کاهش تقاضا برای کسب مجوز دامداری | گلستانی‌ ها به مرغداری راغب شدند کاهش تقاضا برای کسب مجوز دامداری | گلستانی‌ ها به مرغداری راغب شدند

کاهش تقاضا برای کسب مجوز دامداری | گلستانی‌ ها به مرغداری راغب شدند

کاهش تقاضا برای کسب مجوز دامداری | گلستانی‌ ها به مرغداری راغب شدند ، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گلستان در واقع یک سازمان مردم نهاد است

کد خبر: 011011002 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۱ دی ۰۱ - ۱۱:۱۵ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، کاهش تقاضا برای کسب مجوز دامداری | گلستانی‌ ها به مرغداری راغب شدند ، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گلستان در واقع یک سازمان مردم نهاد است

کاهش تقاضا برای کسب مجوز دامداری | گلستانی‌ ها به مرغداری راغب شدند

کاهش تقاضا برای کسب مجوز دامداری | گلستانی‌ ها به مرغداری راغب شدند
براساس آمر سازمان نظام مهندسی کشاورزی گلستان استقبال بخش خصوصی برای دریافت مجوز دامداری در سال‌ های اخیر به شدت کاهش یافته و در مقابل تقاضا برای مجوز مرغداری در استان رشد داشته است.
با توجه به اینکه دولت همواره برای تسهیل امور تلاش کرده تا بسیاری از فرایندهای صدور مجوز را به انجمن یا تشکلهای تخصصی واگذار نماید تا ضمن برون سپاری بخشی از فعالیت‌ ها نظارت هم قدری تخصصی تر انجام گردد. این سیاست برای حوزه کشاورزی که بخش های مختلفی را شامل می شود بسیار کارایی داشته است.
در این راستا مجموعه‌ای مانند سازمان مهندسی کشاورزی بعنوان تشکلی زیر مجموعه جهاد کشاورزی گلستان مشغول به کار است تا صدور پروانه بهره برداری واحدهای دام و طیور نسبت به روند فعالیت آن نظارت داشته باشد.
هرچند که نگاه تخصصی در این حوزه دارای اهمیت بوده اما به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی گلستان به علت نوسان نرخ ارز و افزایش قیمت نهاده های دام و طیور، رغبت بخش خصوصی برای دریافت مجوز کاهش یافته و انگیزه ای فعالان اقتصادی برای راه اندازی کسب و کار این چینی ندارند.
«قربانعلی روشنی» رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی گلستان به موضوعات مختلفی در این حوزه می پردازد که شرح این گفتگو را در زیر می خوانید:
* توضیحی در مورد فعالیت سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان بدهید
سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گلستان در واقع یک سازمان مردم نهاد است که بصورت شورایی اداره می شود. این شورا متشکل از یازده عضو است که ۷ عضو آن انتخابی و ۴ عضو انتصابی است که شامل ۲ نماینده جهاد کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و نماینده سازمان محیط زیست است.
سازمان مهندسی کشاورزی بعنوان تشکلی زیرمجموعه جهاد کشاورزی گلستان مشغول به کار است تا صدور پروانه بهره برداری واحدهای دام و طیور نسبت به روند فعالیت آن نظارت داشته باشد.
این سازمان با ده هزار عضو تصدی گری دستگاههای مختلف دولتی نظیر صدور موافقت اصولی، پروانه تاسیس، پروانه بهره برداری و تمامی فعالیت‌ های مرتبط با بخش کشاورزی را انجام می‌ دهد و مجوز تولید محصولات گلخانه ای و سالم، مجوز تولید انواع طیور و دام سبک و سنگین، مجوز مرتبط به آبزی پروری را صادر و واحدهای تولیدی در درون روستاها را ساماندهی می‌ کند. ضمن اینکه این مجموعه در تمامی چهارده شهرستان استان دفتر نمایندگی دارد تا متقاضیان برای انجام امورات خود ناگزیر به تحمل مسافت به مرکز استان نباشند.
* بیشترین فراوانی درخواست مجوز در حوزه دام و طیور مربوط به کدام بخش است؟
متاسفانه در سال جاری به واسطه مشکلاتی که در حوزه تامین خوراک دام بوجود آمد، استقبال از صنعت دام و درخواست مجوز در این بخش بسیار اندک بود اما در مقابل برای صدور مجوز مرغداری با استقبال خوبی مواجه بودیم. در گذشته محدودیتهایی در صدور مجوز احداث مرغداری وجود داشت که سبب بروز رانت در این حوزه شده بود که با حذف محدودیتها، دریافت مجوز در این بخش تسهیل گردید و به این ترتیب افراد با برخورداری از شرایط ابتدایی می توانند متقاضی صدور پروانه مرغداری باشند.
با توجه به اینکه پرورش مرغ از نظر اقتصادی ارزش افزوده بیشتری داشته و باعث اشتغال‌زایی می گردد، رغبت زیادی برای احداث مرغداری در اراضی کم بازده که برای کشت و کار مناسب نیستند، وجود دارد. بر این اساس در حال حاضر برای راه اندازی مرغداری، مجوز پرورش حداقل پنجاه هزار و حداکثر صد و پنجاه هزار قطعه مرغ صادر می شود. با این حال اخیرا با مشکلاتی که پیش روی این صنعت بوجود آمد، تولیدکنندگان با چالشهایی روبرو شده اند و گاهاً دچار زیان هایی می شوند که غیر قابل جبران است.
* کار نظام مهندسی بجز صدور مجوز در این حوزه چیست؟
بطور معمول کسانی‌که به سمت تولید می روند عموما دانش فنی آن حوزه خاص را ندارند بنابراین تمرکز ما روی آموزش است که از بهترین اساتید در این حوزه بهره می گیریم. استفاده از نیروی متخصص یکی از اهداف افزایش تولید است در این راستا به اکثر مرغداریها مدیر فنی معرفی که آموزش های تخصصی را بخوبی گذرانده معرفی می کنیم تا تولیدکنندگان ضمن بهره گیری از افراد متخصص ارزش افزوده بیشتری داشته باشند زیرا در برخی مواقع قیمت تولید یک کیلو مرغ با احتساب همه هزینه ها بیشتر از قیمت مصوب تمام میشود.
* فارغ التحصیلان در رشته های مختلف کشاورزی چگونه می‌ توانند بعنوان مدیر فنی فعالیت کنند؟
دانش آموختگان در بیست و سه رشته مختلف کشاورزی میتوانند عضو سازمان نظام کشاورزی گردند تا پس از مدتی نسبت با اخذ پروانه اشتغال و رتبه بندی، به واحدهای تولیدی معرفی شده و بعنوان مدیر فنی فعالیت کنند.

متاسفانه در سال جاری بواسطه مشکلاتی که در حوزه تامین خوراک دام به وجود آمد، استقبال از صنعت دام و درخواست مجوز در این بخش خیلی اندک بود.
سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان در دو سال اخیر پانصد واحد فروش سم را متصدی آنها فاقد تحصیلات مرتبط بود، ساماندهی کرد؛ اقدامی که سبب ایجاد اشتغال برای بسیاری از فارغ التحصیلان رشته گیاه پزشکی شد. چرا که براساس دستور العمل تمامی سم فروشیهای استان که مجوز کسب و کار دارند باید الزامات تعیین شده نظام مهندسی کشاورزی را رعایت کنند و یک کارشناس گیاه پزشکی که پروانه اشتغال از سازمان نظام مهندسی دریافت کرده را در کنار خود داشته باشند در غیر اینصورت هیات بدوی که در درون سازمان وجود دارد نسبت به این تخلف تصمیمگیری خواهد کرد که در همین راستا از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون صد و هشتاد و پنج پرونده گزارش تخلف داشته‌ایم.
* صدور مجوز و نظارت بر مراکز عرضه کود و سم بعهده کیست؟
مجوز کارگزاریهای کود و سم توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی صادر و نظارت بر آن‌ ها توسط دستگاه اجرایی انجام می گردد. بر این اساس کسانی میتوانند مجوز دریافت کنند که در رشته تخصصی مرتبط تحصیل کرده و صلاحیت عمومی آنها تایید شده و از فیلترهای مدنظر عبور کرده باشند در کنار این موارد کمیته کنترل کیفی کود در مرکز تحقیقات و معاونت تولیدات گیاهی، در صورت بروز تخلف به آن رسیدگی می‌ کند.
منبع: بازار

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۱ دی ۰۱
1012 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0