جلسه بانوان کارآفرین با حضور خانم آی نور کارآفرین برتر ترکیه آئین بزرگ داشت

برگزاری آئین بزرگ داشت روز معمار

آئین بزرگ داشت روز معمار با حضور رئیس سازمان ، هیئت مدیره ، دکتر فرح حبیب از اساتید برجسته کشوری در رشته معماری و پیشکسوتهای معمار عضو سازمان و مهندسین معمار عضو در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در تاریخ 4شنبه سیزدهم اردی بهشت نودوشش برگزار گردید.

کد خبر: 960214034 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۴ اردیبهشت ۹۶ - ۱۲:۱۲ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)، به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی آئین بزرگ داشت روز معمار با حضور رئیس سازمان ، هیئت مدیره ، دکتر فرح حبیب از اساتید برجسته کشوری در رشته معماری و پیشکسوتهای معمار عضو سازمان و مهندسین معمار عضو در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در تاریخ ۴شنبه سیزدهم اردی بهشت نودوشش برگزار گردید.برگزاری آئین بزرگ داشت روز معمار

برگزاری آئین بزرگ داشت روز معمار

برگزاری آئین بزرگ داشت روز معمار

برگزاری آئین بزرگ داشت روز معمار

مهندس ابراهیم محمد زاده به عنوان رئیس کمیسیون تخصصی معماری سازمان در ابتدای این آئین ضمن معرفی برنامه های گروه تخصصی معماری و اهداف جامعه مهندسی معماری استان خواهان برگزاری ماهانه میزگردهای تخصصی معماری بمنظور رسیدن به اهداف گروه تخصصی شد.
در ادامه این آئین مهندس وثیق نیا رئیس سازمان ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و هم چنین تبریک روز معمار ایرانی تاریخچه نام گذاری این روز را برای حاضران درآئین توضیح دادند.سال هشتاد وسه انجمن مفاخر معماری ایران آئینی را در روز سوم اردی بهشت مصادف با سال روز تولد شیخ بهایی برپا نمود و پیشنهاد نمود تا این روز بنام روز معماری شناخته گردد. این آئین در سال هشتادوچهار تکرار گردید. سال هشتادوپنج هم زمان با درگذشت سید هادی میرمیران در روز بیست و نهم فروردین (که خود از پیشنهاد دهندگان تعیین روزی بنام روز معمار بود) بنا شد تا در روز سوم اردی بهشت آئینی برای اعطای جایزه میرمیران برگزار گردد.اولین دوره اعطای این جایزه از سال هشتادوشش برگزار گردید. سال دوهزارونه از طرف یونسکو بنام سال بزرگداشت شیخ بهایی نام گذاری شد و از این سال (هشتادوهشت) روز سوم اردی بهشت بطور رسمی بعنوان روز معماری در ایران پذیرفته‌شده و در تقویم رسمی ایران نیز از طرف دولت ثبت گردید.
وی ادامه داد: تقریبا بیست سال پیش در شهر قزوین تعداد معماران در حدود شصت الی هفتاد نفر بود که این تعداد امروز تقریبا دوهزاروسیصد نفرمهندس معماردر سازمان عضو هستند که حدود ۴۰% مهندسان معمار را بانوان معمار تشکیل میدهند.
وثیق نیا تصریح کرد:معماری از ۲ بال تشکیل شده است که یک بال صناعت است و دیگر بال حکمت. امروزه در بخش صناعت معماری که همان ضوابط و مقررات معماری است بسیار کار شده است امابه بخش حکمت کم تر پرداخته شده است.
در فقه اسلامی بحکمت معماری پرداخته شده که امروزه ما مهندسان به آن توجه چندانی نداریم. دراسلام پنج مکتب اصلی وجود دارد که مکتب شیعه ،شافعی، مالکی ،حنفی و حنبلی است که در قرن ۸ توسط امام مالکی که مکتب مالکی را بنیان نهاد ، از قرآن و حدیث قانونهای ساخت و ساز در آن زمان را استخراج نمود که نخستین قانون «لا ضرر و لا اضرار» در دین را در بحث ساخت و سازها بیان نمود که در بخش ساخت و ساز ها در آن زمان ضرر و زیان نه به مالک و نه بدیگران برسد

.دومین قانون وابستگی متقابل ساخت و سازها وحقوق متقابل است.سومین ره نمود بحث حریم است و چهارمین ره نمود حقوق اولیه بهره برداران است . پنجمین قاعده حقوق مربوط به ارتفاع ساختمان در قلمرو ملکی است و امروزه زیاد به آن توجه نمی شود و هم خوانی با قواعد لا ضرر ندارد. ششمین قانون احترام به مالکیت دیگران است. هفتمین قانون حق شفعه است که قانون به ۲ شریک که دارای مالی هستند و یکی ازآن ها قصد فروش و دیگری قصد فروش ندارد این مال ، اول به آن شریک که قصد فروش ندارد می رسد. هشتمین قانون هفت کوبیت برای هر معبر باشد که معنی این قانون ۳٫۵ باید عرض و ارتفاع معبر رعایت گردد و امروزه در شهرهای شمال آفریقا این مساله رعایت میشود. نهمین قانون عدم جواز انسداد معبر است که هنوز به این مساله توجه نمی شود. و مالک حق ندارد بیش از یک سوم معبر را اشغال نماید. دهمین قانون عدم جواز ممانعت از استفاده مازاد آب توسط دیگران است . یازدهمین قانون حق استفاده از فینای بیرونی که در فقه مالکی است که فینا در فقه شافعی و جعفری خوشبختانه کاربرد ندارد . دوازدهمین عدم جواز مجاورت و نزدیکی با منابع آلوده ساز است که کاربریهای مخل و آلوده در کنار دیگر منابع جواز داده میشود.
در خاتمه سخن ایشان از مهندسان درخواست نمود که اگر میخواهیم معمار و مهندس خوبی باشیم به بال حکمت توجه بیش تری داشته باشیم .
در ادامه این مراسم دکتر فرح حبیب استاد برجسته معماری کشور برای حاضران در آئین درباره معماری و مکاتب معماری مطالبی را عنوان نمودند.
موسیقی سنتی زنده از دیگر برنامه های این آئین بود و درخاتمه این مراسم از معماران پیشکسوت عضو سازمان تقدیر به عمل آمد.
منبع: سازمان نظام مهندسی استان قزوین

 

 

کانال تلگرام نظام مهندسی خراسانشمالی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۴ اردیبهشت ۹۶
1147 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0