نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند چه بايد كرد؟

اين چهره به صدقلم بيارا

اينرا در كنار مشكلاتي بگذاريد كه در زمينه قيمت‌ گذاري و فهرست بهاي خدمات مرتبط با ميراث فرهنگي وجود دارد.

کد خبر: 960330014 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳۰ خرداد ۹۶ - ۱۰:۱۸ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)،اينرا در كنار مشكلاتي بگذاريد كه در زمينه قيمت‌ گذاري و فهرست بهاي خدمات مرتبط با ميراث فرهنگي وجود دارد.اين چهره به صدقلم بيارا

اين چهره به صدقلم بيارا

سازمان نظام مهندسی ساختمان

اين چهره به صدقلم بيارا

براي غلبه بر مشكل هایی پيش‌گفته چند راه وجود دارد. پي گيري راه‌اندازي نظام مهندسي مرمت در كشور و رسميت بخشيدن به امضاي حقوقي كارشناسین مرمت و هم چنين تفكيك امضاهاي حقوقي رشته‌هاي مختلف ميراث فرهنگي مانند سازمان نظام مهندسي ساختمان كه در رشته‌هاي مختلف شغلي به اعضا هويت كارشناسي ميدهد، يكي از راه كارها است. بديهي است چنان چه به خدمات نظام مهندسي ساختمان در پروژه‌هاي مرمتي نياز باشد، اين نياز از مشاوران و پيمانكاراني تامين خواهد شد كه قبلا صلاحيت فعاليت ميراثي آن ها تاييد شده است. براي نمونه تاسيسات بعنوا‌ن يك رشته تخصصي در نظام مهندسي ساختمان فعال است و كار تاسيسات در بناهاي تاريخي را هم انجام میدهد ولی بايد بگونه‌اي باشد كه تنها پيمان كار و مشاركت تاسيساتي كه داراي صلاحيت ميراثي است بتواند كار تاسيسات بناي ميراثي را انجام دهد. هم چنين صدور مجوز فعاليت برشته‌هاي مختلف ميراث فرهنگي بايد در دامنه و محدوده تخصص افراد باشد و در اين مجوزها بايد استادكاران و متخصصان غيرآكادميك هم لحاظ گردند.
كار ديگري كه مقدمات ان در حال انجام است اين است كه همانگونه كه در قانون پيش‌بيني شده، فهرستهاي محلي و منطقه‌اي هم در ثبت آثار راه‌اندازي گردد تا صلاحيت پيمان كاران و مشاورین حقيقي و حقوقي به نسبت اهميت و نفاست اثر سنجيده شود. با انجام اين كار يك بازار كار بزرگ براي فارغ‌التحصيلین رشته‌هاي مختلف مرمت ايجاد میشود كه ميتواند بمطالبات انباشته اين متخصصین پاسخ دهد و آن ها را براي بدست‌گرفتن پروژه‌هاي عظيم‌ و نفيس آماده گرداند.


گرداوری آيين‌نامه‌هاي نرخ‌گذاري خدمات و فهرست‌بها هم طبق همين روش درجه‌بندي در دست اقدام است. كه فرآيند عملياتي مرمت و مشكلات مالي مربوط به آنرا تا حدود زيادي مرتفع خواهد ساخت.
تمام اين مواردي كه اشاره شد نهايتا زمينه را براي تحول در مرمت و حفاظت ميراث تاريخي كشورمان فراهم میکند و بسازمان ميراث امكان ميدهد نقش نظارتي خود را بيش تر توسعه دهد ولی اين مهم زماني بكمال خواهد رسيد كه همگان یقین داشته باشند كه توسعه گردش گري و حفاظت حرفه‌اي از ميراث در يك راستا هستند و سرمايه‌گذاري در اين بخش يكي از استراتژيهاي فرهنگي، هويتي و بعد اقتصادي كشور است و نه فعاليتي صرفا هزينه‌اي.
منبع : اعتماد

 

کانال آموزش الکترونیک در تلگرام

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۰ خرداد ۹۶
956 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0