رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین خبر داد

طرح مسکن مهر از نمونه های ناموفق شهرسازی بوده است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین بیان کرد: معتقد هستم طرح مسکن مهر از نمونه های ناموفق در بخش شهرسازی بوده است.

کد خبر: 960401015 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱ تیر ۹۶ - ۳:۲۴ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)،رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین بیان کرد: معتقد هستم طرح مسکن مهر از نمونه های ناموفق در بخش شهرسازی بوده است.طرح مسکن مهر از نمونه های ناموفق شهرسازی

طرح مسکن مهر از نمونه های ناموفق شهرسازی

طرح مسکن مهر از نمونه های ناموفق شهرسازی

طرح مسکن مهر از نمونه های ناموفق شهرسازی

عباس وثیق نیا روز پنج شنبه در جلسه مطبوعاتی در جمع اصحاب رسانه استان گفت: بی توجهی بضوابط و مقررات شهرسازی و هم چنین خدمات لحاظ نشده در اجرای این طرح مشکلاتی را بهمراه آورده است.
وی با اعلام این که شاید پروژه مسکن مهر در نفس خوب بوده است، ادامه داد: ولی این طرح در نظارت و مکانیابی در برخی از استانها دچار مشکلات زیادی بوده است.
وثیق نیا افزود: البته مسکن مهر در استان قزوین نسبت بمیانگین کشوری از وضعیت خوبی برخوردار است زیرا که در بعضی از استانها مسکن مهر در مناطق باتلاقی و نامناسب بنا شده است.
وی با اشاره به این که در بحث شهرسازی باید بجامعه شناسی و حضور قشرهای مختلف در یک محیط توجه گردد،تصریح کرد: ولی مسکن مهر برای دهکهای پایین جامعه اختصاص داشته و این موضوع سبب شده قشربندی خاصی برای آن روی دهد که این قشربندی باید تغییر پیدا کند.
وثیق نیا با تاکید به این که باید نرخ رشد جمعیت و نیازهای مسکن در کنار یک دیگر قرار داشته باشد تا بتوان به اهداف مورد نظر دست یافت،عنوان کرد: نرخ استهلاک ساختمانها در کشور ۳٫۲ در سال است و بنابراین اگر بیست میلیون ساختمان وجود داشته باشد در سال ششصد و شصت هزار واحد آن نیازمند بهسازی و نوسازی است.
وی با اشاره به همت مهندسین ساختمان برای افزایش عمر واحدهای مسکونی،ابراز کرد: متوسط عمر ساختمان در کشور حدود سی سال است و سعی داریم ده سال دیگر به آن اضافه کنیم.
او در ادامه بر توجه هرچه بیش تر به ایمنی آسانسورها را الزامی دانست و افزود: در حال حاضر سقوط آسانسور دومین علت مرگ پس از گاز گرفتگی است.
وی اذعان کرد: در حال حاضر دو هزار مهندس مکانیک عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هستند که چنان چه مسوولیت نظارت بر اجرا و نصب آسانسور بسازمان نظام مهندسی ساختمان محول گردد، میتوان از آن ها در این مورد استفاده بهینه کرد.
وثیق نیا تاکید کرد: در مبحث نوزده گانه در موضوع آسانسور نظارتهای بسیاری نداریم که این موضوع ناشی از خلاء قانونی است.
وی افزود: مجموعه سازمان نظام مهندسی ساختمان جایگاه ویژه ای در استان و کشور دارد و کارکردهای آن بصورت مشهود قابل مشاهده بوده است.
ایشان در ادامه به تاریخچه شکلگیری این نهاد غیردولتی اشاره و اظهارکرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در آذرماه سال هفتاد و هفت تاسیس شده و در حال حاضر نه هزار و دویست و بیست و سه عضو در ۷ رشته مهندسی دارد.
ایشان اضافه کردند: بعد از بیست سال از تاسیس این سازمان تلاش نموده ایم واحدهای مختلف سازمان را بهینه و بروز کنیم تا بهترین خدمات رسانی را بشهروندان ارایه دهند.
وی با اشاره به این که تعداد اعضای نظام مهندسی ساختمان با سیصد عضو در سال اول به سی برابر رسیده است،گفت: از نه هزار و دویست و بیست و سه عضو، پنج هزار و پنجاه نفر با داشتن پروانه اشتغال دارای صلاحیت برای ارایه خدمات مهندسی هستند که از این تعداد یک هزار و هشتصد نفر مهندس خانم میباشند.
وی در ادامه با اشاره به برنامه های آموزشی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین بمهندسین و استادکاران،اذعان کرد: در زمینه ارتقای بخش زیربنایی، برنامه های آموزشی برای معماران تجربی، کاردانها،استادکاران و عوامل اجرایی ساختمان و هم چنین مهندسین در دستور کار داریم.
ایشان با اعلام این که تمام کارگران ساختمانی باید کارت مهارت داشته باشند،گفت: تاکنون سی و شش هزار نفر در استان قزوین شناسایی شدند که در حوزه ساختمان فعال هستند.
او با بیان ضرورت حضور کارشناسین و مهندسین در فعالیتهای عمران شهری،یادآور شد: یکی از حوزه های تخصصی که لازم است مهندسین این سازمان در آن مشارکت جدی داشته باشند تا با ورود خود بتوانند نقش بیش تری در ساخت و ساز اصولی شهرها و روستاهای استان ایفا کنند، مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر است که میتوان به کیفی شدن فعالیتهای عمرانی سامان داد.
وی اظهار داشت: تخصصی ترین حوزه ای که ارتباط تنگاتنگی با زندگی مردم دارد شوراهای شهری و روستایی است که در این مورد باید زمینه مشارکت کارشناسان بومی در پروژههای عظیم را نیز فراهم کنیم که حضور در شورا این مهم را محقق میکند.
وثیق نیا افزود: مشارکت در طرحهای مهم میتواند در کنار اشتغال زایی برای کارشناسین و تامین گردش مالی مناسب از خروج کارشناسین بومی از استان برای کار در استانهای دیگر جلوگیری کند.
این مقام مسئول مطرح کرد: با توجه به حضور بیش از نه هزار مهندس در سازمان و توانمندی و ظرفیت بالای این بدنه کارشناسی انتظار داریم تا مشارکت بیش تری در اجرای طرحهای عمرانی استان به ویژه در پروژه های شهرداری داشته باشیم.
این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که کیفیت مسکن مهر در استان را چگونه ارزیابی میکنید نیز ابراز کرد: مسکن مهر در استان قزوین به نسبت استان های دیگر از شرایط مطلوبی برخوردار است و در بخش سازه دارای استحکام خوبی است اما نمیتوان مدعی شد که دارای مشکل و نقص نیست.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در پاسخ به سوال دیگری در مورد نظارت بر نماهای شهری و ترویج معماری ایرانی و اسلامی ادامه داد: در این زمینه یک تیم ویژه تعیین شده تا نظارت جدی در این بخش صورت پذیرد و اجرای نماها ساماندهیها و کیفیتر گردد.
ایشان افزودند: نمای شیشه ای بدلیل رعایت ایمنی شهروندان در مواقع بروز حوادث به ویژه زلزله در ساختمان های دولتی ممنوع شده که هر چند با رعایت اصول فنی میتواند در برخی موارد اجرا گردد، ولی این موضوع با لحاظ هویت اسلامی و ایرانی کمی فاصله دارد.
وی بیان داشت: رعایت مقررات ملی ساختمان تاثیر مهمی در طول عمر ساختمان دارد که باید به این مساله مهم بیش تر توجه گردد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خاطرنشان کرد: بر اساس ارزیابیهایی که در سالهای پیش در مورد نحوه ساخت و ساز در استان قزوین انجام شده، این استان بعنوان یکی از استانهای برتر کشور انتخاب و معرفی شده است.


او با اشاره به این که رکود صنعت ساختمان رکود اشتغال را نیز بهمراه داشته است،گفت: میزان احداث ساختمان طی سالهای نود و یک و نود و دو بیش از حد نیاز بوده بگونه‌ای که هر سال به چهار هزار تا چهار هزار و پانصد ساختمان نیاز داشتیم ولی در آن سالها ۷ هزار تا ۷ هزار و ۵۰۰ واحد ساختمانی بنا شد.
وی عنوان کرد: یکی دیگر از دلایل رکود صنعت ساختمان در شهر قزوین ساخت شهرک مهرگان است که به این حوزه آسیب وارد کرد زیرا که حلقه‌ سکونت در قزوین برش خورد و قشر خاصی را به این شهرک انتقال دادیم و همین کار منجر به ایجاد خلل در خرید و فروش در شهر قزوین گردید.
او گفت: البته مسکن مهر ساخت و سازهای غیرمجاز را در حریم شهرها به صفر رساند ولی با ایده‌آل‌ها فاصله بسیاری دارد.
وی از بهبودی وضعیت ساخت و ساز در استان خبر داد و با بیان این که این موضوع میتواند مساله رکود را کم رنگ کند، ذکر کرد: در ۳ ماه نخست سال جاری نسبت بمدت مشابه سال قبل میزان ساخت و سازها به دو برابر افزایش یافته که نشان میدهد وضعیت ساخت و سازها رو به بهبود است.
وی در خاتمه با اشاره بمیزان صدور خدمات فنی مهندسی،اضافه کرد: عمل کرد استان قزوین در حوزه صدور خدمات فنی مهندسی مطلوب است بگونه‌ای که در سالهای اخیر حدود ۱۰۰ میلیون دلار قرارداد عمرانی فقط با کشور عراق امضا کرده‌ایم.
سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین نیز از آذر ماه هفتاد و هفت تاسیس و در حال حاضر با نه هزار و دویست و بیست و سه عضو در هفت رشته و صد پرسنل و ۴ نمایندگی در شهرستان های تاکستان، بویین زهرا، آبیک و البرز و یک دفتر نمایندگی در شهر محمدیه ارایه خدمات میکند.
منبع: ایرنا

 

کانال تلگرام نظام مهندسی نقشه برداری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱ تیر ۹۶
1785 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0