تخلف مهندسان ناظر در کمیسیون ماده 100 رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران

گودبرداریهای غیراصولی در پایتخت

مدتها بود که خبری از حوادث ناشی از گودبرداریهای غیراصولی در پایتخت نبود ولی طی 2 هفته اخیر سه حادثه ناشی از گودبرداری که هم خسارت مالی بدنبال داشته و هم جانی روی داده است.

کد خبر: 960412012 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۲ تیر ۹۶ - ۴:۲۳ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)،مدتها بود که خبری از حوادث ناشی از گودبرداریهای غیراصولی در پایتخت نبود ولی طی ۲ هفته اخیر سه حادثه ناشی از گودبرداری که هم خسارت مالی بدنبال داشته و هم جانی روی داده است.گودبرداریهای غیراصولی در پایتخت

گودبرداریهای غیراصولی در پایتخت

سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران

گودبرداریهای غیراصولی در پایتخت

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران درمورد افزایش گودبرداریهای غیراصولی در تهران بیان کرد: در گذشته پیش پروانه‌هایی صادر میشد و پس از آن مالکان مجوز داشتند تا اقدام به گودبرداری کنند که فروریزشها کاهش پیدا کرد ولی از زمانیکه این موضوع قطع شد، گودبرداریهای غیراصولی افزایش پیدا کرد.
شاکری گفت: در طول ۲ ماه اخیر چندین مورد گودبرداری داشتیم که در این گودبرداریها حوادثی هم رخ داده است.
وی تصریح کرد: در رابطه با موضوع گودبرداریها هیچ اقدام جدیدی نباید انجام داد و قانون در این زمینه وجود دارد و فقط باید موضوع ناظر پروژه تقویت گردد. به این معنی که وقتی پروانه و مجوز صادر میشود ناظر پروژه از نخستین کلنگی که زده میشود تا پایان عملیات ساخت و ساز حضور داشته باشد. در واقع ناظر پروژه باید گزارشهای ایمن‌سازی پروژه را تأیید نماید.
وی با اشاره به ضرورت تخصص ناظران ادامه داد: وقتی شاهد حوادث ناشی از گودبرداریها هستیم یعنی در ایمن‌سازی ساختمان مجاور پروژه و هم چنین ایمن‌سازی گود کوتاهی شده است. در این رابطه به احتمال زیاد برخی از ناظرین تخصص لازم را ندارند و مسایل ژئوتکنیکی نادیده گرفته میشود.
این عضو شورای شهر تهران در مورد برخورد دستگاه قضا نسبت به کوتاهی افراد در گودبرداریها افزود: بغیر از این که دستگاه قضا با مالک پروژه برخورد میکند باید نخستین کسیکه مورد مؤاخذه قرار میگیرد، ناظر پروژه باشد چرا که اگر پروژه‌ای ناظر نداشته باشد مشکلات بسیاری بوجود می‌آید. قانون گذار مسئولیتها را مشخص کرده است.
ابوالفضل قناعتی، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران هم افزایش حوادث ناشی از گودبرداریهای غیراصولی در سطح شهر تهران را تأیید کرد و اظهار داشت: بطور عمده در بافت قدیمی شهر تهران بخاطر نقارها و قناتها، زمینهای سستی وجود دارد و با توجه به این که سازه‌ها قدیمی و فرسوده هستند، اگر بنایی تخریب شود بنای هم جوار را نیز تحت الشعاع قرار میدهد.


قناعتی تصریح کرد: در بحث گودبرداریها، قانونگذار مشخصا تعیین کرده که در حین گودبرداری چه افرادی مسئولیت دارند و چه اقداماتی باید در کنار آن انجام گردد تا مشکل ایجاد نشود. در این زمینه در مرحله اول مالک ساختمان است که باید بجزئیات تخریب توجه داشته باشد، در مرحله دوم نماینده سازمان نظام مهندسی تهران و مشاور پروژه می‌ بایست در رابطه با فرایند تخریب ساختمان بویژه زمانیکه گودبرداری میشود، باید حضور فعال داشته باشند.
او گفت: در نهایت مسئولیت متوجه پیمان کار پروژه است که با توجه به دستورالعمل و تذکرات مهندس ناظر، می‌ بایست استانداردهای لازم را در بخش ضوابط مقررات ملی ساختمان لحاظ کند. ولی میبینیم از آن جا که مالک ساختمانها اصولاً برای ساخت و ساز عجله دارند بدون توجه به حاشیه عملیات خود، بی‌ توجهی میکنند و نسبت به گودبرداری اقدام میکنند که در نهایت بسیاری از این اقدامات در حین کار با مشکل روبرو میشود.
این عضو شورای شهر تهران عنوان کرد: برخی از اعضای شورای شهر موضوع بکارگیری مهندس مجری در فرایند ساخت و ساز ساختمانی را پی گیری کرده‌اند. هم اکنون در روند احداث یک ساختمان مهندس ناظر وجود دارد ولی هنوز مهندس مجری در عملیات ساخت و ساز حضور ندارد. از طرفی ما با تعداد بسیاری از مهندسین عمران روبه رو هستیم که بسیاری از آنها بیکار هستند و لازم است از تجربه آنها بهره‌مند شویم تا علاوه بر اشتغالزایی، ایمنی ساخت و ساز نیز بالا برود.
منبع : شهردار

 

راهنمای مبحث سیزدهم pdf

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ تیر ۹۶
1217 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0