عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

کمبود پارکینگ کار دست سازندگان ساختمان داد/ گودبرداریهای خطرناک در تهران عمیقتر میشود

در سالهای اخیر با افزایش تراکم و تعداد طبقات و نیاز به تأمین پارکینگ و سایر سطوح خدماتی در ساختمانها، عمق گودبرداری نیز بیش تر شده است.

کد خبر: 960329001 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۹ خرداد ۹۶ - ۶:۵۳ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)،در سالهای اخیر با افزایش تراکم و تعداد طبقات و نیاز به تأمین پارکینگ و سایر سطوح خدماتی در ساختمانها، عمق گودبرداری نیز بیش تر شده است.کمبود پارکینگ کار دست سازندگان ساختمان داد

کمبود پارکینگ کار دست سازندگان ساختمان داد

کمبود پارکینگ کار دست سازندگان ساختمان داد

کمبود پارکینگ کار دست سازندگان ساختمان داد

در سالهای اخیر با افزایش تراکم و تعداد طبقات و نیاز به تأمین پارکینگ و سایر سطوح خدماتی در ساختمانها، عمق گودبرداری نیز بیش تر شده است. ولی در بیش تر موارد از همان روشهای سنتی که در گود‌های کم عمق گذشته استفاده میشود. متأسفانه بسیاری هنوز فکر میکنند که بکارگیری تمهیدات ایمنی لازم در گودبرداری هزینه و زمان بیهوده‌ای را بکار تحمیل میکند، در حالی که گودبرداری اصولاً جزو کارهای پیچیده و بسیار خطرناک مهندسی محسوب میشود و بویژه در گودهای با عمق زیادتر نیازمند بررسیهای همه جانبه، دقت،نظارت و در نهایت صرف وقت و هزینه قابل ملاحظه‌ای است تا جان و مال مردم از این طریق بخطر نیفتد. با این حال عدم آشنایی به اصول فنی، سهل‌انگاری و یا سودجویی غیرمسئولانه منجر به ایجاد حادثه میشود.
طی سالها‌ی گذشته شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تلاش کرده است با تغییرات مختلف در حوزه نظارت و نیز مهندسین ناظر بتواند بخشی از مشکلات مربوط به گودبرداریهای خطرناک را کاهش دهد که تا حدودی هم موفق بوده اند، ولی در برخی از مناطق تهران خطرات این گودبرداریها بیداد میکند.
سال پیش فرونشست زمین در محله شهران که موجب شکستن لوله گاز و بروز انفجاری دهشتناک شد، فروریزش مترو کیان شهر و هم نشست زمین در خیابان پیامبر و از طرف دیگر چند روز پیش فرو نشست زمین براثر گودبردای عمیق و خطرناک و هم تخریب یک آموزشگاه در خیابان گیشا باعث کشته شدن ۱ کارگر شد تنها برخی از این گودبرداریهای خطرناکی است که برخی از سازندگان بدون توجه به اصول ایمنی اقدام به انجام آن میکنند.
تشدید نظارت بر مهندسین ناظر و سازندگان
مهدی روان شادینا عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان این که اوج گودبرداریهای خطرناک در تهران مربوط به سال‌ نودویک بود بیان کرد: از سال نودو دو اقدامات خوبی در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران انجام شده و نقش موثری درکاهش خطرات ناشی از گودبرداریهای خطرناک در کشور داشته است.
روان شادنیا ادامه داد: حدود دویست بازرس در سازمان نظام مهندسی داشته ایم که نظارت بر مهندسین ناظر را بصورت موردی و گروهی انجام میدهند.
وی با اعلام با این که مهندسین ناظر در صورتیکه شاهد وجود یک گود خطرناک باشند و امکان ریزش را بدهند سریع عملیات را متوقف و دستورات لازم را از طرف سازمان و شهرداری دریافت میکنند.
وی افزود: درحال حاضر شهر تهران بدلیل ضوابط شهرسازی جدید و مشوقهای که وجود دارد میزان گودبرداریهای خطرناک تشدید شده به طوریکه شهر تهران رکوددار گودبرداریهای عمیق در دنیا شده است.
عضو هیئت مدیره نظام مهندس ساختمان اسان تهران اظهار داشت:برخی از سازندگان غیر ذیصلاح بدون توجه بنظرات مهندسین ناظر اقدام به گودبرداریهای خطرناک میکنند که این خود جای توجه و دقت دارد.
معضل گودبرداریهای خطرناک درمان قطعی نشده است
رضا حیدریون رییس انجمن مهندسین عمران شهر تهران با تاکید به این که طی سالهای گذشته برای نخستین بار حوزه بازرسی در بخش گود برداری تشدید شد، عنوان کرد: با هم کاری کلیه ارگانها از جمله شهرداری، وزارت راه و شهرسازی، آتش نشانی توانستیم حوادث ناشی از گودبرداریهای خطرناک را کاهش دهیم.


حیدریون گفت: با توجه به این که توانستیم آسیبهای ناشی از گودبرداریهای خطرناک را کاهش دهیم، ولی هنوز نتوانستیم این مشکل را درمان قطعی کنیم و برای این موضوع باید استفاده از افراد بدون صلاحیت و مجریان آموزش دیده را در اولویت ساخت و ساز‌ها قرار دهیم.
وی افزود: افزایش نظارت بر مهندسین ناظر و نیز استفاده از مجریان صاحب صلاحیت میتواند زمینه ساز حوادث ناشی از گودبرداری در این حوزه باشد.
ایجاد عوامل بازدارنده جهت عدم استفاده از مجریان صاحب صلاحیت
هم چنین بیژن خطیبی با اشاره به این که در بحث ساخت و ساز شهری باید به بازرسیها و دروه‌های آموزشی توجه زیادی کرد، اذعان کرد: با توجه به افزایش میزان ساخت و ساز در کشور میزان گودبرداریهای خطرناک کاهش یافته است.
خطیبی تصریح کرد: در حال حاضر در حوزه ساخت و ساز شهری مشکلات عدیده‌ای وجود دارد و استفاده از افراد دارای صلاحیت در این حوزه خیلی الزامی است.
وی عنوان کرد: قانونگذار بیست سال گذشته تمام مراحل اجرایی شدن ساختمان را به افراد واجد صلاحیت واگذار کرده است.
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اظهار داشت: استفاده از افراد واجد صلاحیت در ساخت و ساز‌های شهری نقش موثری در جلوگیری از کاهش حوادث ناشی از گودبرداریهای ساختمان دارد.
منبع: اتحادیه طلا و جواهر و سکه تهران

 

پاسخنامه آزمون نظام مهندسی برق نظارت اسفند ۹۵

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۹ خرداد ۹۶
1063 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0