نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند بهادری مطرح کرد:

قانون نظام مهندسی فعلی مربوط به بیست و دو سال قبل است/مهندسین ناظر نیازمند تخصصهای بیش تری هستند

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس، با اشاره بر لزوم اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان، بیان کرد: اصلاح این قانون برای کارآمدتر کردن فعالیتهای مرتبط با ساختمان سازی الزامی است.

کد خبر: 960312001 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۱ خرداد ۹۶ - ۱۱:۲۰ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس، با اشاره بر لزوم اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان، بیان کرد: اصلاح این قانون برای کارآمدتر کردن فعالیتهای مرتبط با ساختمان سازی الزامی است.قانون نظام مهندسی فعلی مربوط به بیست و دو سال قبل

قانون نظام مهندسی فعلی مربوط به بیست و دو سال قبل

سازمان نظام مهندسی ساختمان

قانون نظام مهندسی فعلی مربوط به بیست و دو سال قبل

سیدهادی بهادری با تاکید به بررسی قانون نظام مهندسی در کمیته تخصصی کمیسیون عمران مجلس، اظهار داشت: اصلاح این قانون و کارآمدتر کردن آن از موضوع های مهمی است که کمیسیون عمران مجلس به آن ورود داشته است.
وی با اعلام این که قانون نظام مهندسی فعلی دارای مشکلات زیادی است، ادامه داد: مهمترین ایراد وارده به این قانون به روز نبودن آن است زیرا تصویب آن به بیست و دو سال پیش بر میگردد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به این که برخی نواقص موجود در مقررات ناظر بر قانون نظام مهندسی مشکلات زیادی را ایجاد نموده است، افزود: با توجه به این که قبل از قانون نظام مهندسی قانون نظام فنی و اجرایی در کشور عملیاتی بوده این ۲ قانون جامعه مهندسی را ۲ شقه کرده و وظایف متفاوتی برای آن تعریف نموده اند.
وی تصریح کرد: قانون نظام مهندسی با فرض انجام کار عمرانی از طرف بخش خصوصی و قانون نظام فنی و اجرایی با فرض فعالیت مهندسین با بخش دولتی طراحی شده است که این خود مانع از انجام خیلی از عملیاتهای عمرانی به دلیل ناسازگاری قانون در این رابطه از طرف جامعه مهندسی گردیده است.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با اعلام این که مشکلات زیاد بسیاری در مورد کاردانها، مهندسین مجری، ناظر و مسئولیت آنها در قانون نظام مهندسی وجود دارد، عنوان کرد: یکی دیگر از عوامل اصلاح قانون نظام مهندسی تعیین تکلیف وضعیت مهندسین است.
تغییر ماهیت ساخت و ساز در کشور بر لزوم اصلاح قانون نظام مهندسی تاکید دارد
وی، با اشاره به تغییر شکل ساخت و ساز در سالهای اخیر نسبت به زمان گرداوری قانون نظام مهندسی، اذعان کرد: شاید چند سال قبل ساخت و ساز در محیطهای شهری در حد ۲ تا ۳ طبقه بوده و بحث بلندمرتبه سازی مطرح نبود، ولی در حال حاضر حتی در شهرهای کوچک هم بیست متر گودبرداری صورت میگیرد که این موارد بر لزوم اصلاح قانون نظام مهندسی تاکید دارد.
وی با تاکید بر این که در قانون نظام مهندسی فعلی نگرش به اینگونه بوده که یک مهندس میتواند براحتی بر پروژه های عمرانی و ساخت و سازها نظارت کند، خاطر نشان کرد: اکنون این موضوع منطقی نبوده و برای امر نظارت باید تخصصهای بیش تری وجود داشته باشد.
وی، تاکید کرد: یکی از مسائلی که در آسیب شناسی اجرای قانون باید به آن توجه ویژه داشت، وظایفی است که برای دستگاههای اجرایی مختلف در قانون پیش بینی شده و این که آیا همه این دستگاهها بوظایف قانونی خود عمل کرده اند یا خیر؟


این نماینده مجلس از تلاش کارگروهی در کمیسیون عمران مجلس برای رفع نواقص موجود در قانون نظام مهندسی خبر داد و مطرح کرد: تشخیص و رفع ایرادات موجود در این قانون برای افزایش کارایی جامعه مهندسین الزامی است.
قانون نظام مهندسی نیازمند طرحی مفهومی
بهادری، یادآور شد: در رابطه با تصحیح این قانون ابتدا باید کلیات آن اصلاح گردد تا بعد بتوانیم وارد جزئیات شویم.
وی با اشاره به این که قانون نظام مهندسی به یک طرح مفهومی نیاز دارد، افزود: در مورد این قانون در مجلس طرحی مطرح گردید که با توجه به نواقص زیادی که داشت رد شده و در حال حاضر الگو برداری از نمونه های خارجی این قانون برای اصلاح قانون نظام مهندسی در دستور اجرا است.
بهادری با اشاره بر لزوم جلوگیری از ورود افراد فاقد صلاحیت حرفه ای بویژه در بخش اجرای ساختمان ادامه داد: کارآمد کردن قانون فعلی مهندسی ساختمان از مهمترین اهدافی است که مجلس در این رابطه دنبال میکند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفت: در مورد اصلاح قانون نظام مهندسی مجلس آماده لایحه دولت یا موارد پیشنهادی آن در این مورد است.
منبع : خانه ملت

گروه الکترونیک تلگرام

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۱ خرداد ۹۶
1014 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0