عدم کارایی حضور نيمه وقت مسئولان فني در معادن نادعلی اسماعیلی رئیس سازمان نظام مهندسی

دیدگاههای رئیسان تشکلهای معدنی در راستای توسعه بخش معدن

دیدگاههای رئیسان تشکلهای معدنی در راستای توسعه بخش معدن -رئیسان انجمنها و اتحادیه های معدنی و صنایع معدنی درجلسه ای با رییس هیات عامل ایمیدرو به بیان دیدگاههای خود در رابطه با توسعه این بخش از اقتصاد ایران پرداختند.

کد خبر: 960418007 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۸ تیر ۹۶ - ۱۰:۳۷ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)،دیدگاههای رئیسان تشکلهای معدنی در راستای توسعه بخش معدن -رئیسان انجمنها و اتحادیه های معدنی و صنایع معدنی درجلسه ای با رییس هیات عامل ایمیدرو به بیان دیدگاههای خود در رابطه با توسعه این بخش از اقتصاد ایران پرداختند.دیدگاههای رئیسان تشکلهای معدنی در راستای توسعه بخش معدن

 

دیدگاههای رئیسان تشکلهای معدنی در راستای توسعه بخش معدندیدگاههای رئیسان تشکلهای معدنی در راستای توسعه بخش معدن

در این جلسه نادعلی اسماعیلی رئیس سازمان نظام مهندسی ضمن قدردانی از تلاشهای دولت در حل مشکلات اقتصادی و گرداوری سیاستهای قابل قبول در حوزه معدن، بیان کرد: مسئولیت بزرگی بدوش دولت تدبیر و امید است و در کنار آن تشکلها باید بعنوان بازوی کمک رسان دولت بوظایف خود بخوبی عمل کند.
اسماعیلی در مورد فعالیتهای این سازمان در حمایت از معدن کاران کشور گفت: معدن کاران با مراجعه به این سازمان میتوانند از تسهیلات ویژه صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیتهای معدنی بهرمند شوند و معتقدم که این صندوق یکی از اهرمهایی است که معدن را از رکود خارج میکند.
سیاستهای قابل دفاع ایمیدرو
وی با اشاره به اقدامات ایمیدرو در امر آموزش ادامه داد: سیاستهایی که ایمیدرو در جهت تحرک حوزه معدن و مدیریت امورات مربوط به این حوزه بکار گرفته، قابل دفاع است ولی فعالین بخش خصوصی انتظار دارند که بروکراسی اداری کاهش یابد تا دست یابی به اهدافی که در این صنعت دنبال میکنیم سرعت یابد.
بهرام شکوری رئیس کمیسیون معدن اتاق ایران هم طی سخنانی بیان داشت: برجام یکی از دستاردهای برجسته دولت بود و در شرایطی که ما ارتباط مستقیم با دنیای خارج نداشتیم این امکان فراهم گردید تا هزینه های معاملات فعالین اقتصادی کاهش یابد.
شکوری با اشاره به این که بخشی از اهداف اقتصاد مقاومتی توجه به استراتژیهای برون گرا است، افزود: تنها هدف تولید تامین نیاز داخل نیست و باید برای صادرات محصول داخل برنامه داشت.
رییس انجمن مس ایران با اشاره به نقش موثر ارتباطات بانکی در توسعه صنعت معدن اظهار کرد: تعامل با بخش خصوصی مطالبه فعالین اقتصادی است و باید بپذیریم که بحث خصوصی سازی تنها فروش داراییهای دولت نیست.
نقش ایمیدرو آفرینی در اکتشاف
شکوری با بیان این که دولت باید در نقش مالک و مدیریت امور را به بخش خصوصی بسپارد، تصریح کرد: در حوزه اکتشاف اقداماتی قابل توجهی صورت گرفته و علیرغم کاستیهای که بود ایمیدرو بطور مناسبی در بسیاری از زمینه ها نقش آفرینی کرد.
در ادامه رضا اشرف سمنانی رئیس اتحادیه حفاران ایران عنوان کرد: بسیاری از تشکلها مطالبات قدیمی دارند و از این که سیستم اداری هر ۳ قوه تعامل کافی با فعالین اقتصادی ندارند گله مند هستند.
فعالین خصوصی، معتمد دولت
اشرف سمنانی گفت: باید شرایطی فراهم گردد تا فعالین بخش خصوصی بعنوان مستشاران معتمد دولت شناخته شوند و در این رابطه پیشنهاد میکنم دولت برای هر تشکل میز مشاوره ایجاد کند تا بخش خصوصی بطور تخصصی در تصمیم گیریها و تصمیم سازیها مشارکت کند.


رییس انجمن صنایع نسوز ایران با اشاره به این که حوزه معدن به میزان قابل توجهی اشتغال زایی غیر مستقیم دارد بیان کرد: ده مولفه مربوط به اقتصاد مقاومتی رابطه مستقیمی با سیاستهای اقتصاد مقاومتی دارد و این موضوع نشان دهنده اهمیت این حوزه در متغیرهای کلان اقتصادی دارد.
زاویه ادامه داد: دولت و مجلس باید بمنظور توسعه و رشد اقتصادی فضا را برای فعالین اقتصادی باز کند و در این بخش نظام بانکی کارکرد اصلی خود یعنی حمایت از تولیدکننده را در اولویت برنامه های خود قرا دهد.
مهرداد اکبریان عضو هیات مدیره تولیدکننده ها و صادرکننده های انجمن سنگ آهن ایران نیز طی سخنانی گفت: یکی از نقاط ضعف حوزه معدن این است که حیات و توسعه آن بشدت وابسته به قیمتهای جهانی است. کاهش قیمت جهانی محصولات معدنی که ما دخالت مستقیم در آن نداریم سبب از بین رفتن حیات یک معدن میشود و مانع از پیشرفت طرحهای توسعه ای میشود.
اکبریان با تشریح دیگر مشکلات حوزه معدن عنوان کرد: مشکلات مربوط به حمل و نقل، بروکراسیهای اداری و خدمات بندری از دیگر مسائلی است که مانع از ایجاد ارزش افزوده مورد انتظار از بخش معدن شده است.
وی اظهار داشت: تشکیل یک کارگروه برای گذر از دوران معدنکاری سنتی به مدرنیته نیاز امروز صنعت معدن ایران بشمار میرود و باید برای عملیاتی کردن آن هرچه زودتر اقدام کرد.
در ادامه رییس اتحادیه تولیدکننده های محصولات معدنی نیز ادامه داد: دولت بر توسعه صادرات و بهبود کسب و کار تاکید میکند؛ این در حالیست که بطور مثال با وضع عوارض بر صادرات معدنی خلاف این رویه اتفاق می افتد.
ظرفیت معدن های کوچک و متوسط
علی رضا سیاسی راد بیان داشت : مشارکت همه ذی نفعان این حوزه در اجرای سیاستها امری بدیهی است و انتظار میرود که دیدگاه دولتیها نسبت به بنگاههای اقتصادی تغییر کند. بطور حتم نمیتوان ظرفیتهای بنگاه هی کوچک و متوسط ( SME ) را در رشد اقتصادی نادیده گرفت و باید برای فعالین بخش خصوصی مشوقهایی را در نظر گرفت.
علی رضا سیاسی راد عضو انجمن سنگ آهن هم با اشاره به این که دولت یازدهم در حوزه اقتصاد کلان موفق عمل کرد، اظهار داشت: علیرغم تحرک خوب در حوزه معدن ولی در حوزه سیاستگذاری با چند مشکل اساسی مواجه هستیم.
سیاسی راد عنوان کرد: تصمیمات شورایعالی معادن و معاونت معدنی دچار تغییر میشود و بطور مثال در دوران رونق معادن با وضع عوارض مجددا کارکرد در این صنعت با مشکل روبرو میشود.
وی با اعلام این که ایمیدرو باید در شورایعالی معادن نماینده داشته باشد ادامه داد: کمبود نقدینگی یکی دیگر از مشکلات معدن کاران بشمار میرود و از طرفی همه ذی نفعان در تصمیماتی که برای بخش معدن گرفته میشود، دخیل نیستند.
حسن حسین قلی رئیس اتحادیه سرب و روی با اعلام این که کمبود نقدینگی و تامین مواد اولیه از اصلیترین مشکلات معدن کاران کشور است، اضافه کرد: از قوه قضائیه این انتظار میرود که مشکل معدن کاران با معارضان محلی برطرف کند بطوری که شاهد تعطیلی معادن نباشیم.
در ادامه فاطمه معصومی اتحادیه تولیدکننده های محصولات معدنی نیز بر تثبیت بازار و استفاده از کارشناسین خبره در حوزه معدن تاکید کرد.
مجید پورعطار رئیس سندیکای آلومینیوم طی سخنانی گفت: بخش بسیاری از مشکلات دولت، مشکلات بخش خصوصی هم هست و به اعتقاد من با بهرمندی از ظرفیتهای تشکلها میتوان به اهداف تعالی در حوزه معدن دست یافت.
در این جلسه محمود اسلامیان رئیس هیات مدیره انجمن فولاد ایران نیز با اشاره به این که چاره ای جز خصوصی سازی اقتصاد نداریم عنوان کرد: یکی از اقدامات خوب مجموعه ایمیدرو واگذاری سهام آلومینیوم المهدی بود و یکی از اهداف این گونه اقدامات ارتقا بهره وری و کاهش تصدیگری دولت خواهد بود.
اسلامیان با اعلام این که دولت در امر خصوصی سازی مصمم است، خاطر نشان کرد: انتظار میرود که تشکلها کارکرد اصلی خود که مشاوره به نهادهای تصمیمگیر و تصمیمساز است غافل نشوند و بطور حتم تقویت تشکلها با حرکت به سمت خصوصی سازی ارتباط مستقیمی خواهد داشت.
وی بر اهمیت بررسی اهلیت افراد در واگذاریها تاکید کرد و در این خصوص افزود: اهلیت افراد دارای استانداردهای مشخصی است و بخشهایی که دارای ساختار غلط مدیریتی است باید اصلاح گردد.
کیوان جعفری رئیس امور بین الملل انجمن سنگ آهن ایران دیگر سخنران این نشست نیز طی سخنانی بیان کرد: مدیریت و افزایش صادرات محصولات معدنی باید در اولویت برنامه ها قرا بگیرد. هم چنین بخش برون مرزی تشکلها میتوانند با در اختیار قرار دادن اطلاعات خود، نقش موثری را در رونق معادن ایفا کنند.
تشکلها اپوزوسیون دولت نیستند
محمدرضا بهرامن دیگر سخن ران این آئین هم مطرح کرد: تشکلها اپوزوسیون دولت نیستند و این تفکر غلطی است.
بهرامن بر لزوم کارکرد اصلی تشکلها تاکید کرد و گفت: امروز بخش معدن کشور نیاز به اضافه و اصلاح کردن برخی قوانین دارد و در این زمینه انجمن معدن ایران حدود دو سال بر روی قوانین پیشنهادی خود کار مطالعاتی انجام داده تا دست یابی به چشم اندازی که برای این حوزه مورد توجه قرار داده شده آسان شود.
محمد رضا امیدیان دبیر کمیته پیمان کاران خانه معدن ایران نیز از فرسوده و قدیمی بودن ماشین آلات بخش معدن سخن گفت و بر نوسازی تجهیزات این حوزه تاکید نمود.
در ادامه مجید پورعطار نایب رئیس انجمن متالورژی گفت: این انجمن همکاریهای خوبی با مجموعه های ایمیدرو و شرکت مس داشته و امیدوار هستیم این تعامل در دولت جدید هم ادامه یابد.
پور عطار با اشاره به ثبات بی سابقه مدیریتی در مجموعه ایمیدرو اظهار کرد: ایمیدرو نیاز به این دارد که برنامه های توسعه ای خود را در دولت دوازدهم ارتقا بخشد و نیاز به یک کار تازه دارد.
منبع : دنیای معدن

 

کیلد آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی اسفند ۹۶

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۸ تیر ۹۶
1037 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0