عضو هیئت مدیره نظام مهندسی خبر داد:

مدیریت شهری آدرس اشتباه ندهد

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اعلام اینکه شهروندان تهرانی درحال حاضر با 5 معضل در این کلان شهر درگیر هستند بیان کرد: یکی از علل ایجاد چهارصد و نود هزار واحد مسکونی لوکس در استان تهران، آدرس اشتباه مدیریت شهری به سرمایه‌گذاران در حوزه مسکن بود.

کد خبر: 960303002 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲ خرداد ۹۶ - ۱۱:۰۶ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)، عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اعلام اینکه شهروندان تهرانی درحال حاضر با ۵ معضل در این کلان شهر درگیر هستند بیان کرد: یکی از علل ایجاد چهارصد و نود هزار واحد مسکونی لوکس در استان تهران، آدرس اشتباه مدیریت شهری به سرمایه‌گذاران در حوزه مسکن بود.مدیریت شهری آدرس اشتباه ندهد

مدیریت شهری آدرس اشتباه ندهد

مدیریت شهری آدرس اشتباه ندهد

مدیریت شهری آدرس اشتباه ندهد

مهدی روان شادنیا گفت: بطور کلی در مباحث مدیریتی کشور از عدم انسجام رنج میبریم که این مساله در مدیریت شهری حادتر است. وقتی چنین فضایی وجود دارد طبیعی است که شهرداریها جهت تامین هزینه های خود به درآمدهای ناپایدار روی می‌آورند و باعث بروز مشکلاتی برای اقتصاد کشور میشود. بنظرم شهرداری باید تجدیدنظری در حوزه عمل کرد خود داشته باشد تا بتواند به درآمدهای مستمر بدون اتکا به منابع آینده دسترسی پیدا کند. در آن صورت میتواند به سرمایه‌گذاران آدرس صحیح بدهد تا شاهد آن نباشیم که چهارصد و نود هزار واحد لوکس روی دست تهران بماند.
روان شادنیا ادامه داد: البته سرمایه‌گذاری بی‌ثمر صرفا در واحدهای مسکونی لوکس انجام نشده بلکه حدود پنجاه مال و مگامال هم در حال ساخت و ساز است که احتمالا بعد از بهره‌برداری، بازده سرمایه در واحدهای تجاری خرد را با مشکل روبرو میکند و افراد عادی ضرر خواهند دید. خوب است سرمایه‌گذاران این را بدانند در آینده یکی از مسوولیتهای شهرداری و دولت میتواند هدایت سرمایه‌ها طبق نیاز مردم باشد.
وی افزود: امروز توزیع کاربریها در سطح تهران مخدوش شده و باید در طرح جامع و طرح تفصیلی شهر تهران تجدیدنظر جدی صورت گیرد. به خصوص با توجه به توزیع کاربریهایی که اتفاق افتاده، ما در تهران نیاز به خطوط مترو جدیدی خواهیم داشت که باید در طرح جامع دیده گردد. باید حمل و نقل به این سمت برود که ما یک تهران پایدار، سبز و سالم با روی کرد هوشمند داشته باشیم.
روان شادنیا با اشاره به برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورای شهر تهران تصریح کرد: نتیجه انتخابات شوراها نشان میدهد ذائقه مردم تهران به سمت اصلاح‌طلبی است. بهر حال این رای خوبی که لیست امید آورده مسوولیت بزرگی را برای این عزیزان ایجاد نموده است و باید همت خود را برای برآورده کردن انتظارات شهروندان انجام دهند.
به گفته وی در کلان‌شهر تهران ۵ معضل وجود دارد که آلودگی هوا و ترافیک بعنوان ۲ معضل دارای ارتباط تنگاتنگ، زندگی روزمره شهروندان را درگیر خود نموده است.
روان شادنیا با اشاره به اینکه مباحث شهرسازی، کیفیت و ساخت و ساز و توزیع تراکم در سطح شهر تهران بعنوان یکی از مشکلات اولویتدار باید مورد بازنگری قرار گیرد، گفت: بحث چهارم بمسائل اجتماعی مربوط میشود. در حال حاضر در بسیاری از محلات شهر تهران با مشکل هویت روبرو هستیم. کودکان کار، متکدیان، معتادان و انواع و اقسام آسیبهای اجتماعی را در این کلانشهر شاهد هستیم که طبیعی است مدیریت شهری مسوولیت جدی در این حوزه دارد.
وی، مشکل بعدی شهر تهران را بحث درآمدهای شهرداری و انباشت بدهیهای باقیمانده از دوره قبل دانست و تاکید کرد: امیدواریم شورای پنجم با تقویت نهادهای تخصصی، شورایی گردد که این ۵ مشکل مهم شهر تهران را تا حد قابل قبولی مرتفع کند. البته این لیست نقاط ضعفی هم دارد. مثلا در کل لیست حتی ۱ نفر که تخصص مهندسی عمران داشته باشد وجود ندارد. تنها ۱ نفر مهندس معمار است. البته این بدین معنا نیست که نماینده های شورا همه کارهای تخصصی را خودشان انجام دهند ولی لازم است شورای شهر از مشاوره افراد صاحب نظر و نهادهای مربوطه مانند سازمان نظام مهندس بهره برداری نماید.
او گفت: یکی از ضعیفترین ارتباطات شهرداری تهران در حوزه ارتباط با سازمان نظام مهندسی بوده که در موضوع سازنده صاحب صلاحیت، شناسنامه فنی ملکی ساختمان، بحث صدور پروانه‌های ساختمانی و بحثهای نظارت بر ساخت ساختمانها نیاز است ارتباط تنگاتنگی میان شهرداری و سازمان نظام مهندسی وجود داشته باشد.
روان شادنیا با اشاره به اینکه نبود شفافیت در سیستم مدیریت شهری ابهامات بسیاری را درمورد آن ایجاد کرده عنوان کرد: مردم از شورای جدید انتظار دارند در یک اتاق شیشه‌ای فعالیت نمایند و این شفافیت را در شهرداری هم بوجود آورد. در این صورت حمایتهای مردمی از منتخبانشان ۲ چندان خواهد شد.


ایشان افزودند: عمل کرد شورا و شهرداری باید از طریق ارایه گزارش بطور مستمر پایش گردد تا شهروندان بتوانند نتایج فعالیت مدیریت شهری را در همه زمینه‌ها و به خصوص عمل کرد آن ها در حوزه‌های زیست محیطی رصد کنند. متاسفانه در شورای شهر چهارم، کم ترین تعداد مصوبات را در حوزه‌های محیط زیستی، ایمنی، بهداشت و سلامت شاهد بودیم که نتایج این بیتوجهی را در پلاسکو به عینه دیدیم. خوب است که اقدامات مورد سنجش قرار گیرد و در خاتمه از طریق شفافیت و دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات در طول دوره ۴ ساله، عمل کرد شورای شهر مورد ارزیابی قرار گیرد.
روان شادنیا خاطرنشان کرد: در حال حاضر برنامه دوم توسعه شهر تهران در حال اجرا است. این برنامه در حوزههای متعدد از جمله حمل و نقل، محیط زیست و مباحث دیگر دقیقا مشخص نموده که شهرداری باید در چه مسیری حرکت نماید. اگرچه ممکن است برنامه نقایصی را داشته باشد اما میتواند محل خوبی برای پایش عمل کرد شورای آینده باشد. بنظر من خوب است که شهردار آینده وضع موجود را با شاخصهایی تعیین کند و در طول ۴ سال انتظار این است که گزارشهای فصلی و سالیانه دقیق به مردم بدهند.
منبع: ایسنا

 

سوالات آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی اسفند ۹۶

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲ خرداد ۹۶
1304 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0