رئیس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی بیان کرد: به زنده نگه‌داشتن هویت شهری بها دهیم رئیس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی بیان کرد: به زنده نگه‌داشتن هویت شهری بها دهیم

رئیس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی بیان کرد: به زنده نگه‌داشتن هویت شهری بها دهیم

رئیس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی بیان کرد: به زنده نگه‌داشتن هویت شهری بها دهیم ، همایش ملی شهرسازی (با رویکرد نظارت شهرسازی) پنج‌شنبه ٢٩ دی ماه به میزبانی سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی برگزار شد

کد خبر: 011116009 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۶ بهمن ۰۱ - ۱۰:۳۰ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، رئیس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی بیان کرد: به زنده نگه‌داشتن هویت شهری بها دهیم ، همایش ملی شهرسازی (با رویکرد نظارت شهرسازی) پنج‌شنبه ٢٩ دی ماه به میزبانی سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی برگزار شد

رئیس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی بیان کرد: به زنده نگه‌داشتن هویت شهری بها دهیم

رئیس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی بیان کرد: به زنده نگه‌داشتن هویت شهری بها دهیم
همایش ملی شهرسازی با رویکرد نظارت شهرسازی برگزار گردید
رئیس سازمان نظام مهندسی استان خراسان رضوی بیان کرد: به زنده نگه‌داشتن هویت شهری بها دهیم
همایش ملی شهرسازی (با رویکرد نظارت شهرسازی) پنج‌شنبه ٢٩ دی ماه به میزبانی سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی برگزار شد. در این همایش که در سالن آمفی تئاتر هتل پلاس نوین مشهد برگزار شد، حسین بشیر، رئیس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی ضمن قدردانی از حضور میهمانان و اعضای گروه تخصصی شهرسازی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور برای حضور در این نشست تخصصی، اظهار امیدواری کرد این همایش گامی در راستای فرهنگ سازی و رشد و تعالی هر چه بیشتر رشته شهرسازی باشد.
بشیر با بیان اینکه شهرسازی موضوعی فرارشته ای است، تصریح کرد: علیرغم تاکیدات مکرر بر مسئله زنده نگه داشتن هویت شهری در شهرسازی بصورت عملی کمتر به آن بها داده شده است. این موضوع را باید از مهندسان شهرسازی انتظار داشته باشیم و به جدیت مطالبه کنیم.
وی با بیان اینکه نه فقط طرح‌ های شهری بلکه برای روستاها هم باید طرح بدهیم تا رفاه افزایش یافته و مهاجرت به شهرها کاهش یابد، ادامه داد: در نظام مهندسی ساختمان به شهرسازی بهای بیشتری دادیم. متخصصان شهرساز خیلی به ما کمک کردند تا حرفمان به شورای مرکزی برسد. خوشبختانه تعامل خوبی با شهرداری و ادارات مربوطه داریم و تمام تلاشمان جهت خدمتگزاری به مهندسان و مردم و در راستای منافع عامه شهر است.
سینا صبری، عضو شهرسازی هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی و عضو هیأت رئیسه شورای مرکزی هم در این همایش ادامه داد: پس از ۳ سال جولان ویروس کرونا این اولین همایش متخصصان شهرسازی است.
صبری با بیان اینکه در هیأت مدیره دوره نهم نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی دستاوردهای خوبی در حوزه‌های عمومی و خصوصی ایجاد شده است که پانزده عضو هیات مدیره و تمامی افراد مرتبط با نظام مهندسی در دست‌یابی به آن کمک کردند، اظهار داشت: چهارده ماه از فعالیت هیات مدیره دوره نهم گذشته و حالا بالاترین تعرفه خدمات نظام مهندسی در هفت رشته مهندسی در کل کشور را در خراسان رضوی داریم. در دو نوبت افزایش تعرفه را داشتیم که پیش از این وقوع آن خیلی نادر بوده است.
صبری ادامه داد: در مورد بحث شهرسازی مشارکت حداکثری را در کمیسیون‌ های موضوعی چه در استان و چه در شورای مرکزی داشته‌ایم.
وی در مورپ وظیفه نظارت مهندسان شهرسازی گفت: در سال نود و دو، برای نخستین بار این موضوع را مطرح و در حال حاضر معتقد هستیم با نظارت بر اجرای صحیح طرح‌ های شهرسازی و هم‌چنین کنترل‌ هایی که در مسیر صدور پروانه‌های ساختمانی خواهد بود، امکان پیش‌گیری از بسیاری تخلفات ساختمانی گرفته خواهد شد.
صبری با تاکید بر اینکه نظارت بر یک موضوع مشخص در رشته‌های متفاوت تاثیر چشم‌گیری دارد، گفت: لازم است که مهندسان شهرسازی سر بزنگاه به موضوع نظارت بر ساخت و ساز بپردازند.
فرزاد بهشتی توندری، سرپرست دادسرای فضای مجازی و شهرسازی خراسان رضوی نیز در این همایش حضور داشت و گفت: در شهر مشهد مواجه با سی و پنج هزار رای قلع بلااجرا هستیم. در این شهر بسیاری از مکان‌ها طرح مصوب ندارد و اگر طرح‌ های تفصیلی هم وجود دارد بر اساس نیازهای فعلی، روزآمد و کارآمد نیست.
بهشتی تصریح کرد: در سرتاسر حریم مشهد ویلاها و کاربری‌ های بدون ضابطه فعال هستند و چون سند پهنه‌بندی نداشتیم هرکسی در هر بخشی که خواسته ساخت و ساز کرده است.
وی با بیان اینکه در دادسرای شهرسازی با کمک سازمان نظام مهندسی ساختمان و انجمن‌ های صنفی تلاش کردیم تا با ایجاد روش‌ هایی، شهروندان مرتکب تخلف نشوند، افزود: متاسفانه پیش از این جز ایجاد نارضایتی و درگیر کردن مردم در پروسه قضایی، راهکار دیگری نداشتیم بنابراین نباید صرفاً راه‌های سلبی را جلوی مردم بگذاریم و باید در ایجاد طرح‌ها خواست و سلیقه مردم را نیز در نظر داشته باشیم.
معاون دادستان مشهد با تاکید بر اینکه اگر یک جاهایی از مهندسان و شهرسازان حمایت می‌ شود، انتظار رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای را هم داریم، گفت: اگر می‌خواهیم نگاه تخصصی حاکم باشد باید دلالی را از میان برداریم.
وی گفت: دادسرای شهرسازی از همفکری و نظرات همه مهندسان، مالکان و اعضای نظام مهندسی ساختمان استقبال می‌کند چون اعتقاد داریم مسبب بسیاری از نارضایتی‌ ها آنانی هستند که خودشان را بی‌نیاز از پاسخگویی به جامعه می‌دانند.

محمدعلی منصوری، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز در ادامه این مراسم گفت: ناهماهنگی دو رویکرد متضاد نقطه‌نگر و پهنه‌نگر عامل خیلی از مشکلات و سیاست‌های نظارت شهرسازی در کشور هستند.
وی با بیان اینکه از جمله این چالش‌ها سیستم‌ های تدوین شهرسازی است، ادامه داد: هیچ کجا سازوکاری با عنوان نظارت بر فرآیندها نمی‌ بینیم‌. همیشه تنها طرح تفصیلی و جامع ابلاغ کردیم و بعد از آن هیچ سازوکار نظارتی برای بررسی آن وجود نداشته است.
منصوری تصریح کرد: چالش بعدی مربوط به مشاوران است، هنوز ناظر حقوقی شهرسازی نداریم. همه مشاوران هم صرفاً با رویکرد تهیه طرح فعالیت می‌ کنند.
وی گفت: چالش بعدی حلقه گمشده نظارت در نظام مهندسی است و متاسفانه این را هم باید گفت که هیچ کجا کنترل ضوابط شهرسازی در چک لیست نظارتی وجود ندارد. با این حال اکنون در حال افزودن آیتم‌های نظارت شهرسازی در این چک لیست‌ها هستیم.
شیرازی، مدیرکل امور شهرسازی شهرداری مشهد هم در این همایش بیان کرد: شهرداری در یک نگاه کلی معتقد به برونسپاری کار به متخصصان است و انجام فعالیت‌ های تخصصی را در صلاحیت خودمان نمی‌ داند بلکه معتقد هستیم باید ابعاد مختلف فعالیت‌ ها را به متخصصان حوزه خودش واگذار کرد.
وی گفت: یکی از فعالیت‌ هایی که در حوزه شهرسازی باید صورت گیرد، نقش خوانش ضوابط شهرسازی است که مردم خواهان حضور آن هستند؛ کسی که می‌خواهد در حوزه ساختمان ورود کند باید به مسائل شهرسازی آشنا شود.
سیمین حناچی، عضو شهرساز هیات مدیره نظام مهندسی استان تهران با حضور خود در این همایش به روند تاریخی ورود رشته شهرسازی به ۷ رشته اصلی مهندسی و قوانین مصوب آن پرداخت.
وی هم‌چنین در این رابطه از پیشکسوتان حوزه شهرسازی برای اقداماتشان تشکر کرد.
ثنایی مقدم، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مهندسان شهرساز خراسان رضوی هم در این مراسم حاضر بود، وی ضمن تشکر از اقدامات صورت گرفته توسط هيأت مدیره دوره سوم به خصوص در زمینه تفاهم نامه جرم‌گذاری، گفت: انجمن صنفی چهارم قرار است مواردی را پی‌گیری کند که نیازمند راهنمایی و حمایت فعالان این عرصه است.
علی همایی‌فر، رئیس گروه تخصصی شهرسازی نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی هم در ادامه این جلسه گفت: مشهد شهری خاص است و ویژگی‌های شهرسازی خاص خود را دارد. از همین حیث دادسرایمان هم دادسرای ویژه‌ای است و به قوه قضاییه برای احقاق حقوق عامه مردم امید بسته‌ایم. به همین خاطر باید گفت فرصت بسیار مناسبی در اختیار نظام مهندسی قرار گرفته است تا بتوانیم در حوزه شهرسازی کارهای بزرگی انجام دهیم.
وی ادامه داد: بسترهای قانونی مرتبط با موضوع نظارت خیلی مهم است و ما با استفاده از این بستر‌ها می‌ توانیم نسبت به انعقاد تفاهم نامه‌های مربوطه اقدام نماییم.
در این همایش، صنیع‌زاده عضو هیأت مدیره استان اصفهان‌، یزدانی عضو هیأت مدیره استان مازندران و دکتر البرزنیا عضو هیأت مدیره استان همدان، اعضای گروه تخصصی شهرسازی شورای مرکزی به بیان مفهوم نظارت شهرسازی و ارائه تجربه این خدمت در استان‌های خود پرداختند.
این همایش تخصصی با قرائت بیانیه توسط دبیر کمیسیون تخصصی شهرسازی و مدیر اجرایی همایش که به امضای حاضرین رسید به کار خود خاتمه داد.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۶ بهمن ۰۱
226 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0