ریاست نظام مهندسی ساختمان استان مازندارن خبر داد:

جزئیات طرح ” نظام ارجاع کار” / تلاش سازمان در اجرای طرح در جهت قانون مداری

ریاست نظام مهندسی ساختمان استان مازندارن با اشاره به جزئیات سیستم هوشمند ارجاع نظارت از تلاش جدی سازمان در اجرای کامل این طرح در استان خبر داد.

کد خبر: 960412002 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۲ تیر ۹۶ - ۶:۱۷ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)، به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران ریاست نظام مهندسی ساختمان استان مازندارن با اشاره به جزئیات سیستم هوشمند ارجاع نظارت از تلاش جدی سازمان در اجرای کامل این طرح در استان خبر داد.تلاش سازمان در اجرای طرح در جهت قانون مداری

تلاش سازمان در اجرای طرح در جهت قانون مداری

تلاش سازمان در اجرای طرح در جهت قانون مداری

تلاش سازمان در اجرای طرح در جهت قانون مداری

مهران فرصت با اشاره به اجرایی شدن سیستم ارجاع نظارت از پانزدهم تیرماه در تمامی شهرهای استان بیان کرد :خیلی از مهندسین مشتاق اجرایی شدن این اتفاق عظیم در استان هستند و سازمان اراده و تلاش جدی برای اجرای این سیستم در جهت قانون مداری و شفافسازی فرایندها دارد.
فرصت با تاکید به تجربیات برخی از استانها در اجرای این سیستم گفت: نظام مهندسی ساختمان استان مازندران نخستین استانی نیست که این سیستم را اجرایی میکند و اصفهان ، آذربایجانغربی ، همدان و برخی از استانهای دیگر این سیستم را اجرایی کرده اند و در مازندارن نیز از تجربیات استانهای دیگر بهره گیری شده است.
وی با اشاره به تغییرات ضوابط خدمات مهندسی ادامه داد: بر اساس ابلاغ وزارت راه و شهرسازی ،ضرایب کار و ضرایب کاهشی تغییر کرده و برای پروژه زیر چهارصد متر ضریب نیم و برای پروژه های بالای چهارصد متر ضریب یک اعمال خواهد شد و لحاظ کردن تعداد کار در طراحی و نظارت در دست بررسی است که بعد از آمارگیری در مورد تعداد کار و تعداد مهندسان در شهرها و کسب اطلاعات لازم این کار صورت خواهد گرفت .
فرصت افزود: ارجاع نظارت از طریق سیستم فقط برای پروژههای در مرحله ثبت اولیه انجام خواهد شد و پروژههای افزایش بنا قطعا در ظرفیت طراح و ناظران قبلی ثبت خواهد شد بدون این که در سیستم ارجاع اعمال شود و ناظران و طراح طبق روال قبل خواهد بود.
وی تصریح کرد: پروژه هایی هم که بصورت استحکام بنا ثبت میشود نیز خارج از سیستم ارجاع صورت میگیرد و در ظرفیت و تعداد کار مهندس ثبت و در امتیاز بندی وی تاثیر خواهد داشت .
رویه کار سیستماتیک و هوشمند است
فرصت با اشاره به روش کار سیستم هوشمند ارجاع نظارت عنوان کرد: طبق آیین نامه شورای مرکزی روش اجرا به ۲ روش تصادفی(رندم) و سیستماتیک مشخص شده بود که برای مازندران مثل چند استان دیگر روش سیستماتیک و هوشمند را انتخاب نمودیم.
رئیس نظام مهندسی ساختمان مازندارن بیان داشت: در این روش مهندسان امتیاز بندی میشوند و بمحض این که پروژه ثبت نهایی و آماده ارجاع شد مشخصات این پروژه برای همه مهندسانی که واجد صلاحیت و ظرفیت هستند ارجاع میشود و مهندسان تا بیست و چهار ساعت زمان دارند به کارتابل خود مراجعه کنند و نسبت به پذیرش پروژه اعلام آمادگی نمایند .
وی تاکید کرد: بعد از بیست و چهار ساعت نرم افزار بسته خواهد شد و هیچ درخواست دیگری پذیرفته نخواهد شد و سپس پروزه به شخصی که دارای بیشترین امتیاز باشد بطور سیستماتیک ارجاع خواهد شد و پیامکی جهت اطلاع به مهندس منتخب ارسال میشود و درکلیه این فرایندها کاربر هیچ نقش نخواهد داشت .
وی خاطر نشان کرد: مهندس ناظر بعد از دریافت پیامک ارجاع کار تا بیست و چهار ساعت فرصت دارد که به دفترنمایندگی مراجعه و اقدام بعقد قرارداد کند که این موضوع بیان گر تاکید حضور تمام وقت مهندسان ناظر در منطقه است و اگر طی بیست و چهار ساعت مراجعه به دفتر نمایندگی صورت نپذیرد بمنزله انصراف مهندس از قبول نظارت است و بعنوان یک کار مجازی در ظرفیت محسوب میشود و از ظرفیت کاری و امتیاز شخص کسر خواهد شد.
رئیس نظام مهندسی ساختمان مازندارن یاد آور شد: این احتمال وجود دارد که برای پروژه ای در بیست و چهار ساعت هیچ مهندسی اعلام آمادگی نکند که در ادامه تا ۲ مرحله دیگر از طرف سیستم تمدید خواهد شد که در صورت عدم اعلام به کاری ، سیستم ارجاع اجباری انجام میدهد و کار به شخص با کم ترین امتیاز در صلاحیتها ارجاع خواهد شد و مهندس در این جا میتواند انصراف بدهد و یک ضریب کاهش ۱۰ درصد از امتیاز کسر خواهد شد و دوباره کار به نفر بعدی داده خواهدشد.
شفافیت از ویژگیهای نرم افزار است
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران گفت : شفافیت از ویژگیهای نرم افزار است و در این سیستم همه مهندسان شهر از تعداد و کم و کیف پروژه های شهر مطلع میشوند این که چه کارهایی وارد دفتر نمایندگی شده و با چه رتبه ها و امتیازهایی به چه مهندسی واگذار شده قابل مشاهده است.


فرصت با اشاره به این که هر مهندس در روز در ۳ کار میتواند اعلام آمادگی کند اضافه کرد: نخستین کار که طبق امتیاز موجود به نام مهندس افتاد ظرفیت کار انجام شده از ظرفیت باقی مانده کسر میشود و نرم افزار دوباره بازسازی امتیاز را انجام میدهد و برای کار دوم و سوم با امتیاز جدید سنجیده میشود .
وی با اشاره به لزوم بررسی سیستم بصورت روزانه توسط اعضا عنوان کرد: جهت دسترسی آسان و سرعت بالا در به روز رسانی ،اپلیکیشن موبایل “سیستم هوشمند ارجاع نظارت ” راه اندازی گردید .
پرداخت مرحله ای دستمزد ناظران در دستور کار قرار دارد
رئیس نظام مهندسی ساختمان مازندارن افزود: در کنار موضوع ارجاع کار، بحث پرداخت مرحله ای دستمزد ناظران در دستور کار قرار دارد که با هماهنگیهای انجام شده با بانکها بعد از اجرای کامل سیستم ارجاع، پرداخت مرحله ای هم اجرایی خواهد شد.
وی اظهار داشت: نرم افزار گزارش نویسی نیز از دیگر دستاوردهای سازمان است که در نرم افزار جامع سازمان بارگذاری شده است و اطلاع رسانی در این مورد انجام خواهد شد تا همه مهندسین وضعیت پروژه های خود را به لحاظ وضعیت اجرایی در این نرم افزار ثبت و ارسال کنند و بعد از آن نیز مرتبا باید گزارش های مرحله ای در نرم افزار ثبت و ارسال گردد زیرا یکی از ملاکهای پرداخت مرحله ای ، ارسال گزارش های به موقع است .
فرصت مطرح کرد: گزارشها بصورت چک لیست است و تمام مهندسان پروژه به لحاظ مجری ، آزمایش گاه و مهندسان ناظر یک پروژه گزارش های یک دیگر را رصد خواهند کرد و با ارسال گزارش ها ، واحد کنترل و نظارت دفتر در جریان تمام پروژه ها قرار خواهد گرفت .
منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران

 

اطلاعات عمومی تاسیسات برقی و الزامات آن، مراجع علمی و فنی معتبر

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ تیر ۹۶
1301 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0