خروج پیکر هفت معدن چی دیگر از معدن آزادشهر

معادن ایران؛ استانداردهای غیراجباری، نظارت های تشریفاتی

ایران با دارا بودن حدود شصت و هشت نوع ماده معدنی غیرنفتی در میان پانزده قدرت معدنی جهان جای گرفته ولی ضریب ایمنی در این معادن در پایینترین سطح خود قرار دارد.

کد خبر: 960226023 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۶ - ۸:۵۶ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)، ایران با دارا بودن حدود شصت و هشت نوع ماده معدنی غیرنفتی در میان پانزده قدرت معدنی جهان جای گرفته ولی ضریب ایمنی در این معادن در پایینترین سطح خود قرار دارد.معادن ایران؛ استانداردهای غیراجباری، نظارت های تشریفاتی

معادن ایران؛ استانداردهای غیراجباری، نظارت های تشریفاتی

معادن ایران؛ استانداردهای غیراجباری، نظارت های تشریفاتی

معادن ایران؛ استانداردهای غیراجباری، نظارت های تشریفاتی

یکی از مشاغلی که همگان به آن بعنوان سختترین شغل دنیا نگاه میکنند کار در معدن است. این حوزه از اقتصاد کشور که مبتنی بر کشف و استخراج منابع و ذخایر طبیعی است یکی از درآمدزاترین بخشهای تولیدی کشور محسوب میشود.
بعد از وقوع حادثه معدن زمستان یورت آزاد شهر و کشته شدن بیش از چهل نفر از اهالی استان گلستان در این معدن خبرگزاری مهر تلاش دارد با معرفی و تشریح مسئولیتها، اهداف و وظایف و سهم بخشهای مختلف مرتبط با امور معدنی کشور، مسئولیت هر یک از این بخشها در اجرای استاندارد و ایمنی در معادن و حفظ جان تمامی شاغلین در معدن را شناسایی و سهم هر یک از این بخشها را درپیش گیری از بروز حوادثی از این دست مشخص نماید.
ایران کشوری غنی از ذخایر معدنی
ایران با دارا بودن حدود شصت وهشت نوع ماده معدنی (غیرنفتی)، بیش از سی وهفت بیلیون تن ذخایر کشف شده و بالغ بر پنجاه وهفت بیلیون تن ذخایر بالقوه در میان پانزده قدرت معدنی جهان جای گرفته و یکی از کشورهای غنی از حیث داراییهای معدنی بحساب می‌آید.
این در حالی است طبق آخرین گزارشهای مرکز آمار ایران، طی سال نودوسه مجموعاً نودویک هزار وهشتصد وشصت و نه نفر در معادن در حال بهره‌برداری کشور اشتغال داشته‌اند که از این تعداد بیست و یک هزاروسیصد وهفتاد ودو نفر کارگران ساده، بیست و شش هزاروچهارصد و سیزده نفر کارگران ماهر، چهار هزار وچهارصد و هشت نفر تکنسینها، پنج هزاروچهارصدوپنجاه و هشت نفر مهندسان، پانزده هزارودویست و بیست نفر شاغلین امور حمل و نقل و هجده هزارونهصدونودوهشت نفر شاغلین امور اداری و مالی بوده‌اند.

در بین بخشهای مختلف معادن سنگ آهن، سنگهای تزئینی و زغال سنگ به ترتیب با هجده هزاروچهارصدودوازده ، هجده هزاروهشتصدوپنجاه و یک، یازده هزارودویست و بیست و پنج نفر بیش ترین تعداد شاغلان را دارا بوده‌اند.
با در نظر گرفتن این آمار که احتمالا طی ۲ سال نودوچهار و نودوپنج کاهش یا افزایش داشته است، میتوان گفت جمعیتی حدود صد هزار نفر در معادن مختلف کشور مشغول بکار میباشند. این جمعیت فارغ از نوع کار و خدماتی که ارائه میدهند تنها از یک جنبه در شرایطی مشابه مشغول بکار هستند؛ضریب ایمنی و خطرات کار در معادن تقریبا برای این جمعیت صد هزار نفری یکسان است.
بعد از فاجعه اخیر در معدن زمستان یورت آزاد شهر مطالب زیادی در مورد رعایت استاندارد ایمنی در معادن منتشر گردید. ولی در هیچیک از این مطالب ارگان، نهاد و یا دستگاه ناظر بر اجرای استانداردهای ایمنی در این معادن مشخص نشد.
وزارت کار،‌ وزارت صنعت، وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست، سازمان نظام مهندسی معدن و انجمنهای مختلف مرتبط با فعالیت معدنی، در این بخش بعنوان نهادهای حاکمیتی و تصمیمگیر محسوب میشوند.
ولی بعد از بروز واقعه زمستان یورت هر یک از این نهادها و دستگاههای دولتی با انتشار تکذیبیه از مسئولیت خود در حفظ ایمنی قریب به صد هزار نفر معدن کار در کل کشور سرباز زده و بهره بردار معدن را مسئول اصلی بروز این حادثه دانستند.
حال آن که با وجود سرمایه گذاری میلیاردی در بخش معدن و درآمدزایی این بخش برای دولت از محل بهره مالکانه، ارزآوری، جلوگیری از واردات محصولهای معدنی و … نمیتوان گفت معدن بطور کامل متعلق به بخش خصوصی بوده و بخشهای دولتی هیچ سهمی در پیش گیری از حوادث معادن ندارند.
نقش و جایگاه سازمان نظام مهندسی معدن در اجرای استاندارد کار در معادن
در این ارتباط بد نیست به هدف ها و وظیفه های سازمان نظام مهندسی معدن در حوزه حفظ جان معدن کاران نگاهی بیندازیم.
سازمان نظام مهندسی معدن توسط یک شورای مرکزی مرکب از یازده نفر و در دورههای سه ساله مدیریت میشود.


تعداد اعضای شورای مرکزی از رشته های مختلف به ترتیب زیر است:
معدن : چهار نفر
زمین شناسی : سه نفر
متالورژی استخراجی : دو نفر
نقشه برداری : دو نفر
در بررسی تارنمای سازمان نظام مهندسی معدن شرح وظایف تمامی افراد مرتبط و مشاغل مختلف معدن در دسترس است ولی در حوزه نظارت بر اجرای ایمنی و استاندارد هیچ اطلاعاتی مشاهده نمیشود.
در بخشی از هدف ها و شرح وظیفه های شورای مرکزی این سازمان برگرفته از ماده صدوشش آییننامه اجرایی نظام مهندسی معدن، چند بند مرتبط با این موضوع به چشم میخورد که هیچ مسئولیت حقوقی مشخصی را در مورد بروز حادثه در نتیجه عدم رعایت استاندارد متوجه این سازمان نمیکند.
ج- هم کاری با وزارت صنایع و معادن در زمینه گرداوری اطلاعات مقررات معدنی و استانداردهای مربوط.
چ- هم کاری با وزارت کار و امور اجتماعی در زمینه بالا رفتن سطح مهارت کارگزان شاغل در فعالیت های معدنی و تعیین استاندارد مهارت و کنترل آن.
ح- هم کاری با سازمان حفاظت محیط زیست در مورد گرداوری و اجرای مقررات و استانداردهای زیست محیطی.
ق- انجام هر نوع وظیفه دیگری که بموجب قانون و آییننامه اجرایی و سایر مقررات و یا عرفا ضروری باشد.
تبصره ۱- وظایف شورای مرکزی در سطح کشور مانع از اقدام هیئت مدیره سازمان های استان در زمینه برخی از وظایف فوق که در مقیاس استانی قابل انجام میباشد،نخواهد بود.
تبصره ۲- شورا میتواند بخشی از وظایف و اختیارات خود را به رئیس سازمان تفویض نماید.
منبع: تسنیم

 

کانال تلگرام تاسیسات برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۶ اردیبهشت ۹۶
1190 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0