اولین همایش بررسی جایگاه خدمات آزمایشگاهی در ارتقاء کیفیت ساخت‌وساز شهری اولین همایش بررسی جایگاه خدمات آزمایشگاهی در ارتقاء کیفیت ساخت‌وساز شهری

اولین همایش بررسی جایگاه خدمات آزمایشگاهی در ارتقاء کیفیت ساخت‌وساز شهری

اولین همایش بررسی جایگاه خدمات آزمایشگاهی در ارتقاء کیفیت ساخت‌وساز شهری ، ۳ شنبه دوم اسفند 1401 در ارتقای کیفیت ساخت‌وساز شهری با رویکرد رفع محدودیت‌ ها و معضلات حاکم در گسترش مطالعات ژئوتکنیک، کنترل کیفیت بتن و بازرسی جوش در راستای پیش‌گیری از حوادث ساختمانی و زلزله در سالن همایش بین‌المللی هتل المپیک برگزار گردید

کد خبر: 011223001 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۳ اسفند ۰۱ - ۱:۰۹ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، اولین همایش بررسی جایگاه خدمات آزمایشگاهی در ارتقاء کیفیت ساخت‌وساز شهری ، ۳ شنبه دوم اسفند ۱۴۰۱ در ارتقای کیفیت ساخت‌وساز شهری با رویکرد رفع محدودیت‌ ها و معضلات حاکم در گسترش مطالعات ژئوتکنیک، کنترل کیفیت بتن و بازرسی جوش در راستای پیش‌گیری از حوادث ساختمانی و زلزله در سالن همایش بین‌المللی هتل المپیک برگزار گردید

اولین همایش بررسی جایگاه خدمات آزمایشگاهی در ارتقاء کیفیت ساخت‌وساز شهری

اولین همایش بررسی جایگاه خدمات آزمایشگاهی در ارتقاء کیفیت ساخت‌وساز شهری
۳ شنبه دوم اسفند ۱۴۰۱ اولین همایش بررسی جایگاه خدمات آزمایشگاهی در ارتقای کیفیت ساخت‌وساز شهری با رویکرد رفع محدودیت‌ ها و معضلات حاکم در گسترش مطالعات ژئوتکنیک، کنترل کیفیت بتن و بازرسی جوش در راستای پیش‌گیری از حوادث ساختمانی و زلزله در سالن همایش بین‌المللی هتل المپیک برگزار گردید.
در این همایش، علی کریمی آنچه رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ضمن خیرمقدم به حضار محترم با اشاره به موضوع اهمیت خدمات آزمایشگاهی در افزایش ساخت‌وساز شهری به‌ ویژه آزمایشگاه‌ های جوش، بتن و ژئوتکنیک، گفت: سازمان همواره در تلاش بوده تا نقش آزمایشگاه‌ های فوق را جدی کند و طی چند سال اخیر سازمان با جدیت در پی افزایش ارتقای کیفی ساخت‌وساز است.
وی ادامه داد: کار بزرگی که صورت گرفته این است که از ابتدای آغاز به کار هیئت رئیسه سازمان در سال ۱۴۰۱ الزام حضور آزمایشگاه‌ ها در شهرستان‌های استان تهران شروع شده و طی چند ماه اخیر با جدیت پی‌گیری‌ می‌ گردد. در همین راستا همکاری‌های سازنده‌ای با اداره کل استاندارد تهران نیز صورت پذیرفته است.
به گفته وی، ثبت نتایج آزمایشگاه‌ها در حوزه بتن، تیرچه‌ها و سازه‌های فولادی منجر به صدور دستورالعمل‌ های ویژه‌ای گردید. دستورالعمل‌ های یک‌برگی شامل ۱۳ آیتم از مصالح ساختمانی پرکاربرد برای ناظرین محترم است.
به گفته وی، واحد ژئوتکنیک سازمان در سال ۹۳ در سه بخش کنترل گزارشات مکانیک خاک، مطالعات صحرایی و شیت‌ های آزمایشگاهی تأسیس گردید و در حال حاضر با قدرت مشغول به کار است. در همین راستا انجام بازرسی‌های مستمر به‌ صورت الکترونیکی ثبت و ضبط می‌ گردد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: چشم‌انداز در مورد آینده نتایج واحد ژئوتکنیک سازمان به‌صورت نقشه پهنه‌بندی با حفظ الزامات قانونی و مفاد مقررات ملی ساختمان ترسیم شده است. در حال حاضر تبدیل شیت‌ های آزمایشگاهی به بانک اطلاعاتی، در اولویت سازمان قرار دارد.
وی تصریح کرد: این اقدامات، طبق مبحث ۷ مقررات ملی ساختمان استارت خورده است و علیرغم مخالفت‌ ها و محدودیت‌ هایی که در این راه مطرح می‌ شد، سازمان موفق به انجام آن شد.
در ادامه این همایش، اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و هم‌چنین انجمن‌ های صنفی آزمایشگاهی برای برگزاری این همایش ارزشمند، گفت: در زلزله خوی ساختمان‌ هایی که حداقل الزامات مقررات ملی ساختمان را رعایت کرده بودند، آسیب کم تری دیده بودند.
شاکری با ارائه پیشنهاد کاهش بروکراسی به سازمان نظام مهندسی ساختمان برای توسعه و بهبود فعالیت‌ها گفت: تمام فعالیت‌ها باید در راستای افزایش رفاه مردم و ایجاد ارتباط بین مالک، ناظر و سازنده باشد.
به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی، سازمان استاندارد، انجمن‌ های آزمایشگاهی و شرکت‌ های طراح و ناظر در راستای بازگشایی گره‌های موجود باید به سمت یکپارچگی بروند.
در ادامه، کاوه کاظمی معاونت خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گزارشی در مورد فرایند انتخاب و گردش کار شرکت‌ های ژئوتکنیک، توضیحاتی درباره عقد قرارداد توسط مالک، تعریف شدن سیستمی، اعلام آغاز حفاری و مطالعات صحرایی، مستندسازی و ارسال گزارشات برای تأیید و کنترل به سازمان و بررسی چک‌لیست‌ها توسط کارشناسان و اعلام نتیجه طی ۴ روز کاری ارائه داد.
فرزین کلانتری استادیار دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی با اشاره به جایگاه ژئوتکنیک در آبادانی کشور، گفت: حوزه‌ های راه، آب و ساختمان تنها بخش کوچکی از مطالعات ژئوتکنیک است. در بحث‌ هایی مانند پایداری شیب، سدهای خاکی، پی‌ها و گودبرداری، همه نیازمند خدمات ژئوتکنیک هستند. به گفته کلانتری آزمایشگاه‌ها باید نقش جدی‌تری داشته باشند و بی‌تردید مهندس ذی‌صلاح باید در پروژه‌های آزمایشگاهی حضور داشته باشد. این خلأ قانونی با وجود گودبرداری عمیق و مخاطرات و گودهای رهاشده بیش از پیش احساس می‌شود. در حال حاضر در تهران ۴۸۰ گود رهاشده و پرمخاطره وجود دارد.
به گفته این استادیار دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی، حق‌الزحمه مطالعات آزمایشگاهی به‌ ویژه در بخش خصوصی مغفول مانده است.

در ادامه این جلسه، محمد شکرچی‌زاده رییس انجمن بتن ایران با تاکید روی نقش مهم آزمایشگاه‌ های ژئوتکنیک در چرخه ساخت‌وساز، مهم‌ ترین موضوع این حوزه را مسئولیت اجتماعی و تعهد قلمداد کرد.
وی گفت: بحث زلزله با توجه به اتفاقات اخیر انکارناپذیر است. اینکه اغلب زلزله‌های بزرگ با مقیاس بیشتر از هفت ریشتر در مناطق با تراکمی جمعیتی پایین رخ داده از اقبال و شانس بوده است. اگر زلزله‌ای که در سرپل ذهاب رخ داد، در تهران و یا هر شهر بزرگ دیگری اتفاق می‌افتاد، می‌توانستیم شاهد فجایع بیشتری باشیم.
به گفته وی، کیفیت بتن و به‌ ویژه بهره‌برداری آن در افزایش کیفی ساخت‌وساز اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.
رییس انجمن بتن ایران، با ارائه مباحث تخصصی از جمله موضوع آزمایش سنگدانه و سیمان در بتن، سرفصل تخصصی اهمیت آب‌رسانی به بتن، کیفیت ماسه و دانه‌بندی را مطرح کرد و گفت: طبق آزمونی که بیش از صد سال پیش انجام شده، آب‌رسانی بیش از حد به بتن منجر به کاهش مقاومت آن می‌شود. در حالی که این روزها شاهد هستیم به صورت دستی روی بتن آب فراوان گرفته می‌شود. به همین جهت است که علاوه بر لزوم استفاده از آزمایشگاه‌ های بتن، بحث آموزش مجری نیز اهمیت پیدا می‌کند.
سخنران بعدی، مهدی زارع رئیس مرکز پیش‌بینی زلزله بود که با اشاره به زلزله خوی و زلزله اخیر ترکیه گفت: لرزه‌خیزی تهران از شرق به سمت شمال و شمال غرب کاهش می‌یابد. به گفته، زارع مشابه زلزله ترکیه، سال ۹۲ در سراوان زلزله‌ای رخ داد ولی از نظر تعداد تلفات و خسارت غیرقابل مقایسه بود که دلیل اصلی آن تمرکز جمعیت پایین بود و عمق زیاد مرکز زلزله بود. به گفته رییس مرکز پیش‌بینی زلزله، نقش مهندسان در کاهش آسیب‌های ناشی از زلزله بیش از هر زمان دیگر در ایامی کنونی احساس می‌ گردد.
در ادامه این همایش، امیرحسین شفیعی نایب‌رییس انجمن صنفی شرکت‌ های خدمات فنی و آزمایشگاهی، مهندسی ژئوتکنیک و پایدارسازی گود دفاع از حقوق بهره‌بردار را یکی از اصلی‌ترین موضوعات در قالب خانواده نظام مهندسی برشمرد و گفت: تحقیقات ۱۰۰ ساله اخیر زلزله‌های ایران نشان می‌دهد در ۵ زلزله بزرگ بیش از ۱۵۰٫۰۰۰ نفر کشته شده‌اند. صد و نود سال از آخرین زلزله بزرگ تهران گذشته است. با این تفاوت که جمعیت تهران و ری باستانی حدود ۶۰ هزار نفر بود ولی جمعیت فعلی تهران ۱۳ میلیون نفر است.
بنا بر این زلزله در تهران می‌ تواند مستعد بزرگ‌ترین فاجعه بشری شود. به گفته شفیعی صرفاً با ابراز امیدواری نمی‌ توان از بروز زلزله جلوگیری کرد. بیشترین آسیب زلزله ترکیه در اطراف گسل‌ ها بوده است. درحالی‌که در تهران کم‌تر ساخت‌وسازی را می‌ توان پیدا کرد که در نقطه‌ای در فاصله مناسب قرار گرفته باشد. زلزله مشکل نیست و این ساختمان‌ ها است که مشکل ایجاد می‌کنند. علی‌رغم اینکه استانداردها در مقررات ملی با جزئیات بیان شده اما در اجرا مشکلاتی وجود دارد.
وی افزود: در حال حاضر الزامی شدن مطالعات ژئوتکنیک برای همه ساختمان به کمک رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان پیشرفت مناسبی داشته است.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۳ اسفند ۰۱
249 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0