قالب بندی مدولار در ساختمان سازی به چه معناست؟

در ساختمان سازی کارهای ابتدایی از مهم ترین کارها در زمان ساخت ساختمان به شمار میروند نه به این منظور که سایر امور اهمیتی ندارند بلکه نسبت به مراحل ابتدایی کار از درجه ی اهمیت کمتری برخوردارند. آشنایی با نحوه ی انجام کارها برای مهندسین ارشد پروژه ها بسیار ضروری است تا از برزو خطرات احتمالی حین و بعد از کار جلوگیری کنند.

کد خبر: 190909002 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۷ شهریور ۹۸ - ۹:۵۸ ب.ظ

در ساختمان سازی کارهای ابتدایی از مهم ترین کارها در زمان ساخت ساختمان به شمار میروند نه به این منظور که سایر امور اهمیتی ندارند بلکه نسبت به مراحل ابتدایی کار از درجه ی اهمیت کمتری برخوردارند. آشنایی با نحوه ی انجام کارها برای مهندسین ارشد پروژه ها بسیار ضروری است تا از برزو خطرات احتمالی حین و بعد از کار جلوگیری کنند.

به دلیل اهمیتی که مراحل ابتدایی کار یعنی پی ریزی و ساخت قالب بتن دارد ۳۰ الی ۷۰ درصد کل هزینه ی ساخت و ساز نیز به این مراحل اختصاص میابد. پس از اینکه محل ساخت تعیین و گودبرداری و پی ریزی انجام شد باید اقدام به قالب بندی محل کرد تا بتوان مرحله ی بتن ریزی را به انجام رساند.

قالب بندی

در واقع برای قالب بندی محل پی ریزی شده میتوان از قالب ها متعددی که برای این منظور طرح ریزی شده اند استفاده کرد. هر قالبی به منظور خاص و برای مکان خاصی تعبیه شده است. هر کدام از این قالب ها مزایا و معایب خود را دارا هستند که با توجه به کاربری ساختمان، وزن ان، میزان هزینه و سایر عوامل مهم بر اساس طرحی که مهندس ساختمان ارائه میدهد اقدام به ساخت و تعبیه قالب ها در محل پی ریزی شده صورت میپذیرد.

انواع قالب بندی بتنی

  • قالب های چوبی
  • قالب های فلزی
  • قالب های اجری
  • قالب هایی از جنس مواد شیمیایی مانند فایبرگلاس و پلی اتیلن
  • قالب های لغزنده
  • قالب های پیش آکنده
  • قالب های ماندگار

قالب بندی مدولار

در واقع قالب بندی مدولار نوعی از قالب بندی است که از پیش ساخته شده است و به صورت قطعات مجزا وجود دارد. این قطعات قابل اتصال به یکدیگر هستند و میتوان ان ها را جابجا کرد. دلیل محبوبیت این قالب ها این است که به دلیل ضریب مدولاسیون بالای خود انعطاف پذیری بیشتری نسبت به سایر قالب ها دارد و میتوان به راحتی از ان ها استفاده کرد.

هم چنین این قالب ها را میتوان تا ۷۰ بار مورد استفاده قرار داد که از نظر اقتصادی کاملا مقرون به صرفه است. از این قالب بندی در شالوده، ستون، دیوار، تیر، دال و استفاده میشود و متشکل از قالب های مدولار، کنج های مدولار، پشت بند ها ( لوله ، سولجر) ،اتصالات ( گوه، انواع گیره، انواع بولت، انواع واشر و مهره ) و شمع های حمایتی است.

اگر در حال ساخت یک سری ساختمان با نقشه های مشابه هستید استفاده از این قالب بندی ها بسیار مناسب بوده و به راحتی میتوانید طرح قالب بندی یکی از ساختمان ها را از طریق قالب بندی مدولار انجام دهید و سپس همین طرح متصل شده را برای ساختمان بعدی مورد استفاده قرار دهید.

ابعاد قالب های مدولار

قالب مدولار فلزی در اندازه های استاندارد باید در طول یک الی یک و نیم متر و عرض ۱۰، ۱۵، ۲۰، ۲۵، ۳۰، ۳۵، ۴۰، ۴۵، ۵۰، ۵۵ و ۶۰ سانتی متر باشد. ابعاد استاندارد قالب بندی های از پیش ساخته شده همواره مضربی از ۵ هستند بنابراین به راحتی میتوان از طریق قالب بندی های مدولار طرح های مورد نظر برای قالب بندی را به وجود اورد و برای فنداسیون، سر ستون و… از ان ها استفاده کرد.

برای استفاده از قالب های مدولار سبکی و مقاومت مناسب حرف اول را میزند. بنابراین این قالب ها به صورت ضخامت ورق کف ( ۳ میلیمتر ) ضخامت ورق تسمه های پانچ شده دور قالب (۵ میلیمتر) و ضخامت ورق استیفنرها ( ۴ میلیمتر ) – فاصله آکس به آکس پانچهای تسمه دور قالب دقیقا ۵ سانتیمتر طراحی و تولید میشوند.

کاربرد قالب های مدولار

این قالب ها اغلب به دلیل انعطاف پذیری ای که دارند در ساخت مخازن، پل، ستون و … مورد استفاده قرار میگیرند. هم چنین این قالب ها از طریق کلمپس، گوه، گیره و پین، پشت بندها و ابزارهای دیگری که به این قالب ها تعلق دارند در کنار یکدیگیر میتوانند سازه ی محکمی را تشکیل دهند و در برابر فشارهای وارده مقاومت کنند.

برای استفاده از قالب های مدولار برای ساخت دیوار از قالب های سوراخ دار استفاده میشود به این صورت که چون بلت های استفاده شده در بتن دیوار ۱۶ میلیمتر است سوراخ های موجود روی قالب مدولار ۲۲ میلیمتر است که اولی به فاصله ی ۲۵ سانتی متر از ابتدای قالب قرار دارد. به همین ترتیب فاصله ی محور سوراخ اولی تا محور دومی ۵۰ سانتی متر است.

انواع قالب های مدولار

از بین انواع قالب های مدولار میتوان به سه مورد برای اشنایی بیشتر با این قالب ها اشاره کرد:

  • قالب تسمه ای لبه ۵
  • قالب تسمه ای لبه ۶
  • قالب خم لبه ۵ (این قالب به دلیل سبک بودن بیشتر در ساخت فونداسیون، ستون و تیر مورد استفاده قرار میگیرد. به دلیل حالت ماهیچه ای بتنی در این قالب، سعی کنید تا در دیوارهای اکسپوز از قالب بندی جوشی یا تسمه ای استفاده کنید.)

منبع: www.asham.ir

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۷ شهریور ۹۸
1205 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0