نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند رئیسان سازمان نظام مهندسی ‌استانها

نظام مهندسی در اداره امور به مهندسین اعتماد نماید

امروزه جمعیت خیلی زیادی از مهندسین از دانشگاهها فارغ التحصیل و با گذشت 3 سال عضو سازمانهای نظام مهندسی میشوند. این در حالی است که این مهندسین عملا نه در دانشگاهها بصورت فنی و اصولی آموزشهای لازم را میبینند و نه خود بشکل عملی اقدام خاصی را انجام داده‌اند که طبق آن بتوانند حرفی برای گفتن در حوزه صنعت ساختمان داشته باشند.

کد خبر: 960227010 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۶ - ۱:۳۱ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،امروزه جمعیت خیلی زیادی از مهندسین از دانشگاهها فارغ التحصیل و با گذشت ۳ سال عضو سازمانهای نظام مهندسی میشوند. این در حالی است که این مهندسین عملا نه در دانشگاهها بصورت فنی و اصولی آموزشهای لازم را میبینند و نه خود بشکل عملی اقدام خاصی را انجام داده‌اند که طبق آن بتوانند حرفی برای گفتن در حوزه صنعت ساختمان داشته باشند.نظام مهندسی در اداره امور به مهندسین اعتماد نماید

نظام مهندسی در اداره امور به مهندسین اعتماد نماید

سازمان نظام مهندسی ساختمان

نظام مهندسی در اداره امور به مهندسین اعتماد نماید

طبق این اساس رئیسان سازمان نظام مهندسی ‌استانها راه کارهای بالارفتن سطح تخصص و بروزرسانی دانش مهندسین را تشریح نموده اند.
نظام مهندسی بتقویت دانش مهندسین برگردد
در این راستا رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی در پاسخ به راه کارهای پیشنهادی برای بروزرسانی سطح دانش مهندسین بیان کرد:برگزاری دورههای آموزشی و آموزشهای مجازی میتواند برشد دانش مهندسین و آشنایی آن ها با علم روز مهندسی و آگاهی از تکنولوژیهای جدید موجود بسیار کمک کند.
مجید توتون چی با اشاره به این که راهنمایی متقاضیان در زمینه موضوعات مربوط بمهندسی لازم است تا بتوانند بهترین سیستمها را برای انجام امورات خود انتخاب نمایند گفت: نکته بسیار مهم تر این است که از سرمایه‌های کشور نگهداری نماییم.
توتون چی تصریح کرد: به این دلیل که از طریق راهنمایی موثر و مفید، مردم در طراحی و اجرای ساختمان از مصالح بهینه استفاده میکنند و به این ترتیب سرمایه‌های کشور در حد نیاز ساختمان و نوع کاربری و خصوصیات و مکان ساختمان مورد استفاده قرار میگیرد.
لزوم ارتباط میان دانشگاهها و سازمانهای نظام مهندسی
هم چنین رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان با بیان این که بالا رفتن دانش و تخصص مهندسین در بحث ارائه خدمات مهندسی از دانشگاهها آغاز میشود ادامه داد: در این زمینه ارتباط میان دانشگاهها و سازمانهای نظام مهندسی میتواند خیلی موثر باشد. درواقع وقتی مهندسین از دانشگاه خارج میشوند لازم است که از حداقلهای علم روز آگاه باشند.
عبدالرضا قاسمیان با اشاره به این مطلب تصریح کرد: از طرفی با توجه به کثرت دانشگاههای غیرانتفاعی، آزاد و… در شهرهای مختلف تعداد فارغ‌التحصیلین رشته های مهندسی خیلی زیاد شده است.
قاسمیان با اشاره به این که هرچند درمورد نحوه قبولی در آزمونها سخت گیری حساب شده ای وجود دارد افزود: ولی در گذشته در زمان تمدید پروانه اشتغال هم مهندسین ملزم بودند تا دورههای بسیاری را بگذرانند اما الان فقط برای ارتقای پایه دورههای خاص برگزار میشود که بنظر میرسد این دورهها هم خیلی واقعی نیست.
وی افزود: یعنی مهندسین در طول یک روز یا یک‌ونیم روز دورههایی را میگذرانند که چندان تاثیرگذار نیست. از طرفی روند انتخاب اساتید هم صحیح نیست و میطلبد که اساتید قویتر و به روزتری را برای ارتقای پایه نظام مهندسی انتخاب نماییم تادرنهایت شاهد بالارفتن سطح تخصص مهندسین باشیم.
حمایت دولت از مهندسین جوان ضروری است
علاوه بر این رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه نیز با اشاره به این که برای بالا رفتن سطح دانش مهندسین باید زیاد کار گردد عنوان کرد: اخیرا دانشگاهها خروجی بسیاری برای تزریق مهندس به سازمانهای نظام مهندسی داشته‌اند و خروجی دانشگاهها مانند سابق با حساب و کتاب نبوده است و حالا در بخش عمران شاید تعداد خیلی زیادی از مهندسین روی کار آمده‌اند که عملا هیچ کار عملی انجام نداده‌اند.
علی اصغر همتی اذعان کرد: جمعیت خیلی زیادی از مهندسینی که از دانشگاهها فارغ التحصیل و ۳ سال بعد عضو سازمان میشوند، عملا نه آموزش درست دانشگاهی میبینند و نه به شکل عملی کاری انجام داده‌اند.
همتی با اعلام با این که باید در زمینه ساماندهی مهندسین برنامه ریزی گردد مطرح کرد: از آن جایی که خروجی دانشگاهها قابل جذب در بازار نیست، باید روی آن ها سرمایه‌گذاری گردد و این سرمایه‌گذاری باید بشکلی باشد که دولت نیز به آن ها کمک کند؛ هم بلحاظ حل مشکل بیکاری این مهندسین و هم این که مهندسین جایگاهی پیدا کنند که اگر بعدها کار به آن ها ارجاع داده شد، متخصص و کاربلد باشند.


همتی افزود: اگر دستگاههای ذی ربط کمک کنند تا مهندسین جذب سازمانها ‌شوند و یا به طرقی آن ها را به گروههای سازنده ساختمان و گروههای نظارت قوی تر وصل کنند و در صورت امکان درآمدی هرچند مختصر برای آن ها پیش‌بینی گردد، میتواند در بین مهندسین ایجاد انگیزه بکند.
وی تاکید کرد: در سال هشتاد ونه اعلام گردید که مجری کم داریم و به مهندسین پایه ۳ که تجربه و آگاهی بسیاری از ساخت‌وساز نداشتند، مجوز داده شد که شرکت مجری راه‌اندازی نمایند. ولی این شرکتهای مجری بجای این که بوضعیت ساخت‌وساز کمک نمایند، بیش تر مشکل‌ساز شدند.
همتی با ارائه این مثال اذعان کرد: بهمین علت در مورد چنین مواردی باید تجدیدنظر و روی آموزش جوانهایی که وارد بازار کار میشوند، کار شود. بنحوی که سازمانها نه صرفا بصورت برگزاری کلاس و دوره، بلکه بصورت اساسی در این حوزه وارد گردند و مبالغی هم برای آن ها تزریق گردد تا مهندس جوانی که وارد سازمان نظام مهندسی میشود، امیدوار بکار باشد.
این مسئول اظهار داشت: باید مهندسین جوان از سوی دستگاهها، مجریان، سازندگان و مالکانی که ساخت‌وساز انجام میدهند و یا شرکتهایی که پروژه یگیرند، حتی بصورت غیررسمی بکار گرفته شوند و این افراد حداقل درآمد اندکی داشته باشند تا کم ‌کم با محیط کار عملی آشنا گردند.
برگزاری دورههای آموزشی اجباری و اختیاری
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی هم اذعان کرد: از آنجایی که بحث ارتقا و به روز رسانی دانش مهندسین بخصوص در حیطه فعالیتهای مهندسی از اهمیت به سزایی برخوردار است، برگزاری دورههای آموزشی اجباری و اختیاری یکی از اولویتهای مهم سازمان بشمار میرود.
علی اکبر رمضانی بحث به روز رسانی دانش مهندسین را یکی از وظیفه های مهم سازمان نظام مهندسی ساختمان نام بردو افزود: امیدواریم تمامی تلاشهای انجام شده در این زمینه بتواند ما را به اهداف بزرگ سازمان که در راستای منافع مردم است، برساند.
منبع: سازه نیوز

 

کانال تلگرام برق ساختمان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۷ اردیبهشت ۹۶
1055 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0