مسئولین فنی معادن چشمهای نظارتی سازمان هستند سعید صمدی

مخالفت دولت با پرداخت مطالبات معادن زغال‌سنگ

رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد با اشاره به این که سال پیش از دولت خواستیم یک ردیف اعتباری برای حمایت از معادن زغال‌سنگ در نظر بگیرد، بیان کرد: دولت با این مسئله موافقت نکرد و اکنون شاهد ایمنی پایین درخیلی از معادن زغال‌سنگ هستیم.

کد خبر: 960219024 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۹۶ - ۳:۰۱ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد با اشاره به این که سال پیش از دولت خواستیم یک ردیف اعتباری برای حمایت از معادن زغال‌سنگ در نظر بگیرد، بیان کرد: دولت با این مسئله موافقت نکرد و اکنون شاهد ایمنی پایین درخیلی از معادن زغال‌سنگ هستیم.مخالفت دولت با پرداخت مطالبات معادن زغال‌سنگ

سازمان نظام مهندسی معدن

سازمان نظام مهندسی معدن

مخالفت دولت با پرداخت مطالبات معادن زغال‌سنگ

سعید صمدی با اعلام این که معادن زغال‌سنگ از شرایط مناسب اقتصادی و ایمنی برخوردار نیستند، گفت: بدلیل وضعیت نامناسب مالی، این معادن نمیتوانند تحت کنترل قرار گیرند و خیلی از کارگران معدن با عقب‌افتادگی دست مزد روبرو هستند.
صمدی ادامه داد: سال پیش از دولت خواستیم تا یک ردیف اعتباری برای شرکت ذوب‌‌آهن اصفهان ایجاد کند تا طلب دویست تا سیصد میلیارد تومانی معادن زغال سنگ را بپردازد اما این مسئله مورد موافق قرار نگرفت.
صمدی افزود:‌ شرکت ذوب‌ آهن در حالی طلب معادن زغال سنگ را پرداخت نمیکند که در خرید زغال سنگ از شرکتهای خارجی هزینه آن را بصورت نقدی و بالاتر از نرخ خرید زغال سنگ داخلی میپردازد.
وی با اشاره به این که ایمن‌سازی معادن زغال سنگ با هزینه‌های پایین امکانپذیر است، تصریح کرد:‌ اکنون معادن زغال سنگ کشور از تکنولوژی روز برخوردار نیستند و طی سالهای پیش اقدامی برای به‌ روز رسانی تکنولوژی آن ها صورت نگرفته است.
به گفته او، قیمت جهانی زغال سنگ حدود دویست و ده دلار است و این در حالی است که زغال سنگ داخلی حدود چهارصدوپنجاه هزار تومان از معدن کاران خریداری میشود که پول آن نیز با تأخیر نه ماهه پرداخت میشود.
* با وجود سه یا چهار سیستم نظارتی، انفجار معدن استان گلستان جای سوال دارد
صمدی با اشاره به این که باید به سمت معادن سایز بزرگ زغال‌ سنگ حرکت کنیم و از تکنولوژی روز بهره مند شویم، در مورد انفجار معدن زغال سنگ استان گلستان نیز گفت: در معادن زغال سنگ، دستگاههای هشداردهنده‌ای وجود دارد که نصب آن ها هزینه بسیاری را بهمراه ندارد.

وی تصریح کرد: یک درصد گاز متان بمنزله اعلام خطر در معدن است، اگر این میزان به دو درصد برسد، کارگاه تعطیل میشود و در صورتیکه پنج تا هفت درصد باشد انفجار صورت خواهد گرفت.
رئیس کمیسیون معدن زغال سنگ افزود: هم چنین تجهیزات مورد استفاده در معادن زغال سنگ باید «ضد گاز» شده باشند تا در معدن منفجر و خطرآفرین نگردد.
صمدی با تاکید به این که هر معدن دارای یک ناظر از سازمان نظام مهندسی معدن است، تاکید کرد: سازمان صنایع و معادن استانها نیز بر فعالیت معادن نظارت دارند و علاوه بر این، ناظران وزارت کار نیز بر عمل کرد معادن ناظر هستند.
وی اذعان کرد: با وجود سه یا چهار سیستم نظارتی، باز هم شاهد انفجار معدن زغال سنگ گلستان بودیم که جای سؤال دارد.
بگفته ایشان، معادن زغال سنگ معمولاً یک تیم مسئول ایمنی دارند و علاوه بر این، یک تیم امداد و نجات نیز در این معادن فعالند.
* ارائه پیشنهادهای معدنی به نامزدهای ریاست جمهوری
صمدی در ادامه با اشاره به این که ایران دارای یک میلیارد و چهارصد میلیون تن ذخیره زغال سنگ است، عنوان کرد: اکنون سالانه یک میلیون تن زغال سنگ در کشور تولید میشود و علاوه بر این، ۱٫۵ میلیون تن زغال سنگ نیز وارد میکنیم که پیش‌بینی میشود مصرف داخل طی سالهای آینده به پنج میلیون تن برسد.


وی اظهار داشت: با توجه به اهمیت این مسئله، ایجاد یک سازمان مشخص برای مدیریت معادن زغال سنگ کشور ضروری است که این مسئله را در قالب پیشنهادهایی بصورت مکتوب به نامزدهای ریاست جمهوری ارائه نموده‌ایم.
رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد هم چنین در مورد پیشنهادات دیگر ارائه شده به نامزدهای ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: اجرای اصل چهل و چهار قانون اساسی در بخش معدن یکی دیگر از پیشنهادات ما است.
صمدی بیان داشت: اکنون پروانه بخش عمده‌ای از ذخایر معدنی به نام دولت است و بخش خصوصی با تردید در این بخش کار میکند که اگر پروانه بهره‌برداری به نام بخش خصوصی صادر گردد، امکان جذب سرمایه از طریق بورس برای آن فراهم میشود و در عین حال، بر مبنای پروانه صادر شده نیز مالیات، حقوق دولتی و بهره مالکانه پرداخت خواهد گردید.
* بنگاه ‌داری ایمیدرو
او در ادامه با اشاره به برگزاری سمینارها و کنفرانسهای مختلف برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در بخش معدن، یادآور شد: دولت باید تسهیل‌کننده ورود و خروج طرفهای خارجی باشد، نه این که طرف قرارداد و مذاکره آن ها قرار گیرد.
وی اضافه کرد: دولت رقیب بخش خصوصی شده و در حال حاضر علاوه بر معادن بزرگ، پنجاه تا شصت معدن متوسط نیز در دست دولت است که بخش قابل توجهی از آن ها زیان‌ده هستند.
بگفته ایشان، سازمان توسعه معادن برای توسعه بخش معدن ایجاد شده است تا بازارهای خارجی رصد کند و اطلاعات لازم را به معدن کاران بخش خصوصی ارائه نماید، ولی اکنون خودش بنگاهداری میکند.
* افتتاح معدن پیش از طراحی
ایشان با اشاره به افتتاح معدن زغال‌ سنگ گلیران در هفته پیش توسط سازمان توسعه معادن، افزود: این معدن با ذخیره سی هزار تن در حالی هفته پیش افتتاح گردید که چند روز پیش در روزنامه، آگهی برای جذب مشاور طراحی معدن بچاپ رسیده بود.
صمدی ادامه داد: به این ترتیب معدنی که هنوز طراحی نشده، به بهره‌برداری رسیده است.
او در ادامه ایجاد شفافیت اطلاعات در بخش معدن را از جمله ملزومات این بخش نام برد و مطرح کرد: در پیشنهاداتی که به نامزدهای ریاست جمهوری ارائه نمودیم از آن ها خواستیم تا زمینه لازم را برای شفاف شدن قراردادهای معدنی فراهم گردد و بجای شعار برای برخورد با فساد، زمینه فساد برچیده گردد.
* طرح جامعی برای بخش معدن گرداوری نشده است
حسن نیک کار نایب رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد نیز در این میزگرد خبری با اعلام این که بخش معدن هم زیر نظر وزرات صنعت و هم زیر نظر سازمان توسعه معادن قرار دارد، اظهار داشت: هیچکس احساس مسئولیت نمیکند و طرح جامعی برای بخش معدن گرداوری نشده است.
نیک کار هم چنین در مورد قدیمی بودن تکنولوژی تولید زغال سنگ در کشور، بیان کرد: در تکنولوژی نوین دنیا، زغال سنگ در زیر زمین حرارت داده شده و انرژی آن بصورت گاز متان از طریق یک چاه خارج میشود که مورد استفاده قرار میگیرد.
نیک‌ کار افزود: از انرژی ایجاد شده میتوان برای تولید برق نیز استفاده کرد بطوریکه ذخایر معدن زغال سنگ طبس بتنهایی جواب گوی تأمین برق مصرفی ایران خواهد بود.
ایشان گفتند: در این باره پیشنهادی را بوزارت صنعت و حتی بالاتر از آن ارائه کردیم و گفتیم فرصتی دهید که بخش خصوصی و یا خودتان این طرح را اجرا نمایید، اما هنوز کار قابل قبولی در این زمینه صورت نپذیرفته است.

منبع: پارس

 

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی برق اسفند ۹۵

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۹ اردیبهشت ۹۶
1229 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0