی نیست/دولت آتی ‌خودش را برای کار آماده نماید

علی لاریجانی عصر امروز در بیستمین همایش هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان که در هتل آنا ارومیه برگزار گردید با اشاره به جایگاه نظام مهندسی در کشور گفت: نباید برخی دستگاهها، سازمان نظام مهندسی را یک بخش دولتی تصور کنند.

کد خبر: 960421027 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۱ تیر ۹۶ - ۴:۵۷ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)،علی لاریجانی عصر امروز در بیستمین همایش هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان که در هتل آنا ارومیه برگزار گردید با اشاره به جایگاه نظام مهندسی در کشور گفت: نباید برخی دستگاهها، سازمان نظام مهندسی را یک بخش دولتی تصور کنند.با لایحه تفکیک وزارت مسکن از راه و شهرسازی مخالف هستم

با لایحه تفکیک وزارت مسکن از راه و شهرسازی مخالف هستم

با لایحه تفکیک وزارت مسکن از راه و شهرسازی مخالف هستم

با لایحه تفکیک وزارت مسکن از راه و شهرسازی مخالف هستم

لاریجانی بیان کرد: گسترش بی‌رویه دانشگاهها در کشور بدون توجه به نیازهای بازار و داشتن کادر متخصص سبب بوجود آمدن مشکلات عدیده‌ای شده است.
وی با نام بردن مهم ترین مشکلات این حوزه ادامه داد: جایگاه نظام مهندسی، باید بگونه‌ای باشد که دست مردم بسته نگردد.
لاریجانی افزود: من با لایحه تفکیک وزارت مسکن از راه و شهرسازی مخالف هستم زیرا مشکلات کنونی کشور این نیست ضمن این که سالها برای ادغام این وزارت خانه‌ها برنامه ‌ریزی شده است.
وی تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی به اخلاق حرفه‌ای توجه جدی داشته باشد تا مردمی که به آن جا مراجعه میکنند اعتماد کافی به آن داشته باشند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات مسئولین استان آذربایجانغربی درمورد مشکلات استان بمزاح افزود: ‌پیشنهاد میکنم ‌مسئولین استانی آقای آخوندی را گروگان بگیرند تا مشکلات استان آذربایجانغربی حل گردد.
وی با اشاره به این که بودجه‌ ای برای حل کردن مشکلات راه آهن ارومیه و تبریز اختصاص یافته ‌تا پروژه قطار مراغه به ارومیه بزودی تکمیل گردد، تاکید کرد: با هم کاری دولت و نماینده های مجلس مشکلات راههای ارتباطی استان آذربایجانغربی را برطرف میکنیم.
لاریجانی با بیان این که مهندسی شغلی خیلی خوب است چون ‌از ذهنی با انضباط برخوردار‌ند، یاد آور شد: البته مهندسین به پای فیلسوفان نمیرسند.
وی با اشاره به این که باید ماهیت حقوق نظام مهندسی مشخص گردد که دولتی است یا غیردولتی، عنوان کرد: اگرچه مطمئنم که دولتی نیست و یک نهاد دولتی و تخصصی است،ولی اگر دستگاههایی این سازمان را دولتی میپندارند در قانون خود تجدید‌نظر کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: ‌حسن نظام مهندسی نیز به این است که غیردولتی باشد و بخشی ممکن است توسعه ‌گرا باشند و اگر چنین موضوعی است باید گفته شود تا پی گیری کنیم و هیچگونه ابهامی از طرف مسئولین کشوری وجود ندارد.
وی ابراز داشت: ساختار قانونی نظام مهندسی ساختمان ساختار خوبی است، ولی به هرحال باید متناسب با شرایط کشور و تجربیاتی که در دنیا بوجود می‌آید جلو برویم و در این بین اگر کمکی نیاز است تا از طرف مجلس انجام گردد تا سازمان نظام مهندسی ساختمان افراد خود را از آموزش بهتری بهره مند کند بگویند تا انجام گردد.
او گفت: جایگاه نظام مهندسی باید بنحوی باشد که مورد توجه و اعتماد مردم باشد و اگر میخواهیم مورد اعتماد مردم باشیم باید به آنها اختیار دهیم و این اختیاردهی باید دارای درجه ‌بندی باشد زیراکه حضور مردم در عرصه‌ های مختلف و انتخاب توسط آنها از هر موضوع دیگری مهمتر است که باید بدان توجه گردد.
لاریجانی عنوان کرد: نشستهای تخصصی برای ارتقا مهارت مهندسین و نگارش مجدد قوانین میتواند کمک بسزایی به سازمان نظام مهندسی ساختمان به حساب آید.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع اخلاق حرفه‌ای در هر شغلی باید مورد توجه باشد زیراکه در برخی مواقع در سطح کشور مشکلاتی داریم در حالی که تنها مشکل در اخلاق عمومی است و باید در آن بازنگری کرد و در این میان تلاش بیش تری به اخلاق حرفه‌ای ورزید تا مردم فکر نکنند که اقدامات مهندسان سوء است، طبق این اساس باید هویت اصلی مهندسی را در سر جای خود بیان کنیم.
لاریجانی اذعان کرد: مهندسین ایران اسلامی باید بیش از گذشته در اقدامات خود توجه کنند و وجهه مهندسی خود را زیر سوال نبرند زیرا اساساً با ظرفیت مهندسی میتوان در سطح کشور تحول اساسی ایجاد نمود.
رئیس مجلس شورای اسلامی مطرح نمود: این روزها مجموع بحثها و چالشهایی که در کشور ملاحظه میشود اینگونه است که اولاً امروز دولتی که میخواهد شکل بگیرد باید از یک کارنامه و شجاعت لازم برای اصلاحات بزرگ در حوزه اقتصادی بهره مند باشد و ویژگی دوم یک هم گرایی درست در میان ارکان حکومت و صاحبنظران در اجرای اصلاحات است و این ۲ موضوع از موضوعات مهمی است که امروزه به آن احتیاج داریم.
وی گفت: چالشهایی پیش رو داریم و نمیتوانیم بسادگی از کنار آنها عبور کنیم زیرا بعضی مشکل ها حقیقتاً نیاز به جراحی دارند و لازمه جراحی هم داشتن شجاعت و هم دلی است.
لاریجانی بیان کرد: از نظر آزادی اقتصادی رتبه ایران در کشور‌های منطقه از میان بیست و دو کشور رتبه بیست و سه است یعنی در پایینترین درجه قرار داریم.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: باید شرایط رقابت واحدی در کشور ایجاد گردد و در این میان اصل چهل و چهار قانون اساسی باید دوباره اجرا گردد زیرا از جمله قانونهایی است که آزادی اقتصادی را برای مردم فراهم می‌آورد در حالیکه سیستم دیوان‌سالاری بزرگ بخش خصوصی را خفه میکند.


لاریجانی افزود: از نظر شفافیت اقتصادی از صد و نود و نه کشور در جهان در رتبه صد و نود و دو هستیم و در منطقه از میان بیست کشور در رتبه هجدهم قرار داریم.
وی با اشاره به لزوم توجه به کارآمدسازی بخش دانشگاه تاکید کرد: شعار ایجاد ارتباط میان صنعت و دانشگاه به تنهایی کافی نیست و باید زیرساختها برای ایجاد این ارتباط ایجاد گردد و در این زمینه هم در جهان در بین صد و سی و هشت کشور در رتبه صد و هفتم قرار داریم.
لاریجانی خاطر نشان کرد: باید سند جامع آب کشور هم آماده و در آن دورنمای پنجاه ساله کشور مشخص گردد زیراکه موضوع آب بحث خیلی مهمی است و در این زمینه اقداماتیکه در کشور انجام میشود باید توسط دولت سامان دهی گردد.
وی ابراز کرد: امسال سال اشتغال و تولید ملی بوده و واضح است که برای تولید ملی به بستر سرمایه‌ گذاری احتیاج داریم که باید در این راه تلاش کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات موجود در سیستم بانکی و مالی کشور عنوان کرد: متاسفانه صندوقهای بازنشستگی مشکلات جدی دارند.
لاریجانی گفت: دولت باید رشادت و کاردانی لازم را داشته باشد تا در سیستم اقتصادی و مالی کشور موثرتر ایفای نقش کند و در این میان باید از تقسیم‌ بندیهای متعارف سیاسی جلوگیری کرد.
وی اظهار داشت: انقلاب اسلامی بخاطر فکر اسلامی در درون خود و روحیه مجاهدتی که امام خمینی(رحمه الله) ایجاد کرده بود و سیاستهای خوبی در مسائل منطقه‌ای دنبال گردید از سپهر ارزش مند از نظر نفوذ برخوردار گردید و این موفقیت بهویت ایران اسلامی برمیگردد زیراکه مردم سالاری دینی در آن ایجاد شده که یک ظرفیت خیلی مهم است.
وی گفت: در منطقه ۲ کشور متمدن و با تاریخ کهن داریم که یکی ایران اسلامی و دیگری مصر است و کشور ما مملکتی با هویت و متمدن است و دشمن های ما از این مهم با مطلع هستند لذا نباید از برخی از اشکالاتی که داریم چشم ‌پوشی کنیم زیرا میدانیم در مسائل اقتصادی کشور نقصهایی هست که نقشهای تاکتیکی نیست.
لاریجانی افزود: دولت آینده باید خودش را برای کار آماده کند و قوه مقننه و قضاییه باید بدولت کمک کنند و باید به سمت هدفگیری به سوی حل کردن مشکلات کشوری قدم برداریم.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار داریم امسال سالی برای رونق تولید در کشور باشد و در این بین از مهندسین حمایت میکنیم تا تولید در بخش مهندسی بیش از گذشته رونق داشته باشد.
منبع : خبرگزاری تسنیم

 

نشریه ۱۱۰ جلد اول

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۱ تیر ۹۶
913 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0