کنترلر ایرانی G-sense

سنسورهای دما و رطوبت برای مشخص نمودن میزان دما و رطوبت یک محیط به کار میروند. از این سنسورها در محیط های بسته استفاده میشود. این حسگرها اگر به تجهیزات دیگر متصل باشند میتوانند در تنظیم دقیق آن محیط کاملا مفید واقع شوند.

کد خبر: 191006001 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۴ مهر ۹۸ - ۶:۴۵ ق.ظ

سنسورهای دما و رطوبت برای مشخص نمودن میزان دما و رطوبت یک محیط به کار میروند. از این سنسورها در محیط های بسته استفاده میشود. این حسگرها اگر به تجهیزات دیگر متصل باشند میتوانند در تنظیم دقیق آن محیط کاملا مفید واقع شوند.

این سنسورها توسط شرکت های مختلف بصورت جدای ازهم عرضه میشوند. اما شرکت ایرانی G-sense با ابداع یک وسیله یک نوآوری بزرگ انجام داده است و این دو سنسور را در کنار هم و در یک قطعه ارائه داده است. با افتخار میتوان گفت کنترلر ایرانی G-sense این نمونه حتی مدل چینی و یا کره ای هم وجود ندارد و این قطعه منحصرا تولید شرکت ایرانی G-sense میباشد.

کنترلر ایرانی G-sense

 

موارد استفاده سنسور دما و رطوبت

سنسور دما و رطوبت با اتصال به یک سیستم مرکزی میتواند اطلاعات یک دوره را به آن سیستم فرستاده تا در صورت نیاز این اطلاعات ثبت شده مورد بازبینی و استفاده قرار گیرند. همچنین میتوان با قرار دادن یک سیستم پیام رسان مثل پنل اس ام اس یا ایمیل زمانی که مشکلی برای مکان مورد نظر پیش آمد به کاربر پیام داد که دما و رطوبت محیط به حد هشدار رسیده است.

به طور مثال میتواند در یک اتاق سرور با دادن دما و رطوبت به سیستم های اجرایی مثل کولر گازی دمای اتاق سرور را تنظیم نگه دارد. در زمانی هم که دما و یا رطوبت محیط به حد هشدار رسید به کاربر یا پشتیبان توسط ارسال پیام خبر دهد. یا در موارد دیگر مثل جای نگه داری آثار هنری یا پارچه که به رطوبت حساس هستند این کنترلر G-sense  با مشخص کردن میزان دما و رطوبت محیط در صورت نیاز توسط ابزارهای موجود رطوبت پایین آورده شود.

از جاهای حساس دیگر مورد استفاده سنسور دما و رطوبت میتوان از مرغداری ، باغ وحش، قفس های پرندگان ، بیمارستان ، انبار های غذایی، سیلوها ، انبار تجهیزات الکترونیک ، یخچال ها و سردخانه ها، آزمایشگاه، موزه ، اتاق کودک ،ادارات، گلخانه ها، زیر زمین، باشگاه ، رستوران ، کارگاه و … نام برد.

 

ساختار کنترلر ایرانی G-sense بدین صورت است که دارای یک سنسور با دو نقطه تنظیم هستند. این نقاط تنظیم شونده d1 و d2 هستندکه هرکدام دارای تنظیمات و ویژگی های خاص خود هستند. نکته قابل توجه این است که میتوان از رله دوم یا همان d2  به عنوان پشتیبان رله اول یا d1  استفاده کرد. حال در ادامه برخی از ویژگی های نقاط تنظیم را توضیح میدهیم.

سنسور ورودی برای دما میتواند بسته به نوع کنترلر، ترموکوپل یا انواع سنسور RTD  از جمله PT100  باشد.

 

DF1

زمانی که شما میخواهید سیستم شما زیاد خاموش و روشن نشود از این تنظیم در کنترلر G-sense استفاده میکنید. در زمان استفاده از این ویژگی سنسور دما و رطوبت به طور مثال برای روشن کردن المنت باید دما به نقطه مشخص شده برسد اما برای خاموش شدن المنت باید به دمای کمی بالاتر از نقطه روشن برسد بدین معنا که یک بازه تعریف میکنید. حال وقتی به ابتدای بازه رسید روشن و در انتهای بازه خاموش میشود. در این صورت دیگر فقط یک نقطه در نظر گرفته نمیشود و تعداد روشن و خاموش شدن دستگاه بسیار پایین میاید. از این قابلیت هم در دما و هم در رطوبت میشود استفاده کرد.

 

 

DL1

این تنظیم برای ایجاد فاصله در زمان وصل شدن دستگاه است. زمانی که بخواهیم سنسور دما و رطوبت با تاخیر دستگاه را وصل کند از این  تنظیم  استفاده میکنیم. نکته مهم این است که میتوان زمان مورد نظر را به کنترلر میدهیم تا بر طبق آن زمان عمل کند.

TIP1

با استفاده از این تنظیم میتوان یک نقطه تعیین کرد تا کنترلر G-sense با استفاده از این نقطه مشخص شده دستورات لازم را به سیستم بدهد. بدین صورت که تعیین میکنیم اگر دما بالاتر بود یا پایین  تر بسته به تنظیم ما سیستم شروع به کار میکند.

 

RST

این قابلیت یک ویژگی خاص در کنترلر G-sense میباشد بدین صورت که میتوان در صورت وجو خطا در سنسور با این گزینه این خطا را اصلاح کرد. با این اصلاح سنسور دما و رطوبت مقدار درست را نشان خواهد داد بدین صورت که به طور مثال دمای محیط  ۲۰ باشد ولی عدد سنسور ۲۳ باشد با استفاده از گزینه RST عدد ۳- را انتخاب میکنیم و در پایان عدد ۲۰ را که مقدار درست است را نمایش میدهد.

 

در وصل کردن کنترلر باید دقت کرد که کنترلر را باید به صورت مستقیم به منبع تغذیه وصل کرد تا به طور مستقیم وارد  جریان شود تا عمر کنترلر G-sense افزایش یابد.

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۴ مهر ۹۸
1541 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0