رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای

مخالفت نظام صنفی رایانه ای با تشکیل اتحادیه کسب و کار اینترنتی

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای با اعلام مخالفت این سازمان با تشکیل اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی گفت: فعالان حوزه رایانه از قانون اصناف کشور مستثنی هستند.

کد خبر: 960403020 تاریخ انتشار: شنبه ۳ تیر ۹۶ - ۱:۲۲ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)،در پی اعلام تشکیل اتحادیه کشوری صنف کسب و کارهای فضای مجازی از سوی دبیرخانه هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور، ناصرعلی سعادت رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای تاکید کرد: تمام فعالانی که کسب و کار آنها تنها مبتنی بر رایانه است، طبق قانون باید مجوز خود را از سازمان نظام صنفی رایانه ای دریافت کنند.مخالفت نظام صنفی رایانه ای با تشکیل اتحادیه کسب و کار اینترنتی

مخالفت نظام صنفی رایانه ای با تشکیل اتحادیه کسب و کار اینترنتی

مخالفت نظام صنفی رایانه ای با تشکیل اتحادیه کسب و کار اینترنتی

 

وی با اشاره به جایگاه قانونی سازمان نظام صنفی رایانه ای به ماده۲ و۸۷ این قانون پرداخت و گفت: براساس ماده ۲ قانون نظام صنفی کشور، صنوفی مانند فعالان رایانه ای که قانون خاص مجلس شورای اسلامی دارند از شمول «قانون نظام صنفی کشور» مستثنی هستند.

سعادت با بیان اینکه سازمان نظام صنفی رایانه ای از تیرماه سال ۱۳۸۴ براساس قانون مصوب مجلس (مورخ ۱۰ تیرماه ۷۹) و آیین نامه مصوب هیات وزیران (مصوب ۲۴ تیرماه ۸۳) فعالیت می کند، افزود: هر کسب و کاری که با قطع وب سایتش ( به دلیل قطع اینترنت و یا فیلترینگ) فعالیتش تعطیل شود، مطابق قانون تحت پوشش سازمان نظام صنفی رایانه ای است و باید از سازمان مجوز فعالیت بگیرد. چراکه اساس درآمد کاری آن از فناوری اطلاعات است؛ اما کسب و کارهایی که رایانه مبنای درآمدشان نیست و با قطع وب سایت ، کسب و کارشان تعطیل نمی شود، به اتحادیه حوزه خودشان مرتبط هستند.

وی با انتقاد از اظهارنظرهای پراکنده و ناآگاهانه درخصوص تشکیل اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی تاکید کرد: حق تفسیر قوانینی که مجلس تصویب کرده فقط و فقط بر عهده مجلس است و هیچ شخص و یا انجمنی نمی تواند بدون مطالعه قوانین و آگاهی لازم براساس دیدگاه خود آن را تفسیر کند.


به گفته رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای در ماده ۸۷ قانون نظام صنفی کشور، فعالیت افراد صنفی در فضای مجازی(سایبری) مستلزم اخذ پروانه کسب از اتحادیه مربوطه است. در حقیقت  ماده ۸۷ قانون نظام صنفی کشور، شامل حال صاحبان کسب و کاری می شود که در حوزه های مختلف تجارت، بازرگانی و صنعت، فعالیت مشخص دارند و پروانه های کسب خود را از اتحادیه های مربوطه دریافت کرده اما حال علاقمندند که علاوه  برکسب و کار خود در اماکن، از ابزار تکنولوژی های فضای مجازی مانند شبکه اینترنت هم به منظور توسعه فعالیت خود بهره بگیرند.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای درخصوص نقش مجوز سازمان در رابطه با فروشگاه های عرضه مستقیم محصولات رایانه ای گفت: همان طور که مجوزهای وزارت بهداشت به عنوان یک مجوز زیرساختی برای اطمینان از بهداشت و سلامت یک محل کسب لازم است، مجوز سازمان نظام صنفی رایانه ای نیز ضامن سلامت کسب و کارهای حوزه فاوا است.به عبارت دیگر  مجوز سازمان یکی از مدارک موردنیاز فروشگاههای رایانه ای برای دریافت پروانه کسب از اتحادیه ها است.

وی تاکید کرد: سازمان نظام صنفی رایانه ای براساس قانون مشخص و روشن مجلس شورای اسلامی تشکیل شده و قانون نظام صنفی نیز صنف فناوری اطلاعات را مستثنی برشمرده است؛ بنابراین ما به هیچ عنوان به هیچ تشکل یا اتحادیه ای اجازه دخالت در کسب و کار اعضای خود به عنوان فعالان رایانه ای مجاز را نخواهیم داد.

سعادت گفت: از دیدگاه کارشناسی سازمان نظام صنفی رایانه ای،  لفظ اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی لفظ اشتباهی است، چرا که حوزه دربرگیری آن درمشاغل مختلف مشخص نشده است. این یک مفهوم غیرمنطقی است و اتحادیه ای با این لفظ نمی تواند تشکیل شود؛ چراکه تمام کسب و کارهایی که به واسطه فعالیت جانبی  خود در فضای مجازی به عضویت این اتحادیه در می آیند هیچ وجه اشتراکی با یکدیگر ندارند.
منبع: سازمان نظام صنفی رایانه ای اصفهان

 

کانال تلگرام نظام مهندسی سیستانوبلوچستان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳ تیر ۹۶
1100 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0