چه کسی از نابه‌سامانی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل سود می‌ برد؟ چه کسی از نابه‌سامانی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل سود می‌ برد؟

چه کسی از نابه‌سامانی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل سود می‌ برد؟

چه کسی از نابه‌سامانی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل سود می‌ برد؟ ، در 15 ماه گذشته روسای سازمان سه بار دستخوش تغییرات عجیب و غریب شده‌اند

کد خبر: 011223007 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۳ اسفند ۰۱ - ۲:۳۷ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، چه کسی از نابه‌سامانی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل سود می‌ برد؟ ، در ۱۵ ماه گذشته روسای سازمان سه بار دستخوش تغییرات عجیب و غریب شده‌اند

چه کسی از نابه‌سامانی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل سود می‌ برد؟

چه کسی از نابه‌سامانی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل سود می‌ برد؟
چه کسی از نابه‌سامانی نظام مهندسی ساختمان اردبیل سود می‌ برد؟
هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان اردبیل در آخرین جلسه خود، با تصویب «بازگشت به نظام‌نامه سال نود و دو و لغو پیش‌نویس سال ۹۸ درباره نحوه ارجاع ناظر»، بار دیگر شبهاتی را در خصوص تصمیمات گرفته شده ایجاد کرد.
یکی از روسای سازمان نظام مهندسی ساختمان اردبیل بر این باور است که در طی پانزده ماه اخیر و به ویژه در سه سال گذشته نه تنها استقلال هیئت مدیره کم نشده، بلکه با انسجام توانسته استقلال بیشتری را به سازمان اعطا کند و ما توانسته‌ایم در تعامل سازنده با دستگاه‌ های نظارتی برای سازمان اقدامات موثری را انجام دهیم.
نگاهی اجمالی به ۱۵ ماه گذشته حکایت دارد که سازمان در مسیری متفاوت از ادعاهای ساجد حرکت داشته است. در ۱۵ ماه گذشته روسای سازمان سه بار دستخوش تغییرات عجیب و غریب شده‌اند.
طیفی از اعضای هیئت مدیره در آن مقطع رفتار یکی از روسای نظام مهندسی اردبیل را به ذبح اخلاق در ائتلاف تفسیر کردند. سازمان نظام مهندسی ساختمان بمنظور تنسیق امور مربوط به حرفه‌های مهندسی مرتبط با ساختمان و وضع قوانین ومقرراتی ‌با هدف تأمین موجبات رشد و اعتلای امور مهندسی ساختمان و ارتقاء دانش فنی و کیفیت کار ایجاد شده است که طبق آن هیئت مدیره انتخابی از سوی اعضا باید در کنار کنترل اجرای صحیح قوانین، منافع همه اعضای سازمان را نیز مدنظر قرار دهد.
این در حالی است که طی ادوار، شاهد تصمیمات سلیقه‌ ای و گاه لجبازانه برخی بوده‌ایم که تنها منافع گروه یا عد‌ای خاص را تامین کرده است. با این وجود موازی‌کاری برخی ادارات و اعمال فشار در مصوبات؛ باعث شده تا سازمان نظام مهندسی از مسیر اصلی انحراف داشته باشد و به نظر برسد که در راستای تامین منافع طیفی خاص مصوبه تصویب می‌‌کند.
از تصمیمات سلیقه‌ای تا مصوبات شبهه‌انگیر؛ چه کسی از نابسامانی نظام مهندسی ساختمان اردبیل سود می‌ برد؟ هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان اردبیل در آخرین جلسه خود، با تصویب «بازگشت به نظامنامه سال ۹۲ و لغو پیش‌نویس سال ۹۸ در مورد نحوه ارجاع ناظر»، بار دیگر شبهاتی را در خصوص تصمیمات گرفته شده ایجاد کرد.
سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل در طی ادوار گذشته پاره‌ای از تصمیم‌سازی‌ ها متاثر از اعمال سلیقه‌هایی بیرون از ساختار هیئت مدیره بوده و این بر تقویت شایعه حکمرانی پدرخوانده‌ها بر ارکان سازمان دامن زده است. بنظر می‌ رسد مصوبه اخیر هم در راستای گسیلِ انتفاع به گروه یا مسیرهای خاصی اتخاذ شده است.
سایه ابرهای شبهه بر سر مصوبات سازمان سنگینی می‌ کند. عدم پخش آنلاین جلسات علی‌رغم تصویب در مجمع عمومی، به تعویق انداختن چندین باره مجمع عمومی و مصوبه اخیر در خصوص بازگشت به نظام‌نامه ۹۲ از نمونه‌های عینی و ملموس آن هستند. از دیگر سو برخی از اعضای هیات مدیره استقلال سازمان در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری را سلب شده و در یدِ اختیار پدرخوانده‌ها تعبیر می‌کنند.
حسین وثوقی ایرانی و افشین ناصری از اعضای هیات مدیره سازمان هم استقلال سازمان را از دست رفته می دانند. وثوقی بر این باور است که سازمان در ادوار اخیر، استقلال خود را از دست داده و لابی فشارها و سفارش‌ها نه تنها مانع تصمیم‌گیری درست می‌شود؛ بلکه باعث برخی مصوبات و رفتارهای خارج از عرف شده است.
این عضو هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان اردبیل که از مخالفان طرح بازگشت به نظام نامه سال ۹۲ است؛ با انتقاد از اعمال سلیقه در مر و اصل قانون می‌ گوید: ما نمی‌ گوییم نظام‌نامه سال ۹۸ کامل است، اما بازگشت به نظام نامه ۹۲ به این شکل که نقض غرض مستقیم قانون حساب می‌ شود؛ قابل قبول نیست.
گ
در این بین طرح موضوع بازگشت به نظام‌نامه سال نود و دو، از طرف هیئت رئیسه سازمان شکلی معماگونه دارد. طبق نظام‌نامه سال ۹۸، ارجاع نظارت به شکل رندم و با در نظر گرفتن امتیاز فرد ناظر صورت می‌گیرد در حالی که مصوبه جدید بخشی از نظام‌نامه ۹۲ را شامل می‌شود که قانون فقط در شرایط خاص اجازه انتخاب ناظر توسط کارفرما را صادر می‌کند.
لایه‌ای از اعضای سازمان و هیئت مدیره بر این باورند که اینکار موجبات ایجاد فضای رانتی و تامین منافع عده‌ای محدود و اشخاصی خاص را فراهم می‌آورد که در منافات با روح عدالت و مسبب کاهش اختیار ناظر و دست آخر افت کیفیت ساخت می‌شود.

افشین ناصری از اعضای هیئت مدیره نظام مهندسی اردبیل می‌ گوید: «تا تیر ماه ۱۴۰۲ نظام نامه جدیدی ابلاغ خواهد شد که در این برهه لزومی برای تغیر فرآیند ارجاع نقشه نیست؛ چرا که قانون، مشخصا معرفی ناظر با شیوه دو تا بیست نفر برای کارفرما را فقط در شرایط خاص ذکر کرده است، نه به عنوان شیوه اجرایی» این عضو هیئت رئیسه شورای مرکزی نظام مهندسی کشور معتقد است که عمل به قانون در هر شرایط بهترین انتخاب است و عدول از آن یا نگاه سلیقه‌ای به مفاد تصویب شده فسادزاست.
وی که یکی از اعضای موافق بازگشت به نظام‌نامه سال ۹۲ است اذعان دارد: «نظام نامه ۹۸ فقط در حد پیش‌نویس و برای آسیب‎‌شناسی به سازمان‌های استانی ابلاغ شده و مصوب نشده بود؛ اما در سال‌های گذشته با توجه به اجرایی شدن آن در اردبیل، نحوه محاسبه امتیاز در سیستم انفورماتیک، شائبه‌های بسیاری را به وجود آورده که در تلاشیم با تدوین طرحی جامع نظام‌نامه‌ای درخور شان مهندسان که کم‌ترین شبهه را داشته باشد تصویب کنیم.»
ناصری تاکید دارد که سازمان به هیچ عنوان اجازه تصویب مصوبه‌ای سلیقه‌ای و خارج از قانون در اردبیل را ندارد. سازمان نظام مهندسی اردبیل استقلال ندارد بنظر می‌ رسد مصوبه اخیر سازمان یک بازگشت به عقب باشد و بیشتر کام سازندگان و کارفرمایان را شیرین خواهد کرد تا مهندسان را.
در این مورد در پی مصاحبه با یکی از روسای ‌سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل بود که پس از چند نوبت پیگیری، این رئیس ‌حاضر به پاسخ‌گویی حضوری نشد.
ناصری به شکل مکتوب در ‌توضیحاتی کوتاه که بیشتر به فرافکنی می‌ ماند تا پاسخ به اصل ماجرا،‌ نظام‌نامه سال ۹۸ را پیش‌نویس می‌داند و تاکید دارد ‌طی مکاتبه‌ای که با شورای مرکزی داشتیم، آخرین نظام‌نامه اجرایی را نظام‌نامه سال ۹۲ عنوان کرده‌اند و البته مصوبه جدید تا آخر فروردین مشخص خواهد شد.
از وی در مورد حفظ استقلال سازمان نظام مهندسی ساختمان پرسید‌یم. او در حالی بر مستقل بودن فرایند تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در سازمان پافشاری دارد که دو عضو دیگر استقلال هیات مدیره را از دست رفته تفسیر کرده بودند.
منبع: خبرگزاری تسنیم

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۳ اسفند ۰۱
246 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0