توقف احداث صد برج در تهران نائب رئیس دوم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران خبر داد:

رتبه نخست حوادث ساختمانی به دلیل عدم حضور مجریان ذیصلاح

نائب رئیس دوم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در مورد نقش حضور مجریان ذیصلاح در پروژه های ساختمانی در بحث ایمنی بیان کرد: حضور مجریان ذیصلاح به لحاظ ایمنی دو بعد دارد؛ بعد اول ایمنی پیش از اجراست؛ برای نمونه نقشه ها بدرستی طراحی شده باشد که طبیعتا طراحی نقشه توسط مجریان ذیصلاح به طراحی درست و اصولی می انجامد. در بحث بتن، جوش کاری، انتخاب اسکلت و مصالح، انتخاب روشهای بهینه و... نیز همین گونه است.

کد خبر: 960327014 تاریخ انتشار: شنبه ۲۷ خرداد ۹۶ - ۲:۳۷ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)نائب رئیس دوم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در مورد نقش حضور مجریان ذیصلاح در پروژه های ساختمانی در بحث ایمنی بیان کرد: حضور مجریان ذیصلاح به لحاظ ایمنی دو بعد دارد؛ بعد اول ایمنی پیش از اجراست؛ برای نمونه نقشه ها بدرستی طراحی شده باشد که طبیعتا طراحی نقشه توسط مجریان ذیصلاح به طراحی درست و اصولی می انجامد. در بحث بتن، جوش کاری، انتخاب اسکلت و مصالح، انتخاب روشهای بهینه و… نیز همین گونه است.رتبه نخست حوادث ساختمانی به دلیل عدم حضور مجریان ذیصلاح

رتبه نخست حوادث ساختمانی به دلیل عدم حضور مجریان ذیصلاح

سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران

رتبه نخست حوادث ساختمانی به دلیل عدم حضور مجریان ذیصلاح

مهندس سیدمهدی زرگر با اشاره به این که به هر میزان که دانش فنی و تخصصی تیم اجرایی در مرحله اجراکم باشد ایمنی و استحکام سازه در زمان بهره برداری کاهش پیدا میکند، گفت:اگر درساختمانی بدلیل عدم اطلاع مجری یا پیمان کار بتن استاندارد و مناسبی بکار برده نشودحتما اسکلت بتنی کیفیت لازم را نخواهد داشت و این موضوع در نهایت در عمر مفید ساختمان و در حوادثی مانند زلزله موثر خواهد بود.
زرگر پور ادامه داد: بعد دوم ایمنی در حین اجراست؛ یعنی حفاظت و صیانت از نیروی کار، عابران، مجاوران و کارگاه ساختمانی. براساس قانون مسئول تامین کننده ایمنی در حین اجرای کار مجری ذیصلاح معرفی شده است.
وی با اعلام این که مجری ذیصلاح کسی است که الزامات ایمنی پیش ازاجرا و حین اجرا، روشهای ایمن سازی کار و کارگاه و سلامت کارگران، ایمنی و استحکام بنا و مصالح ساختمانی، ایمنی گودبرداری و کار در ارتفاع و … را بخوبی میداند،افزود: مجری ذیصلاح یعنی یک فرد حقیقی یا حقوقی که هم در حوزه فنی و ساخت متخصص است هم بضوابط، الزامات و روشهای ایمن سازی در حین ساخت و تکنیکها و روشهای نوین مسلط است.
وی افزود: بااین تعاریف از مجری ذیصلاح آیا مالکی که تصمیم میگیرد خودش ملکش را بسازد، یا فردغیرمهندسی که حتی ۱ کتاب مهندسی هم نخوانده صلاحیت ساخت یک ساختمان ایمن و باکیفیت را دارد؟
نائب رئیس دوم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به این که اما متاسفانه ما شاهدیم که این روزها بیش تر ساختمانهایی که ساخته میشود توسط افراد فاقد صلاحیت است، تصریح کرد: نتیجه آن که امروز بخش ساختمان رتبه نخست حوادث ناشی از کار را دارد که مهم ترین علت آن عدم تخصص و صلاحیت سازندگان است.
وی در مورد علل رعایت نشدن قانون مجریان ذیصلاح تاکید کرد: مهمترین دلیل رعایت نشدن قانون لزوم حضور مجریان ذیصلاح در امر ساخت و ساز به نامشخص بودن متولیان اصلی این حوزه مربوط میشود. حوزه ساخت و ساز بدلیل فقدان حضور یک مسئول یا متولی در هنگام بروز حوادث ساختمانی، دچار تشتت شده است چرا که معلوم نیست مسئول مستقیم هرحوزه کیست تا الزامات قانونی را جدی بگیرد.
زرگر پور با ذکر مثالی عنوان کرد: این موضوع بوضوح درحادثه پلاسکو مشخص بود. در حالی که شهرداری وزارت راه را مقصر میدانست، وزارت راه شهرداری را مقصر اعلام میکرد و…تا زمانیکه ما دچار تشتت در مدیریت این حوزه هستیم هر فردی با هر تخصصی به خود اجازه دخالت در این حوزه را میدهد و براحتی پا در کفش مهندسین و مجریان ذیصلاح میکند.


وی گفت:تا زمانی که متولی واحدی در حوزه ساخت وساز وجود نداشته باشد و این متولی هم عزم جزم برای جلوگیری از ورود افراد بدون صلاحیت بحوزه ساخت و ساز نداشته باشد، معضل عمر پایین ساختمان ها و آمار بالای حوادث ساختمانی پابرجا خواهد بود.
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران درمورد علل بی توجهی شهرداری بقانون مجریان ذیصلاح اذعان کرد: علت عدم تمکین شهرداری به این قانون این است که در صورت بروز یک حادثه یا مشکل در یک پروژه ساختمانی خیال شهرداری راحت است که دستگاه قضا در آخر مهندس ناظر رامسئول بروز آن حادثه میداند. این موضوع سبب میشود شهرداری انگیزه ای برای سخت گرفتن و رعایت قانون مجریان ذیصلاح نداشته باشد.
او مطرح کرد: از طرف دیگر پروانه های ساختمانی از جمله مهم ترین درآمدهای شهرداری هستند لذا شهرداری هیچگاه شرایط ساخت و ساز را سخت نمیکند تا درآمدهایش کاهش یابد.
وی اظهار داشت: از این رو تنها راه حل این معضل یک پارچه شدن سیستم ساخت و ساز و جلوگیری از پخش شدن و جزیرهای عمل کردن متولیان این عرصه است و تا زمانیکه یک مرجع مشخص، پاسخ گو نباشد مشکل عدم حضور مجریان ذیصلاح در پروژه های ساختمانی، عمر پایین ساختمانها و ایمنی حل نخواهدشد.
منبع: مازندشورا

 

دانلود راهنمای مبحث ۱۳

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۷ خرداد ۹۶
1152 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0