نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند کاظمزاده با اشاره به چالش کیفیت بتن در سازه ها مطرح کرد:

ارایه پایان کار مشروط بمطالبه نتیجه آزمایش کیفیت بتن/نظام مهندسی ساختمان جلوی تقلب در تایید کیفیت بتن را بگیرد

عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس، با تاکید بر لزوم نظارت بر آزمایشگاههای تایید کیفیت مصالح ساختمانی، بیان کرد: مطالبه نتیجه آزمایش کیفیت بتن در ساختمانها و سازه های جدید الاحداث میتواند ایمنی آنرا تضمین کند.

کد خبر: 960308020 تاریخ انتشار: دوشنبه ۸ خرداد ۹۶ - ۳:۵۵ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس، با تاکید بر لزوم نظارت بر آزمایشگاههای تایید کیفیت مصالح ساختمانی، بیان کرد: مطالبه نتیجه آزمایش کیفیت بتن در ساختمانها و سازه های جدید الاحداث میتواند ایمنی آنرا تضمین کند.ارایه پایان کار مشروط بمطالبه نتیجه آزمایش کیفیت بتن

ارایه پایان کار مشروط بمطالبه نتیجه آزمایش کیفیت بتن

سازمان نظام مهندسی ساختمان

ارایه پایان کار مشروط بمطالبه نتیجه آزمایش کیفیت بتن

شادمهر کاظمزاده با انتقاد از کیفیت پایین بتنهای مصرفی در خیلی از ساختمانها و هم چنین پروژههای عمرانی، اظهار داشت: بهترین راه کنترل کیفی بتنهای مصرفی در سازه ها، نمونه برداری و آزمایش آن پیش از استفاده در بنا است.
نماینده مردم دهلران، دره شهر، آبدانان و بدره در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به این که وجود آزمایشهای کنترل کیفیت بتن در افزایش کیفیت این محصول نقش مهمی دارد، ادامه داد: اکنون مهمترین مرجع بررسی کیفیت بتن آزمایشگاه مهندسی خاک است و برخی از آزمایشگاههای خصوصی هم در این زمینه فعال هستند.
کاظم زاده افزود: نظارت بر نحوه فعالیت آزمایشگاههای کنترل کننده کیفیت بتن از طرف سازمان نظام مهندسی برای جلوگیری از ایجاد بناهای غیر ایمن لازم است.
عرضه بتن به بازار منوط بگذراندن آزمایشهای لازم
وی با اعلام این که در آیین نامه های مندرج در قانون نظام مهندسی بررسی و نمونه برداری از بتنهای تولیدی دیده شده است، عنوان کرد: باید بتنهای تولیدی ده متر مکعب به بالا آزمایش شوند و بعد از کسب استانداردهای تولید به بازار عرضه و در ساخت سازده های مختلف استفاده گردند.
او با تاکید بر این که شهرداریها بعنوان یک مرجع ناظر در کیفیت مصالح ساختمانی بکار رفته در بناها باید به تشدید نظارتها بپردازند، تصریح کرد: ارایه گواهی پایانکار از طرف شهرداریها با در نظر گرفتن کیفیت مصالح ساختمانی و مسائلی از این دست صورت میگیرد.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان این که باید در حین بررسی پایانکار ساختمانها نمونه آزمایشگاهی بتن وجود داشته باشد، اذعان کرد: در صورتیکه نمونه آزمایشگاهی وجود داشته باشد اما کیفیت لازم در آن مصالح دیده نشود باید به بررسی و روند آزمایش شک کرد که این هم بر ضرورت تشدید نظارتها تاکید دارد.
وی با اعلام این که مسئول نظارت بر کیفیت مصالح ساختمانی بکار رفته در ساختمانها در ابتدا سازمان نظام مهندسی و در حد عالیتر آن وزارت راه و شهرسازی است، تاکید کرد: کاهش عمر مفید ساختمانها و پروژههای عمرانی در نتیجه استفاده از مصالح بیکیفیت هم چون بتن تبعات زیادی برای ساخت و ساز شهری دارد.
کاظم زاده بر لزوم نظارت حاکمیتی بر تولید مصالح ساختمانی تاکید نمود و افزود: نباید آزمایشگاههای خصوصی بر کیفیت پایین مصالح ساختمانی چشمپوشی کنند.
وی گفت: برای جلوگیری از تقلب در تایید کیفیت مصالح ساختمانی در برخی آزمایشگاهها باید روند و سازوکاری در پیش گرفته شود که مصالح ساختمانی بیکیفیت بهیچ وجه تولید نگردند.
آزمایشگاه کیفیت بتن مقدمه ای برای ایمنی سازه ها


این نماینده مجلس دهم، هم چنین با اشاره به واگذاری آزمایشگاه مهندسی خاک به بخش خصوصی، افزود: این اقدام در راستای کاهش تصدی گریها بوده ولی این نگرانی هم وجود دارد که هم زمان با این واگذاریها اعمال نظر در تایید یا عدم تایید کیفیت مصالح ساختمانی صورت پذیرد.
وی گفت: متاسفانه آیین نامه ای که در قانون نظام مهندسی در رابطه با کیفیت مصالح ساختمانی دیده شده درخیلی مواقع رعایت نمیشود.
کاظم زاده با اشاره به این که نظارت بر کیفیت مصالح ساختمانی از جمله بتن تنها در زمان استفاده در ساختمان و بناها نباید باشد، اضافه کرد: خیلی از بتنهای تولیدی در کشور از مصالحی مانند سیمان و غیره بیکیفیت تولید میشوند که اگر در این مورد نظارت دقیقی صورت بگیرد مصالح بی کیفیت تولید نمیشود.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: در صورتیکه ساختمان یا بنای ایجاد شده آزمایشهای لازم کیفی از حیث مصالح ساختمانی را داده باشند بطور حتم از ایمنی و استاندارد بالایی برخوردار خواهد بود.
منبع: خانه ملت

 

نشریه ۱۱۰ جلد دوم

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ خرداد ۹۶
1378 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0