اقبال شاکری: تصویب قانون نظام مهندسی بعد از بیست و هفت سال در مجلس اقبال شاکری: تصویب قانون نظام مهندسی بعد از بیست و هفت سال در مجلس

اقبال شاکری: تصویب قانون نظام مهندسی بعد از بیست و هفت سال در مجلس

اقبال شاکری: تصویب قانون نظام مهندسی بعد از بیست و هفت سال در مجلس ، صورت گرفت. مراسم افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار شد

کد خبر: 010522011 تاریخ انتشار: شنبه ۲۲ مرداد ۰۱ - ۸:۴۵ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، اقبال شاکری: تصویب قانون نظام مهندسی بعد از بیست و هفت سال در مجلس ، صورت گرفت. مراسم افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار شد

اقبال شاکری: تصویب قانون نظام مهندسی بعد از بیست و هفت سال در مجلس

اقبال شاکری: تصویب قانون نظام مهندسی بعد از بیست و هفت سال در مجلس
قانون نظام مهندسی بعد از بیست و هفت سال تصویب گردید
عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه قانون نظام مهندسی بعد از بیست و هفت سال در مجلس تصویب گردید،‌ افزود:‌ در نهضت ملی مسکن باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی گردد که آورده مردم که به صورت تدریجی انجام می‌ شود تا دویست میلیون تومان باشد.
اقبال شاکری نماینده مجلس امروز در مراسم افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل نهضت ملی مسکن روش تأمین مالی آن است بگونه‌ای که تونل زیردریایی بین فرانسه و آلمان مهم‌ترین ویژگی که داشت تأمین مالی از طریق انتشار اوراق بود،‌ در بخش مسکن هم مهم‌ترین روش تأمین مالی و بیمه و تضمین کیفیت ساخت و ساز است.
وی تصریح کرد:‌ یکی از مهم‌ترین موانع برای احداث چهار میلیون مسکن شبکه بانکی است که این چهار میلیون مسکن فقط مربوط به وزارت راه و شهرسازی نیست و کل دولت باید کمک کند تا مشکلات سر راه ساخت چهار میلیون مسکن حل گردد.
شاکری اظهار داشت: آورده مردم در نهضت ملی مسکن باید کم کم و حداکثر دویست میلیون تومان باشد و اقساط وام طرح ملی مسکن هم نباید بیش از دو، سه میلیون تومان باشد. بانک‌ ها باید به تعهدات خود در اینکه بیست درصد تسهیلات را به مسکن اختصاص دهند عمل کنند.
عضو کمیسیون عمران مجلس افزود:‌ هم دولت، مجلس و شورای شهر باید کمک کنند و مسؤولیت نهضت ملی مسکن فقط بر عهده ۲ وزارت‌خانه راه و شهرسازی و تعاون نیست و این وظیفه همه است که در این طرح بزرگ مشارکت کنند.
شاکری ادامه داد: جهش مسکن از ششصد هزار واحد مسکونی به چهار میلیون یک رکورد بی‌نظیر به شمار می‌ رود و مهم‌ترین مشکل آن تأمین مالی است که باید حل گردد.
وی هم‌چنین افزود: لایحه مشارکت عمومی ـ خصوصی در کمیسیون عمران تمام شده و ظرف دو سه هفته آینده به صحن مجلس می‌رود. طبق این لایحه باید برای سازندگان مسکن تسهیل‌گری انجام گردد، هم‌چنین قانون حمایت از شرکت‌ های دانش بنیان که در مجلس تصویب شده است و طبق این قانون شرکت‌ های دانش‌بنیان در تولید کالا و خدمات خود از قانون مناقصه مستثنی می‌شوند و دستگاه‌ های اجرایی می‌ توانند کالاها و خدمات دانش‌بنیان را بدون تشریفات مناقصه خریداری کنند.
عضو کمیسیون عمران مجلس عنوان کرد:‌ نظر کمیسیون عمران این است که تکلیف وزارت راه و شهرسازی باید مشخص و این دو وزارت‌خانه از هم تفکیک گردند که تبدیل به دو وزارت راه و عمران و وزارت حمل و نقل شوند. عده‌ای می‌ گویند دولت ممکن است بزرگ شود اولاً که اجزای آن تغییر پیدا نمی‌کنند و هم‌چنین اگر تفکیک وزارت‌خانه‌ها به نفع مردم باشد صددرصد باید انجام شود.
وی افزود:‌ وزارت راه تا حد ممکن باید از تصدی‌گری خودداری کند و کارها را به مردم واگذار کند. برای طرح ملی مسکن آورده مردم در حد صد تا دویست میلیون تومان آن هم به تدریج باشد. اگر مردم آورده نقدی نداشته باشند مثلا مبالغ ودیعه مسکن متقاضی پذیرفته شود که ظرف یکی دو سال وصول خواهد شد.
عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: صندوق ملی مسکن بجز رقم اندکی منابع ندارد و از دولت و معاون اول رئیس‌جمهور تقاضا داریم ردیف‌ های بودجه‌ای که برای صندوق ملی مسکن در نظر گرفته شده است را اختصاص دهند و گر نه طرح نهضت ملی مسکن موفق نخواهد شد.
در این مراسم رضا تقی‌پور نماینده دیگر مجلس و عضو کمیسیون صنعت نیز افزود:‌ برای ساخت مصالح ساختمانی و شیرآلات باید صنعتی‌سازی در پیش گرفته شود و مدل انبوه‌سازی قطعات ساختمان مانند انبوه‌سازی قطعات خودرو دنبال گردد.
وی افزود:‌ برای احداث چهار میلیون مسکن نیاز به اصلاح رویکرد تولید مسکن داریم که باید به روش صنعتی انجام گردد و کارگروه‌ های مسکن در دولت و مجلس به مسأله صنعتی‌سازی ساختمان و قطعات مورد نیاز باید توجه کنند.
وی تصریح کرد: احداث چهار میلیون مسکن ظرف چهار سال در دنیا بی‌سابقه است و ما چاره‌ای جز صنعتی سازی نداریم و باید مسائل ساخت مسکن را در نظر بگیریم و گرنه تأمین چهار میلیون مسکن نیاز به چهار میلیون میلیارد تومان دارد که این رقم عددی نیست که با اقتصاد کنونی کشور بتوانیم تهیه کنیم.
عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد:‌ علم مهندسی مالی می‌گوید باید تأمین مالی چهار میلیون مسکن با کمک بانک‌ها، بازار سرمایه و حتی منابع خارجی تأمین گردد.
در این مراسم احمد نادری عضو هیأت رئیسه مجلس بیان کرد: چاره‌ای نداریم جز به سمت صنعتی‌سازی پیش برویم و صنعت ساختمان می‌تواند چرخ اشتغال کشور را به حرکت درآورد.

نادری افزد: برای شرکت‌ های دانش‌بنیان در کمیسیون آموزش و تحقیقات قانونی تصویب شد که می‌ تواند شرکت‌ های دانش‌بنیان را فعال کند و تحول ایجاد کند و تصویب چنین قانونی در چهل سال اخیر بی‌سابقه بوده است.
به گفته نادری، در ساخت مسکن باید از شرکت‌ های دانش‌بنیان و صنعتی‌سازی ساختمان استفاده کنیم.

هم‌چنین احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیأت رئیسه مجلس در مراسم افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه صنعت ساختمان بیان داشت:‌ صنعت ساختمان چندین هزار شغل را می‌تواند به حرکت درآورد از منابع انسانی تا معدن را می‌ تواند فعال کند. بانک‌ ها باید به کمک نهضت ملی مسکن بیایند.
وی ادامه داد: مجلس یازدهم چند قانون خوب از جمله تسهیل فضای کسب و کار و حمایت از شرکت‌ های دانش‌بنیان و قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده را تصویب کرد.
به گفته عضو هیأت رئیسه مجلس، قانون جهش مسکن که دولت را مکلف می‌ کند سالانه ۱ میلیون مسکن در کشور ساخته شود دولت هم اهتمام ویژه‌ای دارد باید از فعالان بخش مسکن استفاده کند الان در بخش مسکن مهر مشکلات چندانی نداریم و دولت در سال جاری باید یک میلیون مسکن تحویل دهد و این نیاز به همکاری بانک‌ ها، بازار سرمایه و سایر بخش‌ ها دارد.
امیرآبادی هم‌چنین تصریح کرد: احداث چهار میلیون مسکن طی چهار سال یک تکلیف قانونی است و صنعت ساختمان موتور محرک سایر صنایع کشور است باید هم در تولید هم در صنعتی‌سازی باید توجه کنیم.
عضو هیأت رئیسه مجلس افزود:‌ مجلس امسال طبق قانون مالیات بر شرکت‌ های تولیدی و صنعت ساختمان را پنج درصد کاهش داد که بخش عمده این تولید مربوط به صنعت ساختمان است.
منبع: فارس

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۲ مرداد ۰۱
621 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0