رئیس بنیاد نخبگان استان سیستان و بلوچستان

داروهای گیاهی گنج پنهان استان سیستان و بلوچستان

رئیس بنیاد نخبگان استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: تنوع خاص آب و هوایی استان و پوشش گیاهی خاص آن موجب شده تا گیاهان کمیاب به خصوص در بخش دارویی در منطقه رویش داشته باشند.

کد خبر: 960313004 تاریخ انتشار: جمعه ۱۲ خرداد ۹۶ - ۱۱:۱۵ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،رئیس بنیاد نخبگان استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: تنوع خاص آب و هوایی استان و پوشش گیاهی خاص آن موجب شده تا گیاهان کمیاب به خصوص در بخش دارویی در منطقه رویش داشته باشند.داروهای گیاهی گنج پنهان استان سیستان و بلوچستان

داروهای گیاهی گنج پنهان استان سیستان و بلوچستان

داروهای گیاهی گنج پنهان استان سیستان و بلوچستان

داروهای گیاهی گنج پنهان استان سیستان و بلوچستان

مصیب پهلوانی گفت: استفاده از گیاهان دارویی برای مصارف پزشکی موجب شده تا داروهای گیاهی گنج پنهان استان سیستان و بلوچستان قلم داد گردند.
پهلوانی با اشاره به این که گیاهان دارویی سرشار از ترکیبات طبیعی و با خاصیت آنتی‌اکسیدانی خیلی بالا هستند، ادامه داد: سیستان و بلوچستان یکی از رویشگاه های غنی گیاهان دارویی منحصر بفرد است بگونه‌ای که شرایط آب و هوایی و ژئومورفولوژیکی این استان موجب سازگاری و وجود گونه‌های مربوط به رویشگاه های خاص این ناحیه شده است.
وی افزود: با توجه به این که در استان سیستان و بلوچستان حدود هزار و دویست گونه گیاهی متعلق به هشتاد و سه جنس و سی و پنج خانواده وجود دارد که برخی از آن ها آندمیک(بومی) ایران و یا بطور خاص آندمیک استان محسوب میشوند این مهم مورد توجه این دانشگاه قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: مناطق شمالی حوزه سیستان و منطقه تفتان، خاش، سراوان، ایران شهر و چابهار از مکانهای مستعد توسعه کشت گیاهان دارویی میباشند.


رئیس بنیاد نخبگان سیستان و بلوچستان عنوان نمود: با توجه به پتانسیل بالای استان در زمینه توسعه و کشت گیاهان دارویی، خواهان تاسیس شرکتهای دانش بنیان بوسیله اعضای سازمان نظام مهندسی کشاورزی سیستان و بلوچستان  و کمک استادان دانشگاه هستیم.
پهلوانی به پتانسیل استان در حوزه کشت گیاهان دارویی گرم سیری و گیاهان ادویه ای اشاره کرد و گفت: مناطق شمالی حوزه سیستان و منطقه تفتان، خاش، سراوان، ایران شهر و چابهار را از مکانهای مستعد توسعه کشت گیاهان دارویی هستند.
او گفت: با توجه بمشکل خشک سالی و کم‌آبی استان گیاهان دارویی نسبت به گیاهان زراعی مصرف آب کم تری دارند و با مقدار کمی آب، ماده موثره بیش تری تولید میکنند باید روی این گیاهان سرمایه گذاری گردد.
وی هم چنین به توانمندیهای مرکز پژوهشی گیاهان دارویی دانشگاه استان سیستان و بلوچستان و دانشگاه زابل برای توسعه کشت بافت گیاهان دارویی از جمله پنیرباد که خاصیت ضد سرطان دارد اشاره نمود.
پهلوانی مشکلات خشک سالی و کم آبی استان، نبودن بازار مناسب برای گیاهان دارویی و عدم فرآوری گیاهان دارویی را از مشکلات توسعه صنعت گیاهان دارویی عنوان نمود و تاکید کرد: باید بدنبال راه کار برای حل مسائل و مشکلات در حوزه گیاهان دارویی باشیم و برای تشکیل و توسعه شرکتهای دانش بنیان در حوزههای تولید و فرآوری و بازاریابی گیاهان دارویی استان تلاش نماییم.
پهلوانی اذعان کرد: داروهای گیاهی استان نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح بین‌المللی هم جایگاه عمده‌ای را میتواند بخود اختصاص دهد.
وی مطرح کرد: ناحیه رویشی ایرانی و تورانی سیستان و بلوچستان از شهرستانهای زابل، زهک، هیرمند، هامون، نیمروز، زاهدان، خاش و بخشی از سراوان، سوران و مهرستان تشکیل گردیده که گونه‌های جنگلی شاخص آن شامل بنه، بادام کوهی، تاغ، گز، اسکنبیل و گونه های دیگری همچون زیتون وحشی، ارژن، انجیر، پده، سنجد و بادامک است.
رئیس بنیاد نخبگان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: ناحیه رویشی خلیجی و عمانی استان شامل شهرستانهای چابهار، کنارک، سرباز، نیک شهر، ایران شهر و دلگان از نظر پوشش گیاهی دارای تنوع و غنای بیش تری است.
پهلوانی ابراز کرد: کهور ایرانی، کلیر، چگرد، پیر، توج، کنار، استبرق، کهور پاکستانی، داز، گز روغن، حرا، چش کنار و انار شیطان از مهمترین گونه‌های جنگلی ناحیه خلیجی و عمانی استان می باشد.
منبع: ایسنا

 

کانال تلگرام آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ خرداد ۹۶
1478 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0