راه اندازی سامانه

راه اندازی سامانه جامع آموزشی سازمان درسه ماهه اول ۹۶

آموزش به عنوان یکی از برنامه های مهم سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی همواره جزء اولویت ها و اقدامات اساسی در جهت تقویت بنیه علمی اعضای سازمان قرار دارد بطوری که بند ۴ ماده ۴ قانون تاسیس سازمان اشاره دارد “تلاش در جهت تدوین و اجرای برنامه های بازآموزی و نوآموزی مستمر اعضای سازمان”.

کد خبر: 960228013 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۸ اردیبهشت ۹۶ - ۴:۱۱ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)، به نقل از سازمان نظام مهندسی کشاورزی مرکزی آموزش به عنوان یکی از برنامه های مهم سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی همواره جزء اولویت ها و اقدامات اساسی در جهت تقویت بنیه علمی اعضای سازمان قرار دارد بطوری که بند ۴ ماده ۴ قانون تاسیس سازمان اشاره دارد “تلاش در جهت تدوین و اجرای برنامه های بازآموزی و نوآموزی مستمر اعضای سازمان”.راه اندازی سامانه جامع آموزشی سازمان درسه ماهه اول

راه اندازی سامانه جامع آموزشی سازمان درسه ماهه اول

راه اندازی سامانه جامع آموزشی سازمان درسه ماهه اول

راه اندازی سامانه جامع آموزشی سازمان درسه ماهه اول

از این رو دوره های بازآموزی و نوآموزی اعضاء در سازمان استانها اجرا می شود اما در این بین اثربخشی این دوره ها از موضوعاتی است که این روزها بیشتر مورد توجه مدیران سازمان قرار دارد چرا که هدف از برگزاری این دوره ها ارتقاء مهارت حرفه ای دانش آموختگان بخش کشاورزی است که در نهایت بتوانند با ارائه خدمات فنی و مهندسی در بخش کشاورزی باعث جلب اعتماد در بین کشاورزان و بهره برداران شده و با انتقال دانش و تکنولوژی به سطح مزارع منجر به افزایش بهره وری گردند.
برای اطلاع از گزارش اقدامات و برنامه های معاونت آموزش و فناوری در سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی به سراغ صمد رفیعی رفتیم تا در گفت و گویی به تشریح این موضوعات بپردازیم.

۱- در سال ۹۵ چه تعداد نفر روز دوره آموزشی توسط سازمان استانها برگزار گردید و عمده رویکرد سازمان برای بهبود روند آموزش اعضاء سازمان را تشریح نمایید؟
آموزش پایه و اساس پیشرفت و ترقی محسوب می شود و تجربیات جهانی نشان داده هر کشوری در امر آموزش فعالیت کرده بهره فراوانی برده است. آموزش در تمامی بخش ها از جمله صنعت، خدمات، کشاورزی و تجارت به نفع تولیدکننده و مصرف کننده است و این امر محقق نمی شود مگر با آموزش که امروزه آموزش های ما بر دو پایه تئوری و مهارتی است که در کشور ما اکنون تأکید بر پایه آموزش های مهارتی شده است و این امر به منظور تبدیل علم به کار است.
منابع انسانی پایه اصلی سرمایه و ثروت هر ملت است. اندیشه و تفکر منابع انسانی، معادنی فناناپذیرند و برخلاف سایر معادن که هر چه بیشتر برداشت شوند، کاهش می یابند، این معدن با استفاده بیشتر، توسعه یافته و می تواند مظهر خلاقیت ها و نوآوری های تحول آفرین باشد. امروزه شاهد هستیم که کشورهایی با حداقل منابع طبیعی و زیرزمینی با بهره گیری از منابع انسانی بالاترین درآمد سرانه را در جهان دارا هستند و در واقع سهم منابع انسانی در ارزش افزوده هر کشور، یکی از شاخص های مهم توسعه یافتگی محسوب می شود.
سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جمهوری اسلامی ایران بر اساس اهداف و وظایفی که بر عهده دارد در جهت ارتقای سطح دانش و گسترش فناوری های جدید و نیز کمک به ساماندهی امر اشتغال مهندسین کشاورزی و آماده نمودن آنان برای حضور فعال در عرصه های تولید محصولات کشاورزی تلاش می نماید. همچنین با توجه به نقیصه فقدان برنامه های آموزش عملی و مهارتی دانش آموختگان، با رویکردی جدید، توانمندسازی علمی و مهارتی عوامل فنی را در دستور کار خود قرار داده است. بر این اساس در سال ۱۳۹۵ در مجموع حدود ۱۳۵ هزار نفر-روز آموزش در کل کشور توسط سازمان برگزار شد.

۲- در حوزه کارشناسان رسمی در سال گذشته چه آزمونهایی برگزار شد لطفا آمار مربوطه را اعلام نمایید؟
در سال ۱۳۹۵ در حوزه کارشناسی رسمی اقدامات مختلفی پیگیری و اجرا شد که از اهم این فعالیت ها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
– برنامه ریزی و برگزاری مراسم تحلیف هفتمین دوره کارشناس رسمی سازمان با حضور ۱۹۰ کارشناس رسمی
– برنامه ریزی و انجام مصاحبه از پذیرفته شدگان آزمون هشتمین دوره کارشناسان رسمی سازمان با رویکرد تخصصی شدن و کوتاه سازی زمان انجام مصاحبه و اعلام نتایج آن
– برنامه ریزی و برگزاری دوره آموزش عمومی هشتمین دوره کارشناسان رسمی به صورت متمرکز برای نخسیتن بار به منظور ارتقای شاخصه های کیفی دوره آموزشی و اثر بخشی بیشتر دوره در آماده سازی اعضاء برای ورود به حرفه کارشناسی رسمی با بهره گیری از اساتید صاحب نام کشور
– راه اندازی سامانه اینترنتی تمدید پروانه کارشناسان رسمی سازمان

۳- در حال حاضر ۱۱۶۰ نفر از اعضاء سازمان در طی هفت دوره به عنوان کارشناس رسمی انتخاب شدند، سازمان تاکنون چه اقداماتی را در خصوص ارجاع پرونده به آنها انجام داده است؟
• پیگیری بهره گیری از کارشناسان رسمی سازمان توسط دستگاه های اجرایی در سطوح استانی و ۱۷ مرجع کشوری مرتبط در سطح ملی
• تهیه اساسنامه کانون کارشناسان رسمی سازمان و پیگیری تشکیل کانون به منظور مشارکت بیشتر کارشناسان در امور صنفی تخصصی مربوطه
• برگزاری دوره کارآموزی یک ساله برای متقاضیان هشتمین دوره کارشناسان رسمی سازمان به منظور توانمندسازی کارشناسان رسمی در حوزه های هشت گانه
• تهیه و تدوین و انتشار کتاب لیست اسامی کارشناس رسمی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی

۴- سال گذشته شاهد تغییراتی در روند برگزاری آزمون کارشناسان رسمی بودیم، در این خصوص توضیح دهید؟
با توجه به ضرورت، از سال ۹۴ یکسری تغییراتی در فرآِیند ثبت نام و برگزاری آزمون کارشناسان رسمی به همراه بقیه آزمون های تخصصی در سازمان انجام شد. بر این اساس، هم اکنون تمام فرآیند ثبت نام و بررسی پرونده های متقاضیان آزمون های تخصصی (آزمون های کارشناسی رسمی، طراحی و اجرای سامانه های نوین آبیاری، مسؤولین فنی و آزمون ادواری) به صورت الکترونیکی از طریق سامانه خدمات الکترونیکی سازمان انجام می گردد.

۵- تفاهم نامه هایی که در سال ۹۵ توسط معاونت آموزش و فناوری پیگیری و منعقد شد را اعلام نمایید؟
تفاهم نامه های انعقاد شده با مراکز و دستگاه¬های اجرایی در سال ۹۵ به شرح ذیل می باشد:
– تفاهم نامه آموزشی سازمان با انجمن ارگانیک ایران به منظور پیگیری فعالیتهای فنی و آموزشی مشترک
– تفاهم نامه آموزشی با موسسه آموزش های عالی علمی کاربردی جهاد کشاورزی به منظور بهره گیری از ظرفیت های سازمانی و هم افزایی توانمندی ها و امکانات و اجرایی نمودن سیاستهای اقتصاد مقاوتی
– تفاهم نامه با دانشگاه آزاد اسلامی به منظور پیگیری آموزشهای مهارتی و موضوع ماده (۲۳) قانون افزایش بهره وری ناظر بر ضرورت کارورزی دانشجویان کشاورزی
– تفاهم نامه همکاری با مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری به منظور اجرای آزمون و برگزاری دوره های آموزشی آمادگی آزمون و واگذاری دوره های آموزشی تکمیلی در حوزه سامانه های نوین آبیاری
– عضویت در دبیرخانه توسعه همکاری های مشترک ایران و آفریقا مستقر در دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی پیرو انعقاد تفاهم نامه ایران و آفریقای جنوبی در بخش کشاورزی به عنوان دبیر کارگروه فنی، آموزش، تحقیقات و خدمات فنی

۶- تاکنون ۱۱ آزمون طراحی و اجرای سیستمهای آّبیاری تحت فشار برگزار شده است، چه اقداماتی در خصوص تسهیل روند برگزاری این آزمون در سال ۹۵ انجام شد؟
– تا کنون ۱۱ آزمون طراحی و اجرای سامانه های نوین آبیاری با همکاری مجری سامانه های نوین آبیاری برگزار شده است که هم اکنون تمامی مراحل ثبت نام، بررسی پرونده های متقاضیان، اعلام نتایج، ثبت اعتراضات به نتایج آزمون مذکور همه به صورت الکترونیکی از طریق سامانه خدمات الکترونیکی سازمان انجام می گیرد. نکته مهم این که بر اساس تفاهم نامه همکاری مشترک با مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری، برگزاری دوره های آموزشی تکمیلی در حوزه سامانه های نوین آبیاری نیز به سازمان واگذار شده است.

۷- سال گذشته شاهد تلاش و پیگیری مستمر موضوع تعیین صلاحیت و رتبه بندی توسط معاونت آموزش و فناوری بودیم که گزارش اقدامات آن اطلاع رسانی شد، لطفا آخرین وضعیت پیگیری رو توضیح دهید؟
بر اساس تبصره (۶) ماده (۲) قانون افزایش بهره وری و منابع طبیعی (مصوب ۱۳۸۹ مجلس محترم شورای اسلامی) که به عنوان قانون مؤخر مورد استناد می باشد تعیین صلاحیت و صدور گواهی رتبه بندی شرکت هاومراکز موضوع این ماده به طور خاص، به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی واگذار شده است و آیین نامه اجرایی نحوه رتبه بندی این مراکز نیز به تصویب هیأت محترم دولت رسیده است که متأسفانه تاکنون این موضوع محقق نشده است. بر این اساس، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور پیگیری های مجدانه و مصرانه خود را از مراجع ذیصلاح انجام داده است که به شرح ذیل می باشد:
۱) پیگیری موضوع از سازمان برنامه و بودجه کشور: کماکان سازمان برنامه و بودجه کشور بر اساس ماده (۲۲) قانون برنامه و بودجه (مصوب ۱۰/۱۲/۱۳۵۱) (صفحه شماره ۷ پیوست) و حکم مواد (بند الف ماده ۲۱۵ و بند ل ماده ۲۲۴) قانون برنامه پنجم توسعه که به¬صورت عام صلاحیت و رتبه بندی را به سازمان برنامه و بودجه کشور واگذار نموده است، خود را تنها مرجع صلاحیت دار رتبه بندی در همه امور می داند.
۲) پیگیری موضوع از معاونت حقوقی رییس جمهوری: بر اساس پیگیری های انجام شده، معاونت حقوقی رییس جمهوری با این استدلال که؛ اولا دایره شمول حکم مواد (۲۱۵ و ۲۲۴) قانون برنامه پنجم توسعه نسبت به حکم تبصره(۶) ماده(۲) قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی عام می باشد، ثانیا با توجه به عدم نسخ حکم خاص مقدم به وسیله حکم عام موخر و اینکه در تصویب مواد (۲۱۵ و ۲۲۴) قانون برنامه پنجم توسعه، نسخ تبصره(۶) ماده(۲) قانون افزایش بهره¬وری را در نظر نداشته است و ثالثا آیین نامه اجرایی تبصره (۶) ماده(۲) قانون مذکور نیز در زمان اجرای قانون برنامه پنجم توسعه(۳۰/۰۷/۹۱) به تصویب هیات وزیران رسیده و مورد ایراد مراجع نظارتی ذیربط نیز قرار نگرفته است و رابعا با توجه به درج آیین نامه مذکور در سـامانه مـلی قـوانین و مقـررات، اعلام کرده است که مرجع تعیین صلاحیت و رتبه بندی مشاوران و پیمانکاران مراکز مذکور در ماده قانونی مورد نظر، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی است و لذا این قانون بایستی برای دستگاه¬های ذیربط لازم الاجرا باشد (فایل پیوست).
۳) پیگیری موضوع از دیوان محاسبات: پیگیری¬های انجام شده موضوع از طریق دیوان محاسبات کشور، حاکی از آن است که این مرجع ذیصلاح نیز موضوع را مورد تأیید می داند ولی تاکنون این موضوع به صورت مکتوب به این سازمان اعلام نشده است.
۴) پیگیری موضوع از دیوان عدالت اداری: با توجه به پیگیری های قبلی، مکاتبه ای نیز با ریاست محترم دیوان عدالت اداری انجام شده است که تاکنون نتیجه این مکاتبه به این سازمان اعلام نشده است.

۸- اولین آزمون مسؤولین فنی واحدهای تولیدی با چه رویکردی در سازمان کلید خورد و چه اقداماتی در این خصوص صورت گرفته است؟
آزمون مسؤولین فنی واحدهای تولیدی در راستای اجرای دستورالعمل سازماندهی مسؤولین فنی و به منظور تحقق افزایش ضریب نفوذ دانش، مهندسی سازی فرایند تولید، نوآوری و خلاقیت در کاهش هزینه و افزایش درآمد، افزایش شاخص بهره وری و راندمان تولید در مزرعه و بهبود ضریب تبدیل غذایی و کاهش تلفات در حال اجرا می¬باشد.
در این خصوص فرآیند ثبت نام متقاضیان اولین آزمون سراسری مسؤولین فنی واحدهای تولیدی در سه حوزه گلخانه، دام و قارچ خوراکی در بهمن و اسفند سال ۹۵ به صورت الکترونیکی انجام شد که آزمون مذکور با حضور حدود ۲۹۰۰ متقاضی در ۱۵ اردیبهشت سالجاری در ۳۱ حوزه امتحانی به طور همزمان برگزار شد.

۹- با توجه به اهمیت راه اندازی سامانه جامع آموزشی سازمان، تاکنون چه اقداماتی در این خصوص صورت پذیرفته است؟
با عنایت به ضرورت و اهمیت راه اندازی سامانه جامع آموزشی (به منظور هماهنگی بیشتر برنامه های آموزشی)، معاونت آموزشی در سال ۹۵ پیگیری موضوع را در دستور کار خود قرار داد که پس از طی فرآیند استعلام قیمت، یک شرکت برای طراحی موضوع انتخاب شد. پروپوزال موضوع توسط این معاونت تهیه و در جلسات متعددی موضوع با حضور نماینگان شرکت مربوطه در سازمان مورد بررسی واقع شد. در نهایت طراحی سامانه در نیمه دوم سال ۹۵ شروع شد و برنامه ریزی شده است در سه ماهه اول سال ۹۵ این سامانه به مورد اجرا گذاشته شود.

۱۰- سیاستهای برنامه ای معاونت آموزش و فناوری سازمان مرکزی در سال ۹۶ را اعلام نمایید؟
– مهارت آموزی و حرفه آموزی اعضای از طریق ارائه آموزش های مهارتی و هدفمند
– توسعه ابزارهای فناوری اطلاعات و به¬کارگیری آن در اجرای آموزش های مجازی و برگزاری آزمون ها
– توسعه دوره های آموزشی در قالب:
– آموزش های بین سطوح تحصیلی
– آموزش های کوتاه مدت
– کارگاه های آموزشی
– تورهای علمی تخصصی
– آموزش های علمی کاربردی
– به کارگیری ظرفیت های نرم افزاری و سخت افزاری موجود در بخش
– استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های اعضاء در برنامه های اجرایی

 

منبع: سازمان نظام مهندسی کشاورزی مرکزی

کانال تلگرام نظام مهندسی نقشه برداری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۸ اردیبهشت ۹۶
1274 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0