تمام ارجاعات مربوط به نظارت مهندسان ناظر ساختمان به شکل نامحدود انجام می‌ گردد تمام ارجاعات مربوط به نظارت مهندسان ناظر ساختمان به شکل نامحدود انجام می‌ گردد

تمام ارجاعات مربوط به نظارت مهندسان ناظر ساختمان به شکل نامحدود انجام می‌ گردد

تمام ارجاعات مربوط به نظارت مهندسان ناظر ساختمان به شکل نامحدود انجام می‌ گردد ، به دنبال تعامل با اداره کل راه و شهرسازی فارس برای پایه ارشد ظرفیت ویژه اشتغال به کار تعریف شد

کد خبر: 010909005 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۹ آذر ۰۱ - ۹:۵۶ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، تمام ارجاعات مربوط به نظارت مهندسان ناظر ساختمان به شکل نامحدود انجام می‌ گردد ، به دنبال تعامل با اداره کل راه و شهرسازی فارس برای پایه ارشد ظرفیت ویژه اشتغال به کار تعریف شد

تمام ارجاعات مربوط به نظارت مهندسان ناظر ساختمان به شکل نامحدود انجام می‌ گردد

تمام ارجاعات مربوط به نظارت مهندسان ناظر ساختمان به شکل نامحدود انجام می‌ گردد
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس با اعلام این موضوع که انتخاب مهندسان ناظر در حیطه اختیار صاحبان کار نیست، بیان کرد: تمام ارجاعات مربوط به نظارت مهندسان ناظر ساختمان به شکل نامحدود انجام می‌ گردد.
مجتبی زوربخش، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس با بیان این موضوع که انتخاب مهندسان ناظر در حیطه اختیار صاحبان کار نیست، تصریح کرد: تمام ارجاعات مربوط به نظارت مهندسان ناظر ساختمان به شکل نامحدود انجام می‌ شود.
زوربخش ادامه داد: تا قبل از شروع فعالیت هیئت رئیسه نهم نظام مهندسی، ارجاعات سیستمی تا سقف ۴ هزار متر مربع و مازاد بر آن مشمول ارجاع دستی بود که این بدان معنا بود که صاحبان کار این اختیار را دارند که مهندسان ناظر را خودشان انتخاب کنند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس گفت: هیئت مدیره دوره نهم در ابتدا سقف ارجاعات را از ۴ هزار متر مربع به چهارده هزار متر رساند و هم اینک نیز سقف ارجاعات سیستمی در شیراز و استان به شکل نامحدود است یعنی تمام کار‌های نظارتی به شکل سیستمی ارجاع می‌ شود.
وی در مورد تعیین ظرفیت ویژه و اشتغال به کار برای مهندسان دارای پایه ارشد هم بیان کرد: به دنبال تعامل با اداره کل راه و شهرسازی فارس برای پایه ارشد ظرفیت ویژه اشتغال به کار تعریف شد.
وی گفت: طبق طرح طبقه بندی مشاغل که مصوبه هیئت مدیره را اخذ کرده و هم اینک در مرحله انتخاب مشاور است، پرداخت حق الزحمه کارکنان این مجموعه بر اساس چارت سازمانی انجام خواهد شد.
وی در مورد طرح طبقه بندی مشاغل هم اظهار داشت: این طرح در مرحله انتخاب مشاور قرار دارد که با نهایی شدنش، میزان حقوق و مزایای شغلی شاغلان، با هدف افزایش بهره‌وری و ارتقای کیفیت خدمات، تعیین می‌ گردد.
واگذاری امور ساخت و ساز به افراد غیرمتخصص خسارت بار است
نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس هم نیروی انسانی متخصص را مهم‌ترین سرمایه هر کشوری دانست و افزود: دلیل اینکه امروز شاهد حوادثی از جمله ریزش ساختمان متروپل یا وارد آمدن خسارت به بنا‌ها در اثر وقوع زلزله هستیم علتش کم توجهی به ضوابط و مقررات ملی ساخت و ساز و عدم واگذاری امور تخصصی به متخصصان توانمند است.
هادی بیاتی با عنوان اینکه اجرای مقررات ملی ساختمان و حفظ جایگاه سازندگان ذیصلاح در صنعت ساخت و ساز در حقیقت دفاع از حقوق بهره‌برداران نهایی است، گفت: این سازمان شناسایی ساختمان‌ های ناایمن یا کم ایمن و هم‌چنین مهندسان کم کار را با همراهی و تعامل سایر دستگاه‌ ها و همکاری شهروندان مد نظر داشته است.
بیاتی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها برای رسیدن به استاندارد‌های ساخت و ساز را به روز رسانی قیمت ساخت و ساز دانست و گفت: قیمت تعیین شده مسکن از طرف وزارت راه و شهرسازی، کم‌تر از نصف قیمت واقعی تمام شده است که این موضوع منجر به کاهش حق‌الزحمه مهندسان و متخصصان صنعت ساخت و ساز و تحت‌الشعاع قرار گرفتن کیفیت و کم توجهی به مقررات ملی ساختمان خواهد شد.
پوشش بیمه تامین اجتماعی مطالبه به حق جامعه مهندسی
عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور، ضمن ابراز ناخرسندی از عدم تصویب پیشنهاد بیمه تامین اجتماعی مهندسان عضو این سازمان از سوی مجلس بیان کرد: قطعا تحقق این مهم که مطالبه جدی و به حق جامعه مهندسی کشور و استان فارس است به ایجاد امید در مهندسان و ارتقای کیفیت خدمات تخصصی مهندسی ساختمان کمک خواهد کرد.
طاهره نصر گفت: برای تحقق این مهم و اصلاح ماده ۵ قانون بیمه کارگری و اختصاص درصدی از بیمه کارفرمایی به مهندسان تلاش‌ های بسیاری شد که نتیجه بخش نبود و به این ترتیت یک مطالبه جدی و مهم مهندسان ساختمان بر زمین ماند.
نصر در مورد محل تخصیص اعتبار مورد نیاز برای عملیاتی شدن این طرح نیز اظهار داشت: پیشنهاد شده بود که درصدی از محل متراژ ساخت به بیمه تامین اجتماعی مهندسان اختصاص یابد.
وی، ضمن تاکید بر ضرورت تلاش در جهت پیشگیری از بروز بحران گفت: احداث ساختمان‌ های ایمن یکی از مهم‌ترین راه کار‌ها در ممانعت از شکل‌گیری بحران و عوارض ناشی از آن است. هم‌چنین اجرایی شدن مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان نیز می‌ تواند در این زمینه کمک کننده باشد.
تاثیر صادرات خدمات فنی و مهندسی در رونق اقتصادی
دیگر عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی فارس هم با اشاره به اهمیت توجه به صدور خدمات فنی و مهندسی اظهار داشت: توجه به این مهم تاثیر بسزایی در افزایش تولید ناخالص ملی، ایجاد اشتغال، بهره‌وری و رونق اقتصادی خواهد داشت.

علیرضا زارع گفت: در این زمینه کشور‌های همسایه استقبال خوبی از خدمات فنی و مهندسی کشور و استان دارند و سازمان نظام مهندسی فارس با همکاری اتاق بازرگانی این استان نیز یک کارگروه تخصصی در این زمینه تشکیل داده اند و پی‌گیری بحث صدور خدمات فنی و مهندسی را به شکل ویژه در دستور کار دارند.
منبع: خبرگزاری تسنیم

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ آذر ۰۱
227 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0