رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن استان قم: جای نیروی انسانی متخصص در صنعت معدن خالی است رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن استان قم: جای نیروی انسانی متخصص در صنعت معدن خالی است

رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن استان قم: جای نیروی انسانی متخصص در صنعت معدن خالی است

رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن استان قم: جای نیروی انسانی متخصص در صنعت معدن خالی است ، افزایش بهره‌وری در معدنکاری با فناوری‌ های جدید الزامی است

کد خبر: 010807003 تاریخ انتشار: شنبه ۷ آبان ۰۱ - ۱۰:۰۹ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن استان قم: جای نیروی انسانی متخصص در صنعت معدن خالی است ، افزایش بهره‌وری در معدنکاری با فناوری‌ های جدید الزامی است

رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن استان قم: جای نیروی انسانی متخصص در صنعت معدن خالی است

رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن استان قم: جای نیروی انسانی متخصص در صنعت معدن خالی است
اقتصاد و کارآفرینی  کشاورزی، صنعت و تعاون
جای نیروی انسانی متخصص در صنعت معدن خالی است/ لزوم افزایش بهره‌وری در معدنکاری با فناوری‌ های جدید
رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن استان قم بیان کرد: امروزه مشکلات متعددی صنعت معدن را تحت تاثیر قرار داده است؛ اما شاید بتوان گفت خلاء تکنولوژی‌ های روز و فناوری‌ های نوین در صنعت معدن ریشه در مشکلات نیروی انسانی دارد.
بررسی‌ های جهانی نشان می‌ دهد، استخراج مواد معدنی و تمرکز بر روی توسعه صنعت معدن می‌تواند در سال‌ های آینده بطور فزاینده‌ای سودآور باشد، بهمین علت، برای چشم انداز اقتصادی بسیاری از کشورها صنعت معدن بسیار حیاتی است. سهم سرمایه‌گذاری بر روی صنعت معدن روز به روز بیشتر شده و تکنولوژی‌ های جدید وارد این صنعت می‌ شوند. با این حال صنعت معدن کشورمان با مشکلات عدیده‌ای مواجه است که نیاز به یک بازبینی روش‌های سنتی و بازآفرینی روش‌ های جدید دارد.
رسول سید حسینی، کارشناس پایه ارشد اکتشاف و رییس سازمان نظام مهندسی معدن قم معتقد است «افزایش مهارت فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با صنعت معدن می‌تواند بخش مهمی از چالش‌ها معدنی را برطرف و نیاز به تکنولوژی‌های روز دنیا در صنعت معدن را برآورده سازد.» در ادامه مشروح گفت‌وگو با این کارشناس صنعت معدن را بخوانید.
در چند سال اخیر به علت گسترش مشکلات اقتصادی و افزایش تحریم‌ های بین‌المللی درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت در کشور کاهش یافته است. بهمین علت، تکیه و تاکید بیشتری بر صنعت معدن و جایگزینی درآمدهای معدنی با درآمدهای نفتی می‌ شود. از آنجایی که صنعت معدن کشورمان همچنان در دوره معدن کاری سنتی به سر می‌برد، خلاء تکنولوژی‌ های روز، فناوری‌ های جدید و روش‌های نوآورانه به شدت احساس می‌شود. به نظر شما، مهم‌ترین مسایل و چالش‌ هایی که صنعت معدن کشورمان در زمینه استفاده از فناوری‌ های نوین دارد، چیست؟
در گام اول باید چالش‌ های صنعت معدن به صورت کلان بررسی و تحلیل گردد. امروزه مشکلات متعددی این صنعت را تحت تاثیر قرار داده است؛ اما شاید بتوان گفت خلاء تکنولوژی‌ های روز و فناوری‌ های نوین در صنعت معدن ریشه در مشکلات نیروی انسانی دارد.
چطور؟این خلاء به علت نبود نیروی انسانی متخصص و ماهر ایجاد شده است؟
واقعیت این است که مهم‌ترین چالش صنعت معدن در شرایط کنونی مربوط به نیروی انسانی است. در صنعت معدن کشورمان جای خالی نیروی انسانی متخصص به شدت احساس می‌ گردد. این موضوع به یکی از معضلات جدی صنعت معدن کشور تبدیل شده است. نیروی انسانی دارای دانش از مهارت‌ های لازم و کافی برای فعالیت در این صنعت برخوردار نیستند.
در کدام بخش‌ های صنعت معدن چالش نبود نیروی انسانی متخصص و ماهر بیشتر احساس می‌ شود؟
حوزه اکتشاف یکی از مهم‌ترین و شاید اصلی‌ترین بخش‌ های صنعت معدن بشمار می‌ رود. این حوزه علاوه بر تکنولوژی‌ های روز دنیا نیاز به متخصصان ماهر دارد. نبود متخصصان دارای مهارت در بخش اکتشاف معادن بصورت جدی‌تری خود را نشان داده است. هم‌چنین می‌ توان گفت که حوزه اکتشاف معادن یکی از بخش‌ هایی است که نیاز بسیاری به دانش، فناوری و تکنولوژی دارد. در نتیجه برای پیشبرد اهداف تربیت متخصصان دارای دانش و مهارت نیاز جدی حوزه اکتشاف بشمار می‌ رود. هر علمی نیمه عمری دارد و مدت زمانی طول می‌ کشد تا دانش جایگاه خود را در صنعت پیدا کند. این نیمه عمر در صنعت معدن دو برابر دوره زمانی را نسبت به سایر صنایع طی می‌ کند. در بخش اکتشاف معادن هم  با توسعه نیروی انسانی می‌ توان نقیصه نبود تجهیزات، کمبود تکنولوژی و خلاء فناوری را برطرف کرد.
برای مثال در حال حاضر صحبت از حضور پهپاد‌ها در عملیات معدنکاری بخصوص بخش اکتشاف معادن می‌ شود، پهپادها عملیات نقشه برداری معادن را بصورت دقیق و بدون نقص انجام می‌ دهند. واقعیت این است که تهیه نقشه‌ های معدنی به کمک پهپادها بسیار سریع و ارزان‌تر از روش‌ های سنتی  انجام می‌ شود. هم‌چنین تفکیک لایه‌ها به کمک پهپادها بسیار دقیق‌تر و مناسب‌تر صورت می‌ گیرد. این فناوری به خودی خود می‌ تواند عامل افزایش بهره‌وری و توسعه در صنعت معدن باشد.
فناوری‌ های نوین در سایر بخش‌ های صنعت معدن چه آثار مثبتی دارند؟
بالا بودن قیمت تمام شده یکی از چالش‌ های مهم صنعت معدن است که نیاز به راه‌کارهای نوآورانه با تکیه بر تکنولوژی‌ های روز دنیا دارد. در معادن پیشرفته دنیا، تکنولوژی‌ های روز و فناوری‌ های جدید می‌ توانند باطله‌های معدنی را به مرحله فرآوری برسانند. با تکنولوژی‌ های جدید، باطله‌ های دیروز معادن تبدیل به مواد معدنی امروز می‌ شوند. این جاست که می‌ توان گفت یک فعالیت معدنی به کمک فناوری‌ های جدید و تکنولوژی روز قیمت تمام شده مناسب‌تری پیدا می‌ کند.

باطله‌ های معدنی با تکیه بر دانش روز دارای ارزش شده به مرحله فرآوری می‌ رسند و برای تبدیل به محصول معدنی آماده می‌ شوند. در نتیجه صرفه اقتصادی فعالیت معدنی بالاتر می‌‌رود.
مسائل زیست محیطی و بحران‌ های انرژی امروزه بسیار مورد توجه صنایع جهان قرار گرفته است. صنعت معدن هم علاوه بر بحران انرژی با چالش‌ های زیست محیطی دست به گریبان است.فناوری‌ های جدید چگونه می‌ توانند بخشی از چالش‌ ها را برطرف کرده و مسیر تازه‌ای را برای کاهش مشکلات ترسیم کنند؟
کاهش مصرف انرژی در معادن و توجه به مسائل زیست محیطی در تمامی کشورها به یک امر حیاتی و الزامی تبدیل شده است. آمارهای جهانی می‌ گویند؛ اگر بحران انرژی و مصرف بالای انرژی در معادن مدیریت گردد، میزان بهره‌وری در معادن بیش از چهار درصد رشد می‌کند. مدیریت انرژی در معادن بصورت مستقیم بر روی فرآوری مواد معدنی و افزایش بهره‌وری در این بخش تاثیر می‌ گذارد. برای مثال در بحث استحصال طلا، باطله‌ های معدنی به کمک فناوری‌ های جدید به مواد معدنی ارزشمند تبدیل شده‌اند و در حد PPM از این باطله‌ها طلا استحصال می‌‌ شود.
در صحبت‌ های خود به موضوع  چالش‌ های نیروی انسانی در صنعت معدن اشاره داشتید. بسیاری از دانش آموختگان رشته‌ های مرتبط با صنعت معدن تمایل چندانی برای فعالیت در این صنعت ندارند. هم‌چنین شرایط برای آماده‌سازی دانش آموختگان برای ورود به بازار کار و فعالیت جدی در صنعت معدن مهیا نشده است. بنظر شما کدام نهاد و یا سازمانی باید برای ساماندهی این وضعیت اقدام کرده و متولی امر باشد؟
جایگاه تعریف شده برای این موضوع سازمان نظام مهندسی معدن است. نقیصه عدم مهارت کافی در تمام حوزه‌ ها میان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی وجود دارد. در این میان سهم صنعت معدن بیش از سایر بخش‌ ها است. واقعیت این است که فارغ‌التحصیلان رشته‌ های مرتبط با معدن بیشتر در بازارهای دیگر مشغول فعالیت می‌ شوند و سهم بیکاری این رشته‌ها نسبت به برخی از رشته‌های دیگر بالا است.
سازمان نظام مهندسی معدن یک مرجع بسیار مناسبی برای جبران این نقیصه است. سازمان نظام مهندسی معدن می‌ تواند با ایجاد ارتباط میان بهره‌برداران معادن و فارغ‌التحصیلان رشته‌ های مرتبط با صنعت معدن بخشی از این مشکلات را برطرف کند. این حلقه واصله می‌ تواند بعنوان یک فیلتر ورودی برای حضور فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به صنعت معدن باشد. اساسا وقتی بخواهیم تعریف درست جایگاه نظام مهندسی را داشته باشیم، این است که سازمان نظام مهندسی معدن کشور در راستای حفظ حقوق بهره‌برداران تشکیل شده است. از طرف دیگر معدن‌دار باید از کارشناس واجد صلاحیت  و دارای مهارت استفاده کند. این موضوع حق مسلم یک بهره‌بردار است. در نتیجه سازمان نظام مهندسی معدن می‌ تواند بهره‌برداران معادن را به کارشناسان دارای صلاحیت علمی و فنی ارتباط دهد.
متاسفانه به علت اینکه در کشورمان عملا به اندازه کافی نیروی متخصص دارای مهارت در حوزه معدن  نداریم از سوی دیگر سیستم بهره‌برداری به اندازه‌ ای پیش پا افتاده و ساده است که بهره‌بردار تصور می‌ کند مسئول فنی یک اجبار و الزام برای او بشمار می‌ رود، این خلاء شکل گرفته است. هم‌چنین باید گفت که مسئول فنی هم جایگاه خود را  در این صنعت و در میان بهره‌برداران معادن تثبیت نکرده است و نمی‌ داند که قرار است راهبری و مدیریت یک معدن را بر عهده بگیرد. از وظایف سازمان نظام مهندسی معدن است که این چالش را برطرف کرده و بحث دانش و افزایش مهارت نیروی انسانی را بر عهده بگیرد.
یکی دیگر از وظایف مهم سازمان نظام مهندسی معدن بحث اصلاح قوانین و ریل‌گذاری قوانین معدنی کشور برای وزارت صمت است. سازمان نظام مهندسی باید نقشه راه برای وزارت صمت گرداوری کند. سازمان یک نهاد علمی است و متاسفانه در این سال‌ها از جایگاه اصلی خود فاصله گرفته است.
منبع: خبرگزاری آنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ آبان ۰۱
508 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0