وزیر صنعت ، معدن و تجارت بیان کرد :

کمیته حقیقت یاب برای بررسی حادثه معدن ذغال سنگ آزادشهر تشکیل گردید

وزیر صنعت ، معدن و تجارت بیان کرد : کمیته حقیقت یاب امروز با مشارکت نماینده های وزارت خانه های صنعت ، معدن و تجارت هم چنین تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، سازمان نظام مهندسی معدن و دستگاه های مرتبط تشکیل گردید.

کد خبر: 960216027 تاریخ انتشار: شنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۶ - ۱۱:۲۶ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)، وزیر صنعت ، معدن و تجارت بیان کرد : کمیته حقیقت یاب امروز با مشارکت نماینده های وزارت خانه های صنعت ، معدن و تجارت هم چنین تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، سازمان نظام مهندسی معدن و دستگاه های مرتبط تشکیل گردید.کمیته حقیقت یاب برای بررسی حادثه معدن ذغال سنگ آزادشهر

کمیته حقیقت یاب برای بررسی حادثه معدن ذغال سنگ آزادشهر

کمیته حقیقت یاب برای بررسی حادثه معدن ذغال سنگ آزادشهر

کمیته حقیقت یاب برای بررسی حادثه معدن ذغال سنگ آزادشهر

کمیته حقیقت یاب برای بررسی حادثه معدن ذغال سنگ آزادشهر تشکیل گردید .
محمدرضا نعمت زاده در خاتمه جلسه رسیدگی بوضع حادثه دیده های انفجار معدن ذغال سنگ آزادشهر گلستان با حضور مسئولین و نماینده های دستگاه های مرتبط گفت: قرار شد کمیته حقیقت یاب نتایج بررسیها و دلیل حادثه را طی ۱ هفته اعلام نماید ضمن این که هم کاران ما و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم چنین رئیسان سازمان های ۲ وزارت خانه در استان در محل حادثه حضور دارند.
نعمت زاده به جلسه روز پنج شنبه ستاد مدیریت بحران به ریاست استاندار گلستان و با حضور وزرای صنعت، معدن و تجارت هم چنین تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آزادشهر اشاره کرد و ادامه داد: کمیته حقیقت یاب تشکیل شده از هم کاران وزارت صنعت، معدن و تجارت هم چنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان نظام مهندسی معدن گلستان تشکیل و قرار شد تا ۱ هفته نتایج بررسیها و دلیل حادثه را اعلام نمایند.
وی تصریح کرد: تیمهای امدادی از معادن ذغال سنگ در سطح کشور برای امدادرسانی به اذرشهر اعزام شدند و حدود ده گروه امداد و نجات در حال خدمات رسانی هستند.
وزیر صنعت ،معدن و تجارت به لزوم سرعت بخشیدن به آواربرداری ناشی از انفجار در معدن ذغال سنگ اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به حجم ریزشها در عمق حدود هزاروپانصد متری معدن و لزوم تجهیزات کمکی شامل لکوموتیو جدید و تجهیزات هوارسانی، این تجهیزات از سایر معادن یا بازار تهیه و بمحل حادثه ارسال شده است.
وی اضافه کرد: احتمال دارد برخی از معدن کاران هم چنان محبوس باشند هرچند نیروهای امدادی تلاش میکنند به پشت محل انفجار برسند، امیدواریم بتوانیم افراد حبس شده را زنده پیدا نماییم.
نعمت زاده بیان کرد: نقل و قولها حاکی از استفاده از باطری برای روشن نمودن لکوموتیو در داخل معدن است که باید بررسی گردد، در مورد وجود گاز هم مطالبی بیان شده که تاریخ چه معدن حاکی از عاری بودن معدن از گاز متان است، ولی احتمال دارد در لایه‌های ذغال، گاز باشد، اما با توجه به آتش زا بودن ذغال سنگ، امکان دارد جرقه ناشی از باطری به باطری کردن، باعث انفجار شده باشد.
همچنین معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: تصمیم گرفتیم افرادی که جان خود را از دست دادند مشمول مستمری شوند و قرار شد تا چهل و هشت ساعت احکام مرتبط به خانواده آنها تحویل گردد وهمه معدن کاران این معدن تا آغاز دوباره فعالیت تحت پوشش بیمه بیکاری قرار خواهند گرفت و هم چنین هزینه‌های تدفین هم پرداخت خواهد شد.
مشیریان ادامه داد: این معدن تحت پوشش بیمه مسئولیت قرار داشت و آقای نعمت زاده در این خصوص با بیمه مذاکره کرد و قرار شد اقدامات لازم در این زمینه انجام گردد ضمن این که هزینه درمانی تمام حادثه دیدگانی که در بیمارستان های تامین اجتماعی بستری هستند، بحساب تامین اجتماعی خواهد بود.
نعمت زاده با بیان این که اغلب معادن کشور تحت پوشش بیمه مسئولیت قرار دارند، افزود: مدیریت معدن اسامی جان باختگان و حادثه دیدگان را به بیمه آسیا اعلام نمودند و مقرر شد معاون بیمه آسیا طی امروز و فردا با حضور در منطقه مزایایی را که باید در قالب بیمه به خانوادههای متوفیان و مستمری بگیران پرداخت گردد تعیین نماید.
وزیر صنعت ،معدن و تجارت تصریح کرد: تمام بیمارستان های منطقه برای مداوای حادثه دیدگان بسیج شده اند و مطابق آخرین اطلاعات یک جسد هم امروز پیدا شد و تاکنون در مجموع پیکر بیست و دو معدن کار از زیر آوار‌ها خارج شده است.
رعایت نکردن ایمنی در استفاده از استارتر لوکوموتیو علت حادثه معدن زمستان یورت
معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت:حادثه معدن زمستان یورت بدلیل عدم رعایت مسائل ایمنی درج شده در دستورالعملهای معادن زغال سنگ روی داده است.
جعفر سرقینی ضمن ابراز هم دردی با کارگران این معدن و آرزوی رحمت الهی برای درگذشتگان این حادثه تلخ گفت: معدن زمستان یورت در بازرسیهایی که آذرماه سال پیش انجام شده بود و طبق ارزیابیها میزان ریسک، در فهرست معادن کم ریسک کشور قرار داشت.
سرقینی با اشاره به بعضی اظهارات درمورد این که بوی گاز از یک روز پیش در معدن استشمام میشد، این ادعا را عوامانه توصیف کرد و اذعان کرد: گاز متان بهیچ وجه بو ندارد و اگر گاز خانگی با بو قابل تشخیص است بدلیل مواد افزودنی است که برای حفظ ایمنی به آن میزنند.
وی خاطرنشان کرد: معدن زمستان یورت آزادشهر علاوه بر گازسنجهای قبلی که به آن مجهز بوده بتازگی گازسنجهای دیجیتال نیز تحویل گرفته بود.
او در تشریح دلیل حادثه تصریح کرد: طبق دستورالعملهای معادن زغال سنگ استفاده از استارتر برقی لوکوموتیو، در داخل تونل بدلیل احتمال وجود گاز و نیز وجود گرد زغال ممنوع است،ولی در این حادثه برای روشن کردن لوکوموتیو داخل تونل، به جای استفاده از استارتر هوای فشرده از استارتر برقی استفاده گشته که به انفجار منجر شده است.


همچنین وی در خصوص وضع اداره این معدن اضافه کرد: بیست و سه درصد سهام معدن زمستان یورت با واسطه متعلق بصندوق مهر اقتصاد ایرانیان و ده درصد متعلق به شرکتهای تکادو و احیا سپاهان است و بقیه سهام آن نیز بین سایر سهام داران که از بازنشستگان معادن زغال منطقه هستند تقسیم شده است.
با توجه به این تقسیم بندی سهام اعضای هیئت مدیره توسط سهام داران اصلی تعیین شده و سه نفر توسط صندوق مهر اقتصاد ایرانیان، ۱ نفر توسط شرکت تکادو و ۱ نفر توسط شرکت احیا سپاهان بعنوان اعضا هیئت مدیره تعیین شده اند و عملا مدیریت این معدن توسط صندوق مهر اقتصاد ایرانیان، تکادو و احیا سپاهان انجام میشده است.
معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت با تقدیر از تیمهای اعزامی امداد و نجات بمنطقه تاکید کرد: تیمهای امداد و نجات معادن شاهرود، طبس، کرمان و مازندران در محل حادثه حضور داشته و عملیات امداد و نجات هم چنان ادامه دارد و امیدواریم هر چه سریع تر بمحل اصلی حادثه دست پیدا نماییم.
سرقینی با ابراز تاسف مجدد از این حادثه و آرزوی صبر برای بازماندگان قربانیهای آن ابراز امیدواری نمود با رعایت اصول ایمنی در معادن کشور دیگر شاهد چنین اتفاقات ناگواری در معادن نباشیم.
منبع: خبرگذاری صدا و سیما

 

دانلود سوالات آزمون نظام مهندسی اسفند ۹۶

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۶ اردیبهشت ۹۶
1257 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0