مدیرکل استاندارد استان فارس

وجود تولیدکننده های مصالح ساختمانی غیراستاندارد در حاشیه شیراز

مدیرکل استاندارد استان فارس از راه‌اندازی گشتهای نظارت بر تهیه و توزیع مصالح ساختمانی استاندارد با هم کاری نظام مهندسی و سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس خبر داد.

کد خبر: 960408009 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۸ تیر ۹۶ - ۲:۴۵ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)، مدیرکل استاندارد استان فارس از راه‌اندازی گشتهای نظارت بر تهیه و توزیع مصالح ساختمانی استاندارد با هم کاری نظام مهندسی فارس و سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس خبر داد.وجود تولیدکننده های مصالح ساختمانی غیراستاندارد

 

وجود تولیدکننده های مصالح ساختمانی غیراستاندارد

وجود تولیدکننده های مصالح ساختمانی غیراستاندارد

وجود تولیدکننده های مصالح ساختمانی غیراستاندارد

مرتضی رهنما بیان کرد: بیش تر مصالح ساختمانی مشمول استاندارد اجباری است و واحدهای تولید و توزیع کننده این محصولات باید به این مهم توجه داشته باشند.
رهنما با اشاره به این که اکثر تولیدکنندگان شناسنامه‌دار مصالح ساختمانی خصوصا واحدهای تولید میل گرد در فارس، محصول استاندارد تولید میکنند، اظهار داشت: با توجه به این که بعضی مصالح ساختمانی مانند تیرآهن، از سایر نقاط کشور وارد فارس و شیراز میشود، گشتهای نظارتی برای کنترل وجود استاندارد در این محصولات راه‌اندازی شده است.
وی با یادآوری این که فعالیت این گشتها از حدود دو هفته پیش در شیراز شروع شده است، ادامه داد: قدم اول در این زمینه آموزش فعالین صنفی در بخش توزیع کنندگان مصالح ساختمانی خصوصا آهن‌آلات است و پس از آن اگر تخلفی اتفاق بیفتد، برخورد قانونی انجام خواهد شد.
رهنما افزود: در مواجهه با محصولات غیراستاندارد دو موضوع وجود دارد، اگر تولید کننده محصول بی‌ کیفیتی که مشمول استاندارد اجباری است مشخص باشد، محصول مرجوع شده و متناسب با تخلف یا نمره منفی برای تولید کننده منظور گردیده یا حتی تقاضای ابطال پروانه استاندارد داده میشود.
وی تصریح کرد: در مواردی که مصالح ساختمانی مشمول استاندارد اجباری بوده و فاقد علامت مشخصه برای شناسایی تولید کننده باشد، عرضه کننده بعنوان متخلف شناخته خواهد شد.
وی با اشاره به این که ابتدا باید تمام فعالین بخش توزیع مصالح ساختمانی با قوانین و دستورالعملهای استاندارد و موارد تخلف آشنا شوند، عنوان کرد: تاکید داریم که مصالح ساختمانی اولا باید حتما دارای علامت استاندارد باشد و دوم این که علامت مشخصه معتبر بوده و تولید کننده دارای آدرس و کد ده رقمی باشد.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا استاندارد مسئول برخورد با مصرف کننده مصالح غیراستاندارد نیز محسوب میشود؟ اذعان کرد: اگر مصرف کننده بخش دولتی باشد و گزارشی در این مورد ارائه شود، استاندارد قادر به ورود بموضوع خواهد بود و قطعا پیمان کار بعنوان متخلف شناخته میشود.
وی مطررح کرد: در باره بخش خصوصی امکان ورود استاندارد در بخش مصرف کننده وجود ندارد و در این بخش نقش نظام‌مهندسی خیلی پررنگ و اصلی است؛ در صورت وجود تخلف در مصرف مصالح ساختمانی غیراستاندارد بوسیله بخش خصوصی، مهندس ناظر نباید کار را تایید نماید.
ایشان با تایید این مطلب که در شیراز با تولیدکنندگان مصالح ساختمانی غیراستاندارد هم روبرو هستیم،خاطر نشان کرد: متاسفانه برخی کارگاهها بشکل مخفی و بدون شناسنامه در حاشیه شیراز به تولید مصالح ساختمانی خصوصا میل گرد مشغول هستند؛ قطعا شناسائی تولید کنندگان زیرزمینی مصالح ساختمانی، یکی از وظایف مد نظر گشتهای مشترک است.


رهنما با اعلام این که تعداد و محل دقیق این کارگاهها مشخص نیست، ابراز داشت: شناسائی اینگونه کارگاههای غیرقانونی که مبادرت به تولید مصالح ساختمانی غیراستاندارد میکنند، خیلی دشوار است ولی اگر از طریق مراکز عرضه ورود کنیم، زمینه برای فعالیت آنها هم ناامن خواهد شد.
وی یادآور شد: آموزش اصناف و جدیت هرچه بیشتر مهندسین ناظر در مطالبه مستندات خرید مصالح ساختمانی از پیمان کاران و مجریان ساختمان، در جلوگیری از تولید و عرضه مصالح ساختمانی غیراستاندارد خیلی اهمیت دارد.
وی در مورد آسانسور و لزوم رعایت استانداردها نیز اذعان کرد: آسانسور در واقع بالابر انسانی است و باید دارای شرایط و ضوابط استاندارد باشد.
مدیرکل استاندارد فارس با قبول این که در برخی واحدهای ساختمانی حتی در بخش دولتی هم بجای آسانسور از بالابر باری استفاده میشود، اضافه کرد: بالابر مخصوص حمل بار، مشمول استاندارد اجباری نیست ولی آسانسورها، مشمول استاندارد اجباری است.
رهنما با تاکید به این که استفاده از بالابر ‌بجای آسانسور اقدامی خلاف قانون و خیلی خطرناک است،‌ افزود: شهرداری تا زمانیکه آسانسور نصب شده در ساختمانها دارای تائیدیه استاندارد نباشد، پایانکار نمیدهد و این راه کاری است برای نظارت.
منبع : ایسنا

 

دانلود پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی اسفند نظارت ۹۶

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ تیر ۹۶
1076 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0