نیره پیروزبخت رییس سازمان ملی استاندارد

شهرداری پول را جای گزین سلامت مردم نکند/ نهاد ناظر معادن، نظام مهندسی معدن است

نیره پیروزبخت رییس سازمان ملی استاندارد گفت: در مورد گزارشهای مربوط به کیفیت بنزین مساله پوشیده‌ای وجود ندارد. وی هم چنین از شهرداری درخواست نمود که جایگاه سلامت مردم را با پول عوض نکند.

کد خبر: 960308018 تاریخ انتشار: دوشنبه ۸ خرداد ۹۶ - ۳:۲۱ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)، نیره پیروزبخت رییس سازمان ملی استاندارد گفت: در مورد گزارشهای مربوط به کیفیت بنزین مساله پوشیده‌ای وجود ندارد. وی هم چنین از شهرداری درخواست نمود که جایگاه سلامت مردم را با پول عوض نکند.نهاد ناظر معادن، نظام مهندسی معدن است

 

نهاد ناظر معادن، نظام مهندسی معدن است

نهاد ناظر معادن، نظام مهندسی معدن است

نهاد ناظر معادن، نظام مهندسی معدن است

نیره پیروزبخت در ارتباط با مسائل مختلفی شامل پروندههای قاچاق نفتی، محموله‌های مرجوعی وارداتی بنزین، مساله نظارت بر رعایت استانداردها در معدن ها، آلودگی هوای تهران و عمل کرد شهرداری در این رابطه، تعیین ضرب‌الاجل برای شهرداریها در ارتباط با رعایت استانداردهای تجهیزات بازی پارکها و برگزاری اجلاس کدکس در کشور ایتالیا صحبت نمود که در ادامه آورده شده است.
در مورد سفر اخیر خود بکشور ایتالیا توضیح دهید زیرا که حواشی مختلفی در نزدیکی روزهای انتخابات ریاست‌جمهوری در همین رابطه شکل گرفت…
سازمان ملی استاندارد نماینده جمهوری اسلامی ایران و عضو کدکس (CODEX) بعنوان مجمع استانداردهای بین‌المللی غذایی و کشاورزی است. این مجمع از تفاهم و هم‌افزایی این سازمان بوجود آمده که شامل فائو و WHO است. سازمان ملی استاندارد حدود ۲ سال پیش موفق شد با فعالیتهایی که انجام داد، مدیریت و رهبری گروه خاور نزدیک را بعهده بگیرد که در تاریخ کشور بیسابقه بود. ما حدود چهل و شش سال عضو کدکس بوده‌ایم ولی مسئولیتی را بعهده نداشتیم.
با فعالیتهایی که صورت گرفت توانستیم حرکت رو بجلویی داشته باشیم و با حمایت سایر کشورها عهده‌ دار مسئولیت شدیم. در مورد اجلاس آخر که باید در ایران برگزار میشد، بنا بر ملاحظاتی که انجام گرفت تشخیص دادیم که این اجلاس در ایتالیا برگزار گردد زیرا که کشورهای عربی از جمله عربستان، امارات، عمان، سودان و … حضور داشتند که ما حدس میزدیم که مسائل سیاسی بر بحث علمی و تخصصی مورد نظر سایه بیندازد و در ایران نتوانیم خیلی خوب اجلاس را پیش ببریم.
در نهایت قرار شد که با هماهنگی کدکس اجلاس در ایتالیا برگزار گردد و ریاست کلی اجلاس بعهده شجاعی، معاون سازمان ملی استاندارد ایران بود که با توجه بمدیریت مطلوب برگزاری اجلاس تحسین شرکت ‌کنندگان را بهمراه داشت و در دوره آتی اجلاس هم مسئولیت بعهده ایران قرار داده شد. در اجلاس برگزار شده مقوله محیط زیست بطور ویژه مدنظر قرار گرفت تا با بها دادن به انسان و محیط زیست بتوانیم گامهای مثبتی در این راستا برداریم.
پیشنهاد یک پارچگی و اصالت‌سنجی مواد غذایی در اجلاس مورد اشاره توسط ایران ارائه گردید چرا که متاسفانه در کشورهای خاور نزدیک با مسئله تقلب و جعل روبرو هستیم در نهایت مورد توجه واقع و علاوه بر این دوغ بعنوان نوشیدنی ایرانی در این اجلاس بعنوان یک نوشیدنی سالم معرفی گردید. قرار بر این شد که استاندارد دوغ توسط ایران گرداوری گردد که دربگیرنده چند نوشیدنی دیگر هم میشود. قرار بر این است تا دوغ ایرانی بدنیا شناسانده گردد و این یکی از موفقیتهایی است که ما توانستیم در این اجلاس به آن دست یابیم و امیدواریم بعنوان نوشیدنی بین‌المللی در تیرماه سال جاری نسبت به آن تصمیمگیری گردد. در مجموع ۳ موضوع بعنوان جمع‌بندی اجلاس به نفع ایران رقم خورد که مورد اول آن برگزاری اجلاس دوره بعد بود و بعد از آن یک پارچگی و اصالت‌سنجی مواد غذایی توسط ایران مدنظر قرار گرفت.
این گروه حدود بیست سال است که تشکیل شده‌ و در آخرین دوره آن که در کشور ایتالیا برگزار گردید بر قدرت علمی ایران و هم مدیریت آن بطور ویژه اشاره شد. آن ها معتقد بودند در هیچ دوره‌ای مانند دوره اخیر تا این حد قوی عمل نشده و توسط کدکس پیشنهاد گردید که دوره بعدی اجلاس هم توسط ایران اداره گردد.
هزینه این اجلاس که در کشور ایتالیا برگزار گردید بعهده چه کسی بود؟
هر کشوری در این اجلاس موظف بود هزینه‌های خود را بپردازد و هزینه برگزاری اجلاس بعهده کدکس بود. بعضی در این رابطه کم لطفی نمودند و علاوه بر پیش آوردن مباحث شخصی با توجه به این که در کوران انتخابات حضور داشتیم بدنبال این بودند که اجلاس را تحت تاثیر قرار دهند. این در حالی است که در مجموع از سازمان ملی استاندارد و وزارت جهاد کشاورزی پنج نفر در این اجلاس شرکت نمودند. پیش از برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری حکم ریاست شما در سازمان ملی استاندارد به مدت ۳ سال دیگر تمدید گردید و بنظر میرسد با توجه بحضور مجدد دکتر روحانی بعنوان ریاست‌جمهوری مشکلی برای ادامه هم کاری وجود نداشته باشد و توقعات از شما در این سمت بیش تر گردد.
رییس‌جمهوری پیش از شروع سال نودو شش مجددا به بنده لطف کردند و با اعتماد مجدد حکم ۳ ساله آتی سازمان را به امضا رساندند و بر اساس قانون فعلی احکام صادره ۳ ساله است. ادامه برنامه‌های گرداوری شده در ۳ سال گذشته یکی از اولویتهای سازمان در آینده است و در صورت تصویب مفاد قانونی سیاستهای اقتصاد مقاومتی و روی کرد نوین استانداردسازی را بطور جدی مدنظر قرار میدهیم. در این روی کرد تمام کالاها و خدمات باید مشمول استاندارد شوند و مسئله استاندارد در همه زمینه‌های زندگی مردم روندی قابل اشاره داشته باشد و امیدواریم همچون کشورهای پیشرفته بتوانیم در استانداردسازی موفق باشیم. یکی از موارد زیربنایی توسعه اقتصادی استانداردسازی است و اگر کالایی با استانداردهای لازم منطبق نبوده و کیفیت کمتری داشته باشد، ماندگاری کم تری در جامعه پیدا میکند که نه تنها در داخل کشور بلکه نمیتواند در امر صادرات نیز موفق گردد. لذا توجه به استانداردسازی موجب رونق تولید بوده و این مسئله میتواند اشتغال زایی لازم را هم بدنبال داشته باشد.
برخی معتقد هستند که کالاهای صادراتی ایران در بخش استانداردسازی چه در بخش بسته‌بندی و چه در حوزه کیفی از استانداردهای جهانی لازم بهره مند نیستند.
صادرات خیلی از کالاهایی که در حال حاضر در خصوص آن ها اقدام میشود مشمول استاندارد اجباری نیستند،ولی با توجه به نگرانیهای موجود تفاهمنامه‌هایی را با کشورهای مختلف به امضاء رساندیم که بر مبنای درخواست آن ها فعالیتهایی را مدنظر قرار دهیم. بطور مثال کشورهای عراق و روسیه از جمله کشورهایی هستند که با آن ها در مورد برخی کالاها تفاهمنامه‌هایی را به امضاء رساندیم تا بتوانیم رضایت خاطر ۲ طرف را در مورد استانداردهای مورد اشاره کسب نماییم.
طبق تفاهمنامه مدنظر موارد مورد تقاضای کشورهای هدفی که به آن ها صادرات کالا صورت میگیرد رعایت شده تا استانداردهایی را که آن ها به آن اشاره دارند در دستور کار قرار گیرد، زیرا که در مورد برخی کالاها استانداردهای رعایت شده در ایران و کشور هدف متفاوت بود و مقرر شد که بعد از دریافت موارد استاندارد مدنظر آن ها صادرات در دستور کار قرار گیرد. بنابراین با توجه به تفاهم‌نامه‌هایی که در دستور کار قرار گرفته‌اند تا حدود زیادی رعایت موارد استاندارد مورد نظر کشور هدف مدنظر قرار میگیرد تا این گونه بتوانیم بخشی از نگرانیهای موجود در این رابطه برطرف نماییم.
تقریبا از سال پیش طبق مصوبه شورایعالی استاندارد تصمیم بر این شد تا رعایت استاندارد ملی برای صادرات خیلی ضروی نیست، زیرا که استاندارد ملی کشور مدنظر است و اگر کشور مقابل استاندارد ملی ایران را پذیرفت که صادرات صورت میگیرد و اگر رعایت استاندارد کشور خودش را مدنظر قرار داد طبق خواسته آن ها تصمیم برعایت موارد درخواستی میکنیم.

خوشبختانه با عراق و پاکستان بنقاط مطلوبی رسیده‌ایم و با ترکیه هم کار خود را شروع نمودیم. علاوه بر این با روسیه بصورت جدی فعالیت خود را مدنظر قرار داده‌ایم و سعی میکنیم سایه استاندارد را بر سر صادرات کشور قرار دهیم.
گزارشی در رابطه با اینکه کدام کشورها محصولات خود را با استاندارد ایرانی جعل نموده و در بازار خاورمیانه بفروش میرسانند، دارید؟
متاسفانه در کشور چین این اتفاق افتاده و حتی محصول خود را در داخل ایران هم عرضه نمودند. زمانیکه محصول بداخل کشور می‌آید مقرراتی در رابطه با جلوگیری از آن وجود دارد و بر اساس قانون اگر کالای وارداتی در این رابطه که ممکن است کالایی ایرانی باشد ایجاد شبهه کند، گمرک جلوی آنرا میگیرد. علاوه بر این سازمان ملی استاندارد طبق قانون اگر کالایی علامت استاندارد ایرانی را روی کالای وارداتی نصب نموده باشند با آن برخورد میکنیم.
علاوه بر چین در مورد یکی از کشورهای عربی نیز شاهد عرضه محصول با جعل استاندارد ایرانی بودیم که این مساله مربوط بگذشته است و بتازگی گزارشی در این رابطه نداشته‌ایم. در هر حال این نگرانی هست که کالاهای مختلف با استاندارد و یا نام کالای ایرانی در بازار عرضه گردند.
اخیرا ضرب‌الاجلی در تهران برای شهرداریها تعیین گردید تا استاندارد تجهیزات بازی پارکها در دستور کار قرار گیرد، آیا این مساله در مورد سایر استانهای کشور هم مدنظر قرار گرفته است؟
بصورت کلی تجهیزات بازی مشمول استاندارد اجباری هستند و وظیفه همه دستگاهها از جمله شهرداری است که این مساله را رعایت نمایند. در مورد استان تهران نگرانیهایی در مورد عدم رعایت استانداردها در پارکها وجود دارد و در برخی دیگر از استانهای کشور هم این مساله وجود دارد و پیمان کاران رعایت استانداردها را در دستور کار خود قرار ندادند. در برخی استانها هم چون تهران، شورای استاندارد استان ضرب‌الاجل مربوطه را تعیین نموده و مطابق مقررات سازمان ملی استاندارد از شروع کار باید همه این موارد مورد توجه قرار میگرفت. حال با توجه به اینکه شهرداریها در استانهای مختلف به این مساله توجه نکرده‌اند اقدام درستی از طرف شورای استاندارد استا‌نها مدنظر قرار گرفته تا با اعلام ضرب‌الاجل به این هدف دست یابند.
در نهایت هم با توجه به اینکه استاندار، رییس شورای استاندارد استان نیست پایش رعایت دستورالعمل مربوطه توسط وی انجام میشود و در صورت بیتوجهی بقانون برخوردهای قانونی لازم صورت میگیرد. بطور مثال اگر به یاد داشته باشید سال پیش در برازجان با حادثه‌ای مواجه بودیم که پیش از این اتفاق مدیرکل استاندارد استان اخطار لازم را ارائه نموده و قرار بود وسیله بازی مربوطه مورد استفاده قرار نگیرد، ولی با توجه به اینکه نسبت به این مساله بیتفاوت بودند و از آن وسیله بازی استفاده کردند در نهایت با حادثه‌ای ناراحت‌کننده مواجه بودیم.
ضرب‌الاجلی که در استان تهران مدنظر قرار گرفته حتما باید رعایت گردد و در بسیاری از استانهای کشور هم این مساله اجرایی شده و سایر استانها هم اگر تاکنون به این موضوع توجه نداشته‌اند باید آنرا رعایت نمایند، زیرا که در صورت بروز حادثه هیچ بهانه‌ای قابل قبول نیست.
گزارش جدیدی از معدن زمستان یورت آزادشهر در مورد عوامل این حادثه به شما نرسیده است؟
خیر کماکان در این رابطه گزارش جدیدی بسازمان ارائه نشده است. سازمان نظام مهندسی معدن مسوولیت نظارت بر استانداردهای گرداوری شده در مورد معدن را بعهده داشته است. علاوه بر این درخواستی بسازمان ارائه نشده تا در صورت لزوم همکاریهای لازم مورد توجه قرار گیرد. با توجه بوظایفی که سازمان نظام مهندسی معدن دارد مقرراتی که سازمان ملی استاندارد در مورد رعایت استانداردها گرداوری نموده است باید در این رابطه نظارت را مدنظر قرار دهد. سازمان نظام مهندسی باید یک سری ضوابط دیگر علاوه بر استانداردهای گرداوری شده را در صورت لزوم گرداوری کند و بعد از آن نظارت بر رعایت استانداردها در معادن چه خصوصی و چه دولتی را در دستور کار قرار دهد.
در مورد ساختمانها هم چنین شرایطی وجود دارد. در آییننامه جدید نظام مهندسی ساختمان که هنوز بتصویب نرسیده ضوابط فنی تعریف شده و جزء مولفه‌های موجود در تعریف ضوابط فنی استانداردهای ملی عنوان گردیده است. علاوه بر استانداردهای ملی مقررات فنی هم مورد اشاره قرار گرفته و این موارد باید توسط پیمان کار رعایت گردد، بعد از آن نیز سازمان نظام مهندسی نظارت را در دستور کار قرار دهد ولی در مورد معدن زمستان یورت آزادشهر این زنجیره کامل نشده است و احساس بنده بر این است که کوتاهی از طرف پیمان کار صورت گرفته است.
ما آمادگی کامل داریم اگر نیاز است استانداردی افزون بر آن چه هم‌اکنون وجود دارد تعریف گردد نسبت به آن اقدام نماییم و حتی نسبت به تعیین بازرس هم عمل نموده تا دیگر شاهد چنین مواردی نباشیم.

یازده مورد از سی و شش مورد محموله وارداتی بنزین بکشور مرجوعی بوده و این بدان معناست که حدود یک سوم از محموله وارداتی برگشت خورده است. دلیل بالا بودن رقم محموله‌های مرجوعی چیست؟
اگرچه ممکن است برخی کالاها که میخواهد به کشور وارد گردد استاندارد لازم را نداشته باشند ولی این بدان معنا نیست که کالاهای مربوطه میتوانند از گمرک ترخیص شده وارد کشور شوند. سی و شش مورد محموله بنزین در حال وارد شدن بکشور بود که بدلیل عدم انطباق یازده مورد از آن ها از واردات جلوگیری گردید و نسبت به عدم توزیع آن دستورات لازم صادر گردید.
دلیل بالا بودن رقم محموله‌های مرجوعی این است که استانداردهای مدنظر در کشور سختگیرانه است و در مصوبه هیئت وزیران هم تاکید شده است رعایت استانداردها باید با استاندارد ملی و نه با یورو چهار تطبیق داشته باشد و ما باید بدانیم استاندارد ملی ایران از یورو چهار سختگیرانه‌تر است و خیلی از مواردیکه مرجوع شدند بدلیل بالا بودن میزان اکتان و یا گوگرد بود و لزوما ربطی به بنزن نداشت. بیشتر محموله‌های وارداتی توسط وزارت نفت وارد شده بود و شاید بدلیل سختگیری استاندارد ملی و یا عدم انجام آزمایشهای لازم با توجه به اینکه انطباق مربوطه با استاندارد ملی وجود نداشت مرجوع شدند.
در ارتباط با پروندههای قاچاق نفتی هم توضیح دهید؟
در سال نودوپنج تعداد پرونده‌های ارجاعی مربوط بقاچاق نفتی نسبت بسال نودو چهار بیش تر بود در حقیقت تعداد پروندههای صادرات نفتی روبه افزایش بوده است، ولی تعداد پروندههایی که در مورد آن ها انطباق وجود نداشته و از خروج آن جلوگیری بعمل آمد با کاهش مواجه بودیم. اگر در مورد پرونده‌ای انطباق لازم وجود نداشته باشد باید مبلغی را بعنوان سوبسید پرداخت کند که یا بعنوان پرونده سوبسیددار تلقی گردد یا در نهایت بعنوان پرونده قاچاق مدنظر قرار گیرد که برای ما پرونده قاچاق مهم است، زیرا که یک فرد قصد دارد بصورت قاچاق محموله را از کشور خارج کند که با میزان مواد یارانه‌دار برابر است.
ما متوجه شدیم در سال نودوپنج با وجود اینکه تعداد پروندهها بیش تر بوده است تعداد پروندههایی که برچسب قاچاق بر روی آن ها قرار گرفته کم تر شده‌اند و این بدان معناست که نگرانیها در زمینه قاچاق فرآورده‌های نفتی رو بکاهش است، ضمن اینکه با همین تعداد پرونده از نظر وزنی باز هم ارقام مربوطه کاهش یافته است.

برخی براین باور هستند که گزارشهای کیفی مربوط به بنزین ارائه نمیشود و نگاهی که در مورد گازوئیل از طرف سازمان ملی استاندارد وجود دارد در مورد بنزین نیست؟
بنده از ذکر این مساله توسط برخی تعجب میکنم زیرا که همواره ما گزارشهای مربوط به بنزین را ارائه نموده‌ایم. اینکه ما جزء به جزء مسائل مرتبط با کیفیت بنزین را اعلام کنیم بمعنای ارائه گزارش نیست، زیرا که سی الی چهل فاکتور در این زمینه وجود دارد. یکی از فاکتورهای خیلی مهم در این رابطه بنزن است و ما هر بار این مورد را اعلام کرده‌ایم و گزارشهای مربوطه هم بمراجع دولتی ارائه شده است. مساله‌ پوشیده‌ای در باره بنزین وجود ندارد.
بطور مثال در مورد استان اصفهان اعلام کردیم که وضعیت بنزین این استان نسبت بگذشته شرایط مطلوبتری داشته زیرا که در سال پیش نسبت به اصفهان نگرانی زیادی وجود داشت، ولی خوشبختانه این نگرانی تنها به یک مورد کاهش یافته است. حتی در مورد بنزن اعلام کردیم که تنها در ۲ مورد از نمونه‌گیریهای خود بنزن موجود بیش از حد نگران کننده بوده است. ما همواره اعداد و ارقام لازم را ارائه نموده‌ایم و مساله پوشیده و مخفی وجود ندارد.
در سال نود وپنج سازمان ملی استاندارد باید در ۸ کلان شهر نمونه‌برداری را در دستور کار قرار میداد ولی سازمان ده شهر را مدنظر قرار داد و ۲ مورد هم از برنامه ارائه گردیده به ما بیش تر بود. از ابتدای نودو شش قرار بر این است که در هفده شهر یورو چهار تزریق شود که ما از این هفده شهر نمونه‌برداری لازم را انجام میدهیم. باید توجه داشته باشید که نمونه‌برداری تنها ۲ بار در طول سال انجام میشود که یک بار در فصل گرم و یک بار در فصل سرد است. احتمالا نمونه‌گیری اولیه در تیرماه انجام میشود که در این رابطه باید خاطر نشان کنم نمونه‌گیری دی ماه بعنوان نمونه‌گیری دوم خیلی دارای اهمیت است.
همواره میزان آلودگی در استان تهران یکی از معضلات و مشکل های اساسی مردم بوده است. مکان تعریف شده بعنوان طرح ترافیک یکی از مهمترین نقاط تهران است ولی شاهد تردد خودروهای مختلف به این محدوده هستیم که میتوانند با خریداری طرح ترافیک در این رابطه مجوز لازم را کسب نمایند. علاوه بر این مسائل مختلفی مطرح شد تا فقط به برخی خودروها که میزان آلایندگی آن ها خیلی پایین است مجوز حضور در محدوده طرح ترافیک داده شود ولی کماکان در این رابطه تصمیمگیری نشده حتی خودروهایی با طول عمر ده سال هم میتوانند به این محدوده وارد شوند.

بنظر بنده باید بصراحت اعلام کنم که سلامت مردم را نمیتوان با پول خرید. اینکه عده‌ای پول پرداخت کرده و وارد محدوده طرح ترافیک میشوند جای سوال دارد. بطور مثال در برخی کشورهای خارجی محدوده طرح ترافیکی تعیین شده که بهیچ عنوان بهیچ خودرویی اجازه تردد داده نمیشود مگر آن که آن خودروها حضورشان در این محدوده ضروری بوده و شامل آمبولانس و خودروهای آتش‌نشان میشوند.
حتی باید به این نکته توجه داشته باشیم که این کشورها همچون ایران با موضوع مستمر آلایندگی در کلان شهرهای خود مواجه نیستند و تنها این مساله ممکن است بصورت مقطعی وجود داشته باشد که بهر حال با این مساله شوخی ندارند. اینکه در تهران این امکان وجود دارد تا با پرداخت پول بمحدوده طرح ترافیک وارد گردید مساله‌ای است که باید مدنظر قرار گیرد.
علاوه براین باید بوسائل نقلیه عمومی ‌بطور ویژه‌ای نگاه شود. در ادامه هم باید امکان ورود بمحدوده طرح ترافیک تنها برای خودروهایی وجود داشته باشد که از استانداردهای لازم برخوردار بوده و آلاینده نیستند. قطعا اگر نشستی در این رابطه برگزار گردد موارد مورد اشاره را عنوان میکنم و باید شهرداری بگونه‌ای عمل کند که مسائل را با پول قاطی نکند و هزینه‌های خود را از محل دیگری تامین نماید.
طی دوران حضور شما در سازمان ملی استاندارد حدود سیزده هزار استاندارد گرداوری شد در این رابطه هم توضیح دهید.
از سال سی و نه سازمان ملی استاندارد بعنوان موسسه استاندارد تاسیس شد و تاکنون حدود سی وسه هزار استاندارد گرداوری شده است ولی خوشبختانه طی ۳ سال اخیر حدود سیزده هزار استاندارد در دولت یازدهم گرداوری شده و علاوه بر آن با توجه به اینکه در شرایط تحریم قرار داشتیم و برخی محصولات ایرانی نمیتوانستند در فضای رقابتی قرار بگیرند قصد داشتیم بفضای بین المللی نزدیک شویم لذا تمرکز ویژه‌ای را بر روی استانداردها قرار دادیم تا بتوانیم با بازنگری ویژه و تجدیدنظر استانداردها حرکت مطلوبی داشته باشیم که در سال نودوپنج حدود هفت هزار استاندارد بازنگری شدند. یکی از اثرگذارترین مسائل مربوط به این اقدام استانداردهای خودرویی بود که از پنجاه و دو مورد به هشتادو سه مورد افزایش یافت تا شاهد افزایش سطح و تعداد استانداردهای خودرویی باشیم.
در جریان مناظرههای انتخاباتی شاهد بودیم که یکی از کاندیداها اعلام نمود که خودروهای برقی بصورت دانش‌بنیان از طرف دانشگاهها تولید شده ولی دولت حمایتهای لازم در این رابطه را انجام نداده است.
تنها یک موتورسیکلت ۴ چرخ بعنوان محصول دانش‌بنیان تولید شده که سازمان ملی استاندارد نیز حمایتهای لازم در این زمینه را انجام داده است تا با هم کاری ۲ طرفه شرایط لازم برای این وسیله نقلیه فراهم گردد. اینکه گفته شد حمایت لازم صورت نگرفته است را تنها کم‌ لطفی میدانیم و باید اعلام کنیم که خودروی برقی به این صورت که عنوان گردید تولید نکرده‌اند. در خصوص این موتورسیکلت چهارچرخ هم رییس جمهوری و هم چنین رییس سازمان حفاظت محیط زیست علاقه زیادی نشان دادند و سازمان ملی استاندارد هم جلسات مربوطه را با مبتکر این خودرو برگزار نمود و امیدواریم با کسب گواهی محصول بتولید انبوه برسیم.
شاهد افزایش تعداد استانداردهای خودرویی از پنجاه و دو به هشتادو دو مورد بودیم و در نهایت اعلام گردید که اگر خودرویی تا دی‌ماه سال نودو هفت نتواند پلت‌فرم خود را تغییر داده و استانداردهای مربوطه را بعدد هشتاد و سه برساند خط تولید آن متوقف خواهد شد. از ۲ خودرو بطور ویژه در این رابطه نام برده میشود که شامل پراید و پژو ۴۰۵ هستند. آیا علاوه بر این ۲ مورد احتمال توقف خط تولید خودروهای دیگری هم وجود دارد؟
برنامه گرداوری شده برای بالارفتن استانداردها از پنجاه و دو به هشتادو سه مورد تا دی ماه سال نودوهفت کاملا بررسی شده و اگر خودرویی نتواند تا آن زمان این مساله را رعایت نماید خط تولید آن متوقف خواهد شد لذا پیش‌بینی میشود تا پایان دی ماه سال نودوهفت خط تولید ۴ خودرو که نمیتوانند استانداردهای خودرویی را از پنجاه و دو به هشتاد و سه مورد ارتقاء و پلت‌فرم جدید را مدنظر قرار دهند، متوقف گردد.


مسئول تصمیمگیرنده در مورد توقف خط تولید خودروهای غیراستاندارد در صورت عدم رعایت استانداردها تا آن زمان کیست؟
در مجموع ستاد سیاستگذاری خودرو مسوول تصمیمگیرنده در مورد مسائل مرتبط با خودروهاست و ستاد مذکور در همین رابطه تصمیمگیری خواهد کرد تا اگر خودرویی نتواند استانداردهای مربوطه را تا زمان اعلام شده رعایت کند، خط تولید آن متوقف گردد. در ستاد سیاستگذاری خودرو مصوب شده که تا پایان سال نودو هفت استاندارد خودروها باید از پنجاه ودو به هشتاد و سه مورد افزایش یابد و اگر خودرویی نتواند آنرا رعایت کند خط تولیدش متوقف خواهد شد.
باید توجه داشته باشیم که خودروسازی صنعت ساده‌ای نیست که بخواهیم در رابطه با آن به یک باره تصمیمگیری کنیم، صنعت خودروسازی صنعتی است که نمیتوان ۶ ماهه یا ۱ ساله آنرا دگرگون کرد و نیازمند ایجاد زیرساختهای منطقی است. اگر به یاد داشته باشید زمانیکه در دولت آقای خاتمی، آقای جهانگیری وزیر صنعت، معدن و تجارت بود زمان بسیاری طول کشید تا پیکان از رده خارج گردد و برای توقف خط تولید پیکان هم جشن برگزار گردید.
کشور ما بتازگی برجام را پشت سر گذاشته و مسائل تحریم بتدریج در حال حل شدن است، بعد از برجام بتازگی قراردادها در حال انعقاد بوده و مذاکرات مختلف بمنظور سرمایه‌گذاری انجام میشود و قطعا اگر بخواهیم خودرویی را از رده خارج کنیم باید جای گزین مناسب آن وجود داشته باشد، زیرا که در غیر این صورت باید پاسخ گو بود.
علاوه بر این باید عنوان کنم که در مورد برخی سیاستها و مقررات از جمله مقررات راهنمایی و رانندگی بویژه در سالهای تحریم لازم بود که بازنگریهایی صورت میگرفت، زیرا که بسیاری از خودروها که در سایر کشورها استفاده میشوند به اصطلاح خودروهای سبک و کوچک بوده که در مسافتهای ‌بین‌شهری مورد استفاده قرار نمیگیرند و در درون شهر با سرعت حداقلی حرکت میکنند. لذا توجه به این مساله از جمله تمهیداتی بود که میتوانستیم طی دوره تحریم در ارتباط با آن تصمیمگیری نماییم.
منبع: ایسنا

 

آخرین ویرایش نشریه ۱۱۰

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ خرداد ۹۶
1335 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0