رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد: تخلفات ساخت و ساز در یزد نگران کننده است رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد: تخلفات ساخت و ساز در یزد نگران کننده است

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد: تخلفات ساخت و ساز در یزد نگران کننده است

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد: تخلفات ساخت و ساز در یزد نگران کننده است ، و بخش عمده ساخت و سازها بدون پروانه و خارج از چارچوب قانونی توسط مالکان ساخته می شود

کد خبر: 011214018 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۴ اسفند ۰۱ - ۸:۳۶ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد: تخلفات ساخت و ساز در یزد نگران کننده است ، و بخش عمده ساخت و سازها بدون پروانه و خارج از چارچوب قانونی توسط مالکان ساخته می شود

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد: تخلفات ساخت و ساز در یزد نگران کننده است

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد: تخلفات ساخت و ساز در یزد نگران کننده است
تخلفات ساخت و ساز در یزد نگران کننده است
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد بیان کرد: آمار تخلفات ساختمانی در استان نگران کننده است و بخش عمده ساخت و سازها بدون پروانه و خارج از چارچوب قانونی توسط مالکان ساخته می شود.
مجتبی فرهمند گفت: استان یزد جزو سه استان اول کشور در تخلفات ساختمانی است و این زیبنده استانی با قدمت تاریخی در زمینه معماری، نیست.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد با بیان اینکه تخلفات ساختمانی در این استان موضوع جدیدی نیست بلکه سالهاست که صورت می گیرد، ادامه داد: با توجه به سابقه فرهنگی استان یزد در زمینه قانون مداری، تقوا و قابل اعتماد بودن و اعتبار خوب شهروندان این استان در کشور، انتظار این است ساخت و سازهای غیرقانونی در آن صورت نگیرد.
وی با بیان اینکه بیشترین تخلفات ساختمانی در مرکز استان انجام می گردد، گفت: بخش عمده ای از ساختمانهای که در سیل امسال استان تخریب شد، بخاطر رعایت نکردن قوانین و مقررات ساخت و ساز بود.
فرهمند گفت: با توجه به وضعیت غیراستاندارد ساخت و سازها، در صورت بروز حوادثی مانند سیل و زلزله، تخلفات جانی و مالی بسیاری در استان در پی خواهد داشت، بنابر این باید در زمینه ایمن سازی شهر گام های اساسی برداشته شود.
عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور افزود: مقاوم سازی و بنا نهادن ساختمانها با رعایت مباحث ۲۳ گانه مقررات ملی، اصلی‌ترین موضوعی است که سازمان نظام مهندسی تمام تلاش خود را در این مسیر انجام می دهد تا زمینه اجرای این مباحث را در عمل فراهم و تاب آوری ساختمان‌ ها در مقابله زلزله به عنوان اصلی‌ترین حادثه غیرمترقبه تامین گردد.
آموزش و فرهنگ سازی نیاز اصلی استان برای کاهش تخلفات ساخت و ساز
فرهمند با تاکید بر فرهنگ سازی برای کاهش تخلفات ساخت و ساز در استان بیان کرد: رسانه ها نقش مهمی در این زمینه دارند؛ زیرا بسیاری از شهروندان آگاهی درست و جامعی در زمینه ساخت و سازهای ایمن ندارند و با اطلاع رسانی می توان آنها در جریان این موارد قرار داد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد، رویکردهای ترویجی، آموزشی و ارتباط با مردم را از اولویتهای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در سال آینده بیان کرد و گفت: در این زمینه کارگروهی تشکیل شده است و برنامه های این سازمان با رویکرد آموزش و فرهنگ سازی براساس زمان بندی اجرا می گردد.
ریشه تخلفات ساختمانی به طرحهای تفصیلی برمی گردد
وی با بیان اینکه ریشه بسیاری از تخلفات در ساخت و سازها به طرح تفصیلی و اسناد توسعه‌ی شهرها برمی گردد، افزود: طرح جامع تفصیلی شهر یزد متناسب با نیازها و ویژگی های اقلیمی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی این شهر تدوین نشده و نیاز به بروزرسانی و بازنگری دارد، زیرا شهر موجودی زنده و دایم در حال تغییر است.
فرهمند عنوان کرد: قوانین موجود در این حوزه هم بازدارندگی لازم را ندارد و در برخی جاها کوتاه آمده ایم به عنوان مثال در قانون انشعاب ارائه خدمات بدون پروانه ممنوع است اما در یزد این موضوع نادیده گرفته می شود.
وی، آمار مهندسان استان یزد را حدود هفت هزار نفر اعلام کرد و افزود: این تعداد مهندس یک ظرفیت بالقوه برای استان است و با برنامه‌ریزی می توان ساختمان‌ هایی را در استان بنا کرد که در زمان حوادث غیرمترقبه که این روزها در کشور و حتی کشورهای همسایه فراگیر شده است، تاب آوری لازم را داشته باشد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد، با بیان اینکه مدیریت شهری مجموعه عواملی مانند شهرداری، نظام مهندسی، مسکن شهر سازی و سایر دستگاه های مربوطه را در برمی گیرد، گفت: معتقد هستیم در مدیریت شهری به مردم و مولفه های اجتماعی و فرهنگی کمتر توجه می شود و تقریبا یک مدل مدیریت عمرانی بی روح حاکم است این در حالی است که در شهرسازی باید به این مولفه ها توجه ویژه شود.
انعقاد قرار داد در راستای نظارت بر ساخت و سازها در بافت تاریخی
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد با بیان اینکه بافت تاریخی یزد منحصر به فرد است، افزود: در استان دو هزار و پانصد هکتار بافت تاریخی وجود دارد که در این زمینه ضوابط و مقررات مناسبی که پاسخگوی ساخت و ساز و مرمتها این بافت باشد، وجود ندارد بر همین اساس تفاهم نامه‌ای با میراث فرهنگی، راه و شهرسازی و نظام مهندسی در حال تدوین است.
وی افزود: در این زمینه ساخت و سازها در ۳ بخش طراحی، نظارت و اجرا کنترل می شوند و از طراحان واجد شرایط در بافت تاریخی استفاده می شود که آموزشهای لازم را فرا گرفته باشند.

فزهمند ادامه داد: بافت تاریخی امانتی از گذشتگان است و در بحث مرمت و نوسازی آن به لحاظ مهندسی باید نکات لازم را رعایت کرد، هم چنین آیین نامه خشت هم در حال ابلاغ است که در این آیین نامه خانه های خشتی با کنترل مهندسی مرمت می گردند تا پایداری ساختمان‌ها حفظ گردد.

بیش از نیمی از ساخت وسازهای استان یزد بدون رعایت استانداردها انجام می گردد.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۴ اسفند ۰۱
188 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0