عضو هیات مدیره نظام مهندسی خبر داد:

تشدید رکود بازار مسکن بعد از مصوبه دریافت مالیات

عضو هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان تهران، از رکود بازار مسکن بعد از مصوبه دریافت مالیات از ساخت و ساز در این بخش خبر داد.

کد خبر: 960323021 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۳ خرداد ۹۶ - ۵:۰۳ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،عضو هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان تهران، از رکود بازار مسکن بعد از مصوبه دریافت مالیات از ساخت و ساز در این بخش خبر داد.تشدید رکود بازار مسکن بعد از مصوبه دریافت مالیات

 

تشدید رکود بازار مسکن بعد از مصوبه دریافت مالیات

تشدید رکود بازار مسکن بعد از مصوبه دریافت مالیات

تشدید رکود بازار مسکن بعد از مصوبه دریافت مالیات

مهدی روان شادنیا با اشاره به این مطلب که دریافت مالیات از هرگونه فعالیت اقتصادی پسندیده بنظر میرسد، بیان کرد:  در شرایطی که در بازار مسکن رکود حاکم است دریافت مالیات ساخت و ساز میتواند مشکلات سرمایه‌گذاری را در این بخش مهم اقتصادی کشور را بیش از پیش افزایش دهد.

روانشادنیا گفت: با توجه به این مهم که آثار این مصوبه در سالهای آینده به منصه ظهور میرسند، لازم است دولت ارائه تسهیلات و ابزارهای مالی جدیدی را بصورت هدف مند برای سازندگان ساختمان در کشور فراهم کند تا، شرایط مناسب برای رونق ساخت و ساز مسکن بویژه برای بخشهایی که تقاضای  زیادی وجود دارد، فراهم و رکود حاکم بر صنعت مسکن تا حدی از میان برداشته شود.

وی با اشاره بر ضرورت تامین مسکن برای تمامی اقشار مردم، ادامه داد: دولت باید بسته منسجمی برای خروج بخش مسکن از رکود تهیه کرده و بویژه برنامه دقیقی برای عرضه ساختمان برای اقشار میانی و بویژه زوجین جوان گرداوری کند و بنابراین در این زمینه ضروری است تا شهرداریها و سایر نهادها نیز همدوش با دولت برای کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی و عرضه انشعابات خدمات عمومی برنامه‌ریزی نمایند تا در این راستا، هزینه‌های بالاسری سرمایه ‌داران مسکن کاهش یافته و رونق به بازار مسکن بر گردد.

او با اشاره به این مطلب که، «بهره‌وری صنعت ساختمان در کشور سطح خیلی پایینی قرار گرفته است»، افزود: در پی تصویب دولت و افزایش مالیات بر ساخت و ساز، هزینه‌ها در این بخش روند صعودی پیدا میکند و به تبع آن قیمت مسکن نیز در کشور بسیار افزایش رو به رشد خواهد گذاشت.

به گفته ایشان،  از آن جا که در بخش صنعت ساختمان حساسیت نسبت تغییر قیمت خیلی بالا است، لذا قطعا با برنامه‌ریزی مناسب برای رونق این صنعت باید بدنبال کاهش قیمتها بود و همزمان با گرفتن مالیات، شرایط تحقق حقوق سرمایه‌گذاران در صنعت ساخت و ساز و خریداران از جمله صدور شناسنامه فنی ملکی و بیمه تضمین کیفیت برای ساختمان در کشور فراهم گردد.

هیات وزیران ۴ شنبه هفدهم خرداد ماه نودوشش لایحه‌ای را تصویب نمود که طبق آن،  درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی ناشی از ساخت و فروش هر نوع ساختمان عرصه و اعیان حسب مورد مشمول مقررات مالیات بر درآمد خواهد بود.

دولت این تصمیم را با توجه به انقضای ۱ سال از تاریخ اجرای قانون مالیاتهای مستقیم و بمنظور رفع مشکلات اجرایی ذینفعان موضوع اتخاذ کرد.

بموجب این تصمیم، ارزش روز زمین در زمان فروش ساختمان بنا شده از ارزش روز فروش ساختمان کسر و مابقی آن در درآمد مشمول مالیات لحاظ میشود.

این تصمیم شامل ساختمانهایی خواهد شد که از اول سال نودوپنج پروانه ساختمانی اخذ کرده اند و شامل ساختمانهایی که تا پایان سال نودوچهار پروانه ساختمان اخذ شده و حتی اتمام ساختمان نیز پس از سال نودوچهار باشد، نمیشود و ساختمانهایی که پروانه ساخت آن ها قبل از سال نودوچهار باشد، صرفا مشمول مالیات نقل و انتقال خواهد بود.

منبع: تین نیوز

 

خرید نشریه ۱۱۰

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۳ خرداد ۹۶
997 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0