مهندس فرامرز ذوقی مرندیز

بیست و پنج هزار بازرسی سالانه توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

معاونت فنی و تشکل های حرفه ای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی بیان کرد : دویست کارشناس این استان سالانه افزون بر بیست و پنج هزار بازرسی از روند ساخت ساختمان ها در سطح استان انجام میدهند.

کد خبر: 960417009 تاریخ انتشار: شنبه ۱۷ تیر ۹۶ - ۱۰:۲۶ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)،معاونت فنی و تشکل های حرفه ای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی بیان کرد : دویست کارشناس این استان سالانه افزون بر بیست و پنج هزار بازرسی از روند ساخت ساختمان ها در سطح استان انجام میدهند.بیست و پنج هزار بازرسی سالانه توسط سازمان نظام مهندسی

بیست و پنج هزار بازرسی سالانه توسط سازمان نظام مهندسی

بیست و پنج هزار بازرسی سالانه توسط سازمان نظام مهندسی

بیست و پنج هزار بازرسی سالانه توسط سازمان نظام مهندسی

مهندس فرامرز ذوقی مرندیز گفت: در چارچوب این بازرسی ها به طور دقیق تخلفات ساختمانی بررسی و با آن ها برخورد میشود ولی در این میان باید دستگاه های متولی صدور پروانه ساخت و ساز نیز در کوتاه ترین زمان ممکن اطلاع رسانی لازم را بسازمان نظام مهندسی در مورد زمان ساخت انجام دهند تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری گردد.
ذوقی تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی در صورت اطلاع از ساخت یک ساختمان میتواند بازدید های مناسب را انجام دهد و در صورت نقص از ادامه کار جلوگیری نماید.
وی افزود: این در حالیست که این سازمان از ساخت برخی ساختمان ها در شهر مشهد مطلع نمیشود. بعنوان مثال هفته پیش در پی اعلام ریزش در حین گودبرداری یک زمین در بلوار طبرسی کارشناسین سازمان نظام مهندسی ساختمان برای بررسی به محل اعزام شدند ولی مشخص شد که سوابقی از این عملیات وجود ندارد یعنی سازمان نظام مهندسی در جریان ساخت چنین بنایی قرار نگرفته است.
معاون سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی ادامه داد: ممکن است این ساختمان پروانه کار داشته باشد و به اطلاع سازمان نظام مهندسی نرسیده باشد و یا ممکن است بصورت غیرقانونی فعالیت خود را شروع کرده باشد. این پروژه دارای سازه نگهبان و آهن آلات مناسب بود ولی از روش های عملی لازم و متناسب برای ساخت آن استفاده نشده است.
وی تاکید کرد: بروز چنین حوادثی ناشی از استانداردسازی نشدن ساخت است بنابراین باید در این زمینه تمهیدات مناسب در نظر گرفته شود. همواره تاکید شده که اگر مالکی پروانه ساختمانی گرفته حتما پیش از آغاز عملیات اجرایی مهندس ناظر و طراح را در جریان ساخت قرار دهد.
ذوقی عنوان کرد: سازمان نظام مهندسی آمادگی دارد مشورت های مناسب را به مالکین ارائه دهد ولی باید پیش از گودبرداری مشورت بر اساس استانداردهای روز ارائه شده باشد تا از بروز مشکلات جلوگیری نماید.
وی تاکید کرد: اگر مشکلی در حین ساخت بوجود بیاید و ناظر و طراح ساختمان در جریان آغاز به کار ساختمان نباشید مالک ملزم به جبران خسارت ها است اما اگر این هماهنگی صورت گرفته باشد قصور طراح و مهندس ناظر در شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی بررسی میشود.


معاون سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: در صورت اثبات قصور ناظر و طراح ساختمان طبق ماده نود و یک مجازات های انتظامی در نظر گرفته شده از توبیخ کتبی تا ابطال پروانه اشتغال است.
وی هم چنین افزود: وضعیت اطلاع سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی از ساخت سازها در شهر مشهد نسبت بگذشته بهبود یافته و تنها برخی از مناطق کم برخوردار از جمله اطراف شهر ممکن است ساخت و ساز را به این سازمان اطلاع ندهند.
یک زمین گودبرداری شده هفته قبل در بلوار طبرسی فرو ریخت. محل حادثه یک قطعه زمین گودبرداری شده بوسعت حدود دویست مترمربع به عمق ۵ متر بود. کارگران در قسمت دیواره‌های حاشیه خیابان مشغول کار بودند که بخشی از دیواره تخریب و۳ کارگر در زیر آوار حبس شدند ولی توسط آتش نشانان نجات یافتند.
منبع :ایرنا

 

کانال تلگرام نظام مهندسی هرمزگان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۷ تیر ۹۶
1109 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0