در چهاردهمین گردهمایی علمی، مهندسی معدن مطرح گردید

ایجاد بیش از صدو بیست و دو هزار شغل معدنی در سال نودوپنج

بمناسبت شروع هفته معدن و با هدف ایجاد ارتباط میان بخش صنعت و معدن با دانشگاهها، چهاردهمین گردهمایی علمی مهندسی معدن در دانشگاه امیرکبیر با حضور رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور، بعضی مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت، استادان دانشگاه و عده ای از دانشجوهای معدن برپا گردید.

کد خبر: 960302011 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲ خرداد ۹۶ - ۲:۱۷ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)، بمناسبت شروع هفته معدن و با هدف ایجاد ارتباط میان بخش صنعت و معدن با دانشگاهها، چهاردهمین گردهمایی علمی مهندسی معدن در دانشگاه امیرکبیر با حضور رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور، بعضی مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت، استادان دانشگاه و عده ای از دانشجوهای معدن برپا گردید. بیش از صدو بیست و دو هزار شغل معدنی در سال نودوپنج

 بیش از صدو بیست و دو هزار شغل معدنی در سال نودوپنج

بیش از صدو بیست و دو هزار شغل معدنی در سال نودوپنج

 بیش از صدو بیست و دو هزار شغل معدنی در سال نودوپنج

بررسی عوامل انفجار معدن زمستان یورت در این گردهمایی از مهمترین بحثهای انجام شده بود.نیاز به آموزش نیروهای انسانی حوزه معدن و متوقف شدن فعالیت معادن ناامن، در دستورکار مسئولین مربوط قرار گرفته و امید به اجرایی شدن آن وجود دارد. از سویی اقتصاد هر کشور بصنعت و معدن آن وابسته است لذا برای رسیدن به رشد و توسعه اقتصادی باید زمینه‌سازی گردد. در این زمینه یکی از مهمترین راه کارها، تزریق سرمایه و استفاده از دانشهای جدید برای معدن کاری است.
ایجاد ارتباط میان صنعت و دانشگاه
در ابتدای چهاردهمین گردهمایی علمی مهندسی معدن که در دانشگاه امیرکبیر برگزار گردید رئیس دانشکده مهندسی معدن دانشگاه امیرکبیر تهران با بیان این که میلیونها شغل بطور غیرمستقیم وابسته به معدن است، بیان کرد: سال پیش بیش از صدوبیست و دو هزار شغل بطور مستقیم ازطرف معدن ایجاد گردید ولی بجرات میتوان گفت تعداد اشتغال ایجاد شده بشکل غیرمستقیم در معدن خیلی بالاست و صنایع زیادی به این بخش وابسته هستند.
همایون کتیبه هم چنین با اشاره بحضور پرشکوه مردم در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری در بیست و نهم اردی بهشت گفت: معدن، مادر تولید در ایران است که متاسفانه همیشه مظلوم واقع شده است. در این بین حادثه معدن زمستان یورت که منجر به از دست رفتن چهل و سه تن از معدن کاران کشور شد از تلخترین اتفاقات روی داده در حوزه معدن بوده است. بگفته وی، سوم خرداد یادآور جان فشانی رزمندگان این مرز و بوم است و امروز همان جوانان برومند، در صحنه دانشگاه و علم با همت فراوان در حال فعالیت هستند.
وی در ادامه، هدف از برگزاری این گردهمایی را ایجاد ارتباط میان سازمانهای مختلف و فعال در حوزه معدن با تشکلها، وزارت صنعت، معدن و تجارت، صنعت گران و دانشگاه اعلام نمود.
مقصر حادثه معدن آزادشهر در حال حاضر مشخص نشده است
رئیس نظام مهندسی معدن ایران هم یکی دیگر از سخنرانان این گردهمایی بود که ضمن ابراز تاسف برای حادثه معدن زغالسنگ یورت در ادامه تصریح کرد: کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی علل این حادثه، تشکیل و چندین جلسه نیز برگزار گردیده است. ۲ کارگروه دیگر بنام کارگروه انسانی و کارگروه ایمنی هم برای رسیدگی به این موضوع پیش‌بینی شده است. بنا است بعد از اتمام فعالیت ۲ کمیته حقیقت‌یاب و انسانی، برنامه‌ای برای بازدید از معادن زغالسنگ انجام گردد و اگر مسئول فنی در این معادن حضور نداشت و معدن از ایمنی لازم برخوردار نبود ادامه کار معدن متوقف گردد.
ایشان در ادامه صحبتهایش گفت: برای بررسی علل این حادثه نمیتوان اظهار نظر کرد زیرا لکوموتیوها هنوز در زیر آوار قرار دارند.
اسماعیلی دهج، با تاکید بر ایجاد انگیزه و زمینه‌سازی برای حضور کارآفرینان و سرمایه‌گذاران در بخش معدن که بیشتر آن ها در نقاط دوردست هستند تاکید کرد: سرمایه‌گذاری خارجی مهمترین نیاز بخش معدن است، چرا که با اتکا به آن، هم امکان استفاده از فناوری روز وجود دارد و هم میتوان پاسخ گوی نیاز معادن بود.
اسماعیلی در ادامه به تاکیدهای معاون اول رئیس‌جمهوری مبنی بر فعالیت نداشتن در معادن غیرایمن اشاره کرد و افزود: در زمان بروز حادثه آزادشهر، معاون اول رئیس‌جمهور تاکید نمود که نباید به معادنی که ایمن نیستند اجازه کار داده شود و به هیچوجه نباید در این مورد گذشت کرد.
وی ادامه داد: در صورت یافتن پاسخ درمورد دلیل انفجار معدن زغالسنگ یورت، بدون چشم پوشی نتیجه و مقصر اعلام خواهد گردید.
وی عنوان کرد: دلیل انفجار معدن، نشت گاز بوده است ولی باید توجه کرد که گاز موجود در معدن متان است و هیچ گونه بویی ندارد. لذا اخبار منتشر شده درمورد بالا بودن میزان گاز و استشمام بوی آن در معدن درست نیست.
به گفته ایشان، عده ای از افراد در بخش ورودی معدن بر اثر خفگی جان باختند و تعدادی بر اثر موج انفجار، فوت شده و یازده نفر دچار سوختگی شدند.
صف طولانی محموله‌های صادراتی ذوب‌آهن
مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان بعنوان یکی دیگر از سخنرانان این گردهمایی تصریح کرد: حادثه معدن زمستان یورت برای همه فعالین صنعت و معدن بسیار سخت بود و امید است دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.
ایشان در ادامه، حضور فارغ التحصیلین رشته متالورژی در صنایع فولادی را نیک شمرد و اذعان کرد: از سال چهل و شش که بنیان فولادسازی در ایران گذاشته شد تا به امروز شاهدیم که دو تن از دانش‌آموختگان رشته متالورژی توانستند بعنوان مدیران عامل در کارخانه‌های فولادی مشغول بکار گردند.
مدیر عامل ذوب آهن اضفهان در ادامه صحبتهایش به روشهای مورد استفاده در شرکت ذوب‌آهن اصفهان اشاره نمود و ادامه داد: در دوره پیش مدیریت خود در این شرکت، مرحوم هاشمی رفسنجانی به بازدید کارخانه آمدند و با دیدن نوع کار در این مجموعه پیشنهادی مبنی بر استفاده از گاز بجای زغالسنگ برای تولید محصول دادند ولی این موضوع نیازمند سرمایه‌گذاری و هم چنین زمان بود. ما توانستیم اولین واحد احیای مستقیم را در این کارخانه راه‌اندازی نماییم ولی با تغییر در کادر مدیریت این روش دوباره تغییر کرد و با اجرای طرح توازن کوره‌های بلند در این واحد مورد استفاده قرار گرفت.بگفته وی تامین نشدن مواد اولیه مورد نیاز برای این طرح با وجود سرمایه‌گذاری سنگین، حاصلی در بر نداشت.
طرح توازن از سال هشتادویک در ذوب‌آهن کلید خورد و برآورد شد تا سال هشتاد و هشت تکمیل گردد و به بهره‌برداری برسد، اما به نتیجه نرسید.
ایشان افزودند: اکنون مصرف زغا‌سنگ در ایران حدود سه میلیون تن است و این در حالی است که تولید این کانی بدلیل شرایط معدن و نوع استخراج از آن ها بسختی انجام میشود و مقدار تولید کم تر از نیاز داخلی است.
به گفته صادقی، اقتصاد هر کشور وابسته بصنعت و معدن آن است که شاخه، ستون و ریشه آن را تشکیل میدهند.
او در ادامه با اشاره به رکود در بازار مصرف داخلی، برنامه تولید ذوب‌آهن را اعلام کرد و عنوان کرد: صددرصد تولیدات این واحد صنعتی صادر خواهد گردید. بگونه‌ای که اکنون صف بارگیری تولیدات ذوب‌آهن در بندرعباس به شش کیلومتر میرسد(در یک دوره به دوازده کیلومتر هم رسید). در واقع ذوب آهن محصولاتش را با نرخ سودآور صادر میکند که این اتفاق منجر به نجات این واحد صنعتی شده و امیدواریم ادامه پیدا نماید.
صادقی هم چنین با اشاره به واگذاری مسئولیت به افراد در بخشهای مختلف معدن و صنایع وابسته به آن، بدون در نظر گرفتن تخصص و توانایی فردی تاکید کرد: امروز در واحدهای فولادسازی کشور تنها دو مدیر با تخصص مهندسی متالورژی فعالیت میکنند.
صادقی در ادامه به نوع فعالیت یکی از شرکتهای بزرگ در عرصه فولادسازی جهان در دهه‌های پیش اشاره کرد و خاطر نشان کرد: آن ها برای بهره‌وری به کارمندان خود در صدو بیست سال پیش پاداش میدادند ولی با گذر زمان و با توجه به این که هرکسی بنا به توانایی و استعدادش در جایگاه خود قرار میگیرد، بهره‌وری افزایش می‌یابد و نیازی به اعطای پاداش نخواهد بود.بعقیده وی، خیلی از مشکلات کشور ناشی از نبود افراد در جایگاهشان و هم چنین نبود بهره‌گیری از متخصصین است.
وی گفت: امروز شرکت ذوب‌آهن اصفهان در شرایط دشواری قرار گرفته و بدهی زیادی دارد،ولی مصمم هستیم دوباره صنعت را روزآمد کنیم. چرا که توقف آن بمنزله نابودی‌اش خواهد بود. در این زمینه انتظار میرود با کمک دانشجویان و اتصال محکم صنعت و دانشگاه، این بخش شتاب گیرد.
دستیابی به ظرفیت پنجاه و پنج میلیون تنی فولاد
بگفته صادقی، چشم‌انداز تعریف شده برای تولید پنجاه و پنج میلیون تن فولاد در سال ۱۴۰۴ امری امکانپذیر است ولی برای رسیدن به آن باید ارزیابی درستی گردد. در واقع با رسیدن به این میزان تولید انتظار میرود که رقمی بین پانزده تا بیست میلیون تن آن صادر گردد.
صادقی مطرح کرد: سرمایه‌گذاری لازم در حوزه اندیشه، امکان تحقق اهداف کلان در حوز‌ههای مختلف اقتصادی، صنعتی و… را فراهم خواهد نمود.
ایشان افزودند: کره‌جنوبی برای رشد خود متکی بتخصص و پژوهشها شد. هرگاه پیوند محکمی میان دانشگاه و صنعت برقرار گردد، راه هموار خواهد شد و برخلاف آن نتیجه مورد انتظار بدست نمی‌آید.
افزایش مصرف مواد معدنی در بیست سال آینده
مرتضی اصانلو، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی معدن دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این گردهمایی با بیان این که حادثه معدن زمستان یورت نشان‌دهنده نیاز به آموزش در معدن کاری و روزآمد کردن تجهیزات معادن است در ادامه اظهار داشت: دورنمای معدن کاری در بیست سال آینده نشان میدهد مصرف محصولات معدنی رو به افزایش است.


اصانلو ادامه داد: مصرف محصولات صنعتی در سال دو هزار نسبت به سال ۱۹۶۰ نشان‌دهنده چهل برابر شدن این رقم بوده و پیش‌بینی میشود در سال ۱۴۱۶ هم میزان مصرف محصولات صنعتی چهل درصد افزایش یابد.
وی افزود: طبق تعریف بانک جهانی درمورد شاخص کیفیت زندگی، مصرف سالانه کانی به ازای هر نفر در امریکا ۲۰/۶ تن است که بالاترین رقم را دارد.
بگفته او، پایین بودن میزان مصرف کانی در کشور بمعنای پایین بودن رشد اقتصادی و نبود رشد کافی زیرساختهاست.
اصانلو در ادامه تصریح کرد: در بیست سال آینده و با توجه به نیاز بشر بمواد معدنی باید میزان تولید نیز افزایش پیدا نماید. در این زمینه راه‌اندازی معادن جدید میتواند مقدار تولید را افزایش دهد. البته در کنار افزایش تولید، باید از روشهای جدید آموزشی برای این صنعت استفاده نمود.
به گفته اصانلو، معدن کاری باید در راستای توسعه پایدار باشد که شامل سه شاخصه است. داشتن محیط‌زیست مناسب یکی از این شاخصه‌هاست زیرا معدن کاری هم راه با تولید باطله‌های بسیار است. در این حوزه شاهد هستیم که در سال ۲۰۱۲ میزان باطله تولید شده از معادن حدود بیست هزارمیلیون تن بوده و امروز که معدن کاری به سمت استخراج ذخایر زیرین زمین پیش میرود باید آمادگی لازم را برای ایجاد مکانهای مناسب بمنظور نگه داری باطله‌ها داشته باشیم.
پرسش و پاسخ در ادامه این گردهمایی، جلسه پرسش و پاسخی درمورد حادثه روی داده در معدن زمستان یورت آزادشهر با حضور ۲ تن از مسئولین این معدن برگزار گردید.
لازم به ذکر است در معدن زغالسنگ زمستان یورت آزاد شهر در ماه پیش بر اثر انفجار چهل و سه تن از معدن کاران جان خود را از دست دادند.
منبع: دنیای معدن

 

کانال تلگرام نظام مهندسی گلستان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲ خرداد ۹۶
1188 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0